Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
wankelförbud, orsak?
5752 besök totalt
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
wankelförbud, orsak?

Hejsan. Jag satt o läste igenom reglerna för ERF och enl. vad jag förstod så är det tillåtet med vilken cylindervolym som helst på en otto-motor men wankel är inte tillåtet alls. Är det någon som vill upplysa mig om orsaken av denna regel?

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
micke.a
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 33



om dom inte har ändrat reglena nu så är det:

> 2 liter och 4 ventiler/cyl.

mellan 2 och max 2,5l 2 ventiler/cyl

_________________
Micke Aspving
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



micke_gbg skrev:
om dom inte har ändrat reglena nu så är det:

> 2 liter och 4 ventiler/cyl.

mellan 2 och max 2,5l 2 ventiler/cyl


2 liter max med fyrventilsteknik och 2,5 liter max med tvåventilsteknik.

_________________
Anders Hansson
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
sweanders skrev:
micke_gbg skrev:
om dom inte har ändrat reglena nu så är det:

> 2 liter och 4 ventiler/cyl.

mellan 2 och max 2,5l 2 ventiler/cyl


2 liter max med fyrventilsteknik och 2,5 liter max med tvåventilsteknik.


Det missade jag när jag läste igenom.

Låter dock som en ypperligt matchad klass för en 12A/13B då det är ungefär samma effekt som plockas ur maskinerna.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



De bästa 2-litrarna jag sett på våra rullar har runt 250 hästar med 4-5 ventiler per kanna.
2,5 liter och 2 ventiler ger någon liten procent mindre. Dock har dessa motorer lite bättre vrid så det väger upp. Detta bevisas ju av att det i erf vinns med båda motortyper.
En bra bridgeportad 13B Wankel ger samma effekt fast med lite mindre vrid. Men eftersom de har mindre svängmassa så är de lite mer varvvilliga så det borde ju faktiskt passa perfekt i denna klassen.
Vår periferiportade som Tommy Svensson kör i Modsport ger 282 (330 snackehästar enligt förståsigpåare) så det är kanske lite mycket.

För att nyansera diskusionen lite så kan vi ju kika lite på DIESEL.
Det är ju ingen som tänker att "Nä - vi skall aldrig ha dieselbilar i klassen" så varför är man så skraj för wankel?
Jag tror däremot inte att man skall försöka matcha in turbodieslar i klassen (som varit på tal tidigare) utan då hellre medge en större motorvolym.

Wankelförbudet tillkom i reglerna efter att vi inhandlat en rx-7:a att köra med i serien så någon är ju uppenbart rädd.

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Svalle skrev:
De bästa 2-litrarna jag sett på våra rullar har runt 250 hästar med 4-5 ventiler per kanna.
2,5 liter och 2 ventiler ger någon liten procent mindre. Dock har dessa motorer lite bättre vrid så det väger upp. Detta bevisas ju av att det i erf vinns med båda motortyper.
En bra bridgeportad 13B Wankel ger samma effekt fast med lite mindre vrid. Men eftersom de har mindre svängmassa så är de lite mer varvvilliga så det borde ju faktiskt passa perfekt i denna klassen.
Vår periferiportade som Tommy Svensson kör i Modsport ger 282 (330 snackehästar enligt förståsigpåare) så det är kanske lite mycket.

För att nyansera diskusionen lite så kan vi ju kika lite på DIESEL.
Det är ju ingen som tänker att "Nä - vi skall aldrig ha dieselbilar i klassen" så varför är man så skraj för wankel?
Jag tror däremot inte att man skall försöka matcha in turbodieslar i klassen (som varit på tal tidigare) utan då hellre medge en större motorvolym.

Wankelförbudet tillkom i reglerna efter att vi inhandlat en rx-7:a att köra med i serien så någon är ju uppenbart rädd.


Ger kolvmotorerna så lite effekt? Åkte med en 242:a (rallybil) för några år sedan som hade bromsat över 270Hk på 2.4 liter 2V motor och då var motorn helt hemsnickrad.

Bara för att upplysa så är min tanke varken att irritera eller stöta mig med någon utan är bara nyfiken, frågar man inget får man inget veta.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004
Inlägg: 65



gzon skrev:
Svalle skrev:
De bästa 2-litrarna jag sett på våra rullar har runt 250 hästar med 4-5 ventiler per kanna.
2,5 liter och 2 ventiler ger någon liten procent mindre. Dock har dessa motorer lite bättre vrid så det väger upp. Detta bevisas ju av att det i erf vinns med båda motortyper.
En bra bridgeportad 13B Wankel ger samma effekt fast med lite mindre vrid. Men eftersom de har mindre svängmassa så är de lite mer varvvilliga så det borde ju faktiskt passa perfekt i denna klassen.
Vår periferiportade som Tommy Svensson kör i Modsport ger 282 (330 snackehästar enligt förståsigpåare) så det är kanske lite mycket.

För att nyansera diskusionen lite så kan vi ju kika lite på DIESEL.
Det är ju ingen som tänker att "Nä - vi skall aldrig ha dieselbilar i klassen" så varför är man så skraj för wankel?
Jag tror däremot inte att man skall försöka matcha in turbodieslar i klassen (som varit på tal tidigare) utan då hellre medge en större motorvolym.

