Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5752 besök totalt |
wankelförbud, orsak?
Hejsan. Jag satt o läste igenom reglerna för ERF och enl. vad jag förstod så är det tillåtet med vilken cylindervolym som helst på en otto-motor men wankel är inte tillåtet alls. Är det någon som vill upplysa mig om orsaken av denna regel? _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Det missade jag när jag läste igenom. Låter dock som en ypperligt matchad klass för en 12A/13B då det är ungefär samma effekt som plockas ur maskinerna. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
De bästa 2-litrarna jag sett på våra rullar har runt 250 hästar med 4-5 ventiler per kanna.
2,5 liter och 2 ventiler ger någon liten procent mindre. Dock har dessa motorer lite bättre vrid så det väger upp. Detta bevisas ju av att det i erf vinns med båda motortyper. En bra bridgeportad 13B Wankel ger samma effekt fast med lite mindre vrid. Men eftersom de har mindre svängmassa så är de lite mer varvvilliga så det borde ju faktiskt passa perfekt i denna klassen. Vår periferiportade som Tommy Svensson kör i Modsport ger 282 (330 snackehästar enligt förståsigpåare) så det är kanske lite mycket. För att nyansera diskusionen lite så kan vi ju kika lite på DIESEL. Det är ju ingen som tänker att "Nä - vi skall aldrig ha dieselbilar i klassen" så varför är man så skraj för wankel? Jag tror däremot inte att man skall försöka matcha in turbodieslar i klassen (som varit på tal tidigare) utan då hellre medge en större motorvolym. Wankelförbudet tillkom i reglerna efter att vi inhandlat en rx-7:a att köra med i serien så någon är ju uppenbart rädd. |
||||
Ger kolvmotorerna så lite effekt? Åkte med en 242:a (rallybil) för några år sedan som hade bromsat över 270Hk på 2.4 liter 2V motor och då var motorn helt hemsnickrad. Bara för att upplysa så är min tanke varken att irritera eller stöta mig med någon utan är bara nyfiken, frågar man inget får man inget veta. ![]() _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Jag tror att Svalle endast menar sugmotorer och motorer avseda att gå som långlopps motorer! Vist vet vi att du kan få mer effekt ur en sugmotor men då snackar vi stora pengar och mycket kunskap! tittar man på dom gamla BTCC motorena som var ganska extrema så lämnade dom runt 300hk på 2 liter. Jag har en kompis som har en Volvo 2.5 l EVo motor som lämnade hemsnickrad 283 hk, efter behanling av Sverker lämnade samma motor 306hk. Jag vet att i denna motor sitter det extrema prylar som inte är så billiga. Och sen vill jag påpeka att det skiljer ganska mycket på våra bromsbänkar uti vårt avlånga land, Sverkers bänk är ganska snål eller ganska rätt om man jämför med andras bänkar. Det är ju en klar fördel om man kan plocka ut en massa effekt, men det är fortfarande klockan som bestämmer om det går fort på varvet ![]() _________________ Jan Påhlsson www.jamahoto.se ![]() Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen. |
||||
Sant magnus, Tar man ut driftsäkra hästar så tror jag att en 2 skivig skulle matcha de övriga motorerna väldigt bra i denna klass, tanken är ju inte att ha fördel utan att få en jämn konkurens.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Heheh hade ERF godkänt wankelmotorn så hade våran Honda motor hamnat i skrotbingen och en RX8 motor fått äran i motorrumet
![]() _________________ Jan Påhlsson www.jamahoto.se ![]() Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen. |
||||
Lite OT, men apropå diesel; Hur högt kompressionsförhållande kan man få ut ifrån en wankel? Kan man få ut så högt att det går att göra en diesel-wankel? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
John deere har gjort några olika dieslar bland annat en enskivig 32? litersmotor. Jag tror dock inte deras försök var speciellt framgångsrika. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Ganska lågt komp som standard, ca 9,4:1 för sugmotorer och 8,5-9:1 för turbo!
På 70-talet lär många ha kört med ganska mycket dieselinblandning i bränslet eftersom wanklarna inte kräver så högt oktantal... Dock undrar jag om det funkar att köra den som en riktig diesel. Man vill verkligen inte att den ska knacka eftersom apextätningarna inte gillar det alls... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Bill Shiells byggde om en 12A till diesel, turbo satte han på för att kompensera motorns låga kompression. Motorn existerar tydligen fortfarande.
_________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Jag råkade att få i 50 % diesel i min periferimotor den blev lite svårstartad & rök som fan men den gick kanonfint. ![]() _________________ Tommy Svensson ![]() Kan man inte övertala någon så förvirra dem |
||||
För många år sen så ringde där en snubbe ifrån norrland.Han hade en gammal rx4:a som han pendla till jobbet med,när jag sa att det kan inte va en lämplig bil och pendla med med tanke på bensin priset så skrattade han.De e bara o tanka 50%bensin och 50% diesel och sen åka fick jag till svar,han hade åkt så länge och enda nackdelen va att den rök och lukta konstigt.
_________________ Jörgen Blennow 0708-145580 |
||||
Jo de e väl kul. Men då hade väl miljövännerna i bilsportförbundet satt i halsen.
Det står iofs inget i reglementet om hur mycket rök man får lägga på banan. Tar man då bara starten så ser ingen att köra förbi :-) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5752 besök totalt |