Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2183 besök totalt |
Om gamla Grupp B rallybilarna i senaste AMS
Någon mer som läst artikeln om de gamla Grupp B monstrena? Ujujuj, det var tider det! otroligt att de fick ihop så många modeller till en test ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
Riktigt tokful ![]() ![]() En Lancia i Martini "dress" å halka runt på bana med ![]() ![]() Var med en RS 200 i EVo tidningen i sommras iosf pikes peak variant men den härstammar väl ifrån grupp-B reglementet. Var det snabbaste dom testat 0-200km/h ca 7,5sek ![]() ihåg fel så var den snabbare mellan 100-200 än 0-100 pga dåligt fäste. Sådan prestanda vill jag ha i min Z ![]() ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||||||||
VILL HA ![]() Jo den är absolut helt toksnabb. Det roligaste med just den RS200an tycker jag är att det är Stig Blomqvist som ska ratta den på Pikes Peak! ![]() |
||||||||||
Fanns många goa bilar då.. massor med hästar och "underhållande" väghållning..
![]() Får väl fylla på med Mazdas bidrag... den var bakhjulsdriven och hade en 1.3l periferiportad motor på dryga 300 kusar. Ett par finns i Norge men en finns i sverige och en helt ny har byggts i landet, för övrigt den sista klassade GR-B bilen som fick bli byggd här! ![]() // Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||||||||
Den "gamla" Gr B Lancian hette väl S4 och hade inte mycket gemensamt med Delta Integralerna som var 4wd och grp A bilar? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
om jag minns rätt så sa Per Eklund att det stora problemet var att bilen var bredare än andra märken, så bilen passade inte i spåren. Kort från Ringen. Jag har tagit dom. ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||||
S4 an är väll också 4wd. Den jag har som bakgrunds bild på datorn som är i genomskärning har drivaxlar fram. Hittade en ändå vär Lancia än S4an http://freespace.virgin.net/shalco.c Nästan bara kolfiber och dubbel turbo på en liten 4a 600 HK!! ![]() Har några kort på själva motorn som jag kan scanna ifall någon är intreserad. |
||||||||||
[quote="Ajden"]
S4 an är väll också 4wd. Den jag har som bakgrunds bild på datorn som är i genomskärning har drivaxlar fram. Hittade en ändå vär Lancia än S4an http://freespace.virgin.net/shalco.c Nästan bara kolfiber och dubbel turbo på en liten 4a 600 HK!! ![]() edit: inlägget kom inte med av ngn anledning, SBS antagligen... ![]() Möjligt! Då är det väl 037 som avses med bakhjulsdriven, men den är väl i så fall snarare baserad på mittsektionen av Lancia Beta Montecarlo i så fall? Inte öht något gemensamt med Deltan? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Lancia S4 var 4wd med turbo och kompressor
kvalade på skoj på F1 på monza tror jag det var fick 8:e tid eller nåt sånt. Lancia 037 var rwd och hade kompressor förövrigt världens tuffaste bil. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Stigs RS200 var med i tidningen Track and Race Cars i början av 2004, det är nog ingen lätthanterlig maskin. ![]() Power: 836bhp@ 7500rpm Torque: 700lb/ft@ 5500rpm (ca950Nm) Weight: 1080kg Bilen är utväxlad för att ha en toppfart på "endast" 136mph och körs på 117 oktanig bränsle. Den är utrustad med anti-lag system men Blomqvist föredrar att köra med detta urkopplat och istället vänsterbromsa för att bibehålla laddtrycket. De lyckades med en 4:e plats 2002 trots att bromsarna överhettade och de tappade bromsförmågan. Till 2004 skulle de prova vattenkylning av bromsarna för att inte återuppleva den bottnande bromspedalen. _________________ /David Söderblom |
||||||||||
Här är filmen som de spelade in när de gjorde reportaget i ams http://www.dukevideo.com/products/55
Vet dock inte var man kan köpa den i sverige _________________ Per Andersson Kör Mustang Gt |
||||||||||
|
||||||||||
[quote="Bosse L"]
Precis, den "gamla" grupp B Lancian är 037 och bygger som sagt på Beta Montecarlon, finns även i gatversion såklart och heter då "Rally" men brukar kallas 037 Stradale. Den "nya" Grupp B bilen heter S4, turbo + kompressor, mittmotor, rörram, 4WD, miljoner hästkrafter och skitful. ![]() Det var en version på G som hette ECV och den hade en jävligt underlig motor som hette Triflux, 16v med en extrem topp där det inte var crossflow utan snarare "downflow", insuget satt rakt ovanför toppen och flödade in i förbränningsrummet via främre eller bakre paret ventiler (beroende på cylinder) och sen delades flödet upp åt höger och vänster till var sin turbo... Hyfsat special mao. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Nu har jag skannat bilderna jag hadde på grupp S lancians motor tog och skannade lite om S4an när jag ändå höll på.
Grupp S ![]() ![]() S4 an ![]() ![]() |
||||||||||
fick den 8:e tid i ett formel 1 kval??? eller har jag uppfattat fel?? _________________ Joacim Collander |
||||||||||
Läste också numret! Fantastisk läsning som gör att till och med en som jag, som knappt var vid medvetande vid den tiden förstår mig på lite hur stämningen var.
Har dock sett bilarna vid diverse backtävlingar i slutet på 80-talet. Det var bättre förr. (Eller var det verkligen det?) ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||
klart
klart det var bättre förr ![]() dagens wrc bilar känns väll lite väl tama, det ska väll spruta eld och döna å banka när dom kommer genom skogen länge leve grupp b. har förmånen att vistas bland grupp b grejer från audi ganska ofta och inte utan att det är feta grejer dom tog fram på den tiden. kan nog aldrig titta mig trött på dom gamla grejerna ![]() mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||||||||
Du har fattat rätt. Edit: Förövrigt så var väl hela rörramen gjord i magnesium, brann bra när Toivonen förolyckades... _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2183 besök totalt |