Wankelförbudet tillkom i reglerna efter att vi inhandlat en rx-7:a att köra med i serien så någon är ju uppenbart rädd.


Ger kolvmotorerna så lite effekt? Åkte med en 242:a (rallybil) för några år sedan som hade bromsat över 270Hk på 2.4 liter 2V motor och då var motorn helt hemsnickrad.

Bara för att upplysa så är min tanke varken att irritera eller stöta mig med någon utan är bara nyfiken, frågar man inget får man inget veta.


Jag tror att Svalle endast menar sugmotorer och motorer avseda att gå som långlopps motorer! Vist vet vi att du kan få mer effekt ur en sugmotor men då snackar vi stora pengar och mycket kunskap! tittar man på dom gamla BTCC motorena som var ganska extrema så lämnade dom runt 300hk på 2 liter. Jag har en kompis som har en Volvo 2.5 l EVo motor som lämnade hemsnickrad 283 hk, efter behanling av Sverker lämnade samma motor 306hk. Jag vet att i denna motor sitter det extrema prylar som inte är så billiga. Och sen vill jag påpeka att det skiljer ganska mycket på våra bromsbänkar uti vårt avlånga land, Sverkers bänk är ganska snål eller ganska rätt om man jämför med andras bänkar. Det är ju en klar fördel om man kan plocka ut en massa effekt, men det är fortfarande klockan som bestämmer om det går fort på varvet thumbs up

_________________
Jan Påhlsson
www.jamahoto.se

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Sen skall det hålla i 6 timmar full platta......

Kanske en anledning att fundera på trimningsgrad vs. relaiability.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Så sant.. det ska hålla med. Tänk på det Gzon

Fast det brukar dom göra.. eller hur?
Fyra rotorer 24 timmar full platta.... 1:a Lemans -91




//magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Sant magnus, Tar man ut driftsäkra hästar så tror jag att en 2 skivig skulle matcha de övriga motorerna väldigt bra i denna klass, tanken är ju inte att ha fördel utan att få en jämn konkurens.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004
Inlägg: 65



Heheh hade ERF godkänt wankelmotorn så hade våran Honda motor hamnat i skrotbingen och en RX8 motor fått äran i motorrumet thumbs up= en äkting

_________________
Jan Påhlsson
www.jamahoto.se

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Svalle skrev:

För att nyansera diskusionen lite så kan vi ju kika lite på DIESEL.
Det är ju ingen som tänker att "Nä - vi skall aldrig ha dieselbilar i klassen" så varför är man så skraj för wankel?
Jag tror däremot inte att man skall försöka matcha in turbodieslar i klassen (som varit på tal tidigare) utan då hellre medge en större motorvolym.

Lite OT, men apropå diesel; Hur högt kompressionsförhållande kan man få ut ifrån en wankel?
Kan man få ut så högt att det går att göra en diesel-wankel?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
AndersY skrev:
Svalle skrev:

För att nyansera diskusionen lite så kan vi ju kika lite på DIESEL.
Det är ju ingen som tänker att "Nä - vi skall aldrig ha dieselbilar i klassen" så varför är man så skraj för wankel?
Jag tror däremot inte att man skall försöka matcha in turbodieslar i klassen (som varit på tal tidigare) utan då hellre medge en större motorvolym.

Lite OT, men apropå diesel; Hur högt kompressionsförhållande kan man få ut ifrån en wankel?
Kan man få ut så högt att det går att göra en diesel-wankel?


John deere har gjort några olika dieslar bland annat en enskivig 32? litersmotor. Jag tror dock inte deras försök var speciellt framgångsrika.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ganska lågt komp som standard, ca 9,4:1 för sugmotorer och 8,5-9:1 för turbo!
På 70-talet lär många ha kört med ganska mycket dieselinblandning i bränslet eftersom wanklarna inte kräver så högt oktantal...

Dock undrar jag om det funkar att köra den som en riktig diesel. Man vill verkligen inte att den ska knacka eftersom apextätningarna inte gillar det alls...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Bill Shiells byggde om en 12A till diesel, turbo satte han på för att kompensera motorns låga kompression. Motorn existerar tydligen fortfarande.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Tommy TS Svensson
Åstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 51



combat skrev:
Bill Shiells byggde om en 12A till diesel, turbo satte han på för att kompensera motorns låga kompression. Motorn existerar tydligen fortfarande.



Jag råkade att få i 50 % diesel i min periferimotor den blev lite svårstartad & rök som fan men den gick kanonfint.

_________________
Tommy Svensson

Kan man inte övertala någon så förvirra dem
Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



För många år sen så ringde där en snubbe ifrån norrland.Han hade en gammal rx4:a som han pendla till jobbet med,när jag sa att det kan inte va en lämplig bil och pendla med med tanke på bensin priset så skrattade han.De e bara o tanka 50%bensin och 50% diesel och sen åka fick jag till svar,han hade åkt så länge och enda nackdelen va att den rök och lukta konstigt.

_________________
Jörgen Blennow 0708-145580
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



Jo de e väl kul. Men då hade väl miljövännerna i bilsportförbundet satt i halsen.
Det står iofs inget i reglementet om hur mycket rök man får lägga på banan. Tar man då bara starten så ser ingen att köra förbi :-)

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Allmänt banåkaforum
wankelförbud, orsak?
5752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande