Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Om gamla Grupp B rallybilarna i senaste AMS
2183 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om gamla Grupp B rallybilarna i senaste AMS

Någon mer som läst artikeln om de gamla Grupp B monstrena? Ujujuj, det var tider det! otroligt att de fick ihop så många modeller till en test thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Jepp

Hade den gamla Lancia modellen som radiostyrd skala1:10 å har drömt om en sådan sedan dess.

Fast en MG metro hade ju inte varit fel

Kul läsning angående porsche 6cylindrigboxer motor i audin

_________________
Jan Ekehage
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...

_________________
Magnus Thomé
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Magnus Thomé skrev:
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...


Riktigt tokful men ljudet

En Lancia i Martini "dress" å halka runt på bana med thumbs up å den gamla är bakhjuldriven åså

Var med en RS 200 i EVo tidningen i sommras iosf pikes peak variant men den härstammar väl ifrån
grupp-B reglementet. Var det snabbaste dom testat 0-200km/h ca 7,5sek om jag inte kommer
ihåg fel så var den snabbare mellan 100-200 än 0-100 pga dåligt fäste.

Sådan prestanda vill jag ha i min Z efter full gas så är bilen 10cm kortare

_________________
Jan Ekehage
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



JanneZ3 skrev:
Magnus Thomé skrev:
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...


Riktigt tokful men ljudet

En Lancia i Martini "dress" å halka runt på bana med thumbs up å den gamla är bakhjuldriven åså

Var med en RS 200 i EVo tidningen i sommras iosf pikes peak variant men den härstammar väl ifrån
grupp-B reglementet. Var det snabbaste dom testat 0-200km/h ca 7,5sek om jag inte kommer
ihåg fel så var den snabbare mellan 100-200 än 0-100 pga dåligt fäste.

Sådan prestanda vill jag ha i min Z efter full gas så är bilen 10cm kortare



VILL HA
Jo den är absolut helt toksnabb. Det roligaste med just den RS200an tycker jag är att det är Stig Blomqvist som ska ratta den på Pikes Peak!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



tror dom kallar stig för crazy stig som ska köra den uppför backen

_________________
Jan Ekehage
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Fanns många goa bilar då.. massor med hästar och "underhållande" väghållning..

Får väl fylla på med Mazdas bidrag... den var bakhjulsdriven och hade en 1.3l periferiportad motor på dryga 300 kusar.

Ett par finns i Norge men en finns i sverige och en helt ny har byggts i landet, för övrigt den sista klassade GR-B bilen som fick bli byggd här!




// Magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



bjorre82 skrev:
JanneZ3 skrev:
Magnus Thomé skrev:
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...


Riktigt tokful men ljudet

En Lancia i Martini "dress" å halka runt på bana med thumbs up å den gamla är bakhjuldriven åså

Var med en RS 200 i EVo tidningen i sommras iosf pikes peak variant men den härstammar väl ifrån
grupp-B reglementet. Var det snabbaste dom testat 0-200km/h ca 7,5sek om jag inte kommer
ihåg fel så var den snabbare mellan 100-200 än 0-100 pga dåligt fäste.

Sådan prestanda vill jag ha i min Z efter full gas så är bilen 10cm kortare



VILL HA
Jo den är absolut helt toksnabb. Det roligaste med just den RS200an tycker jag är att det är Stig Blomqvist som ska ratta den på Pikes Peak!


Den "gamla" Gr B Lancian hette väl S4 och hade inte mycket gemensamt med Delta Integralerna som var 4wd och grp A bilar?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Magnus Thomé skrev:
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...


om jag minns rätt så sa Per Eklund att det stora problemet var att bilen var bredare än andra märken, så bilen passade inte i spåren.

Kort från Ringen. Jag har tagit dom.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2371



Bosse L skrev:
bjorre82 skrev:
JanneZ3 skrev:
Magnus Thomé skrev:
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...


Riktigt tokful men ljudet

En Lancia i Martini "dress" å halka runt på bana med thumbs up å den gamla är bakhjuldriven åså

Var med en RS 200 i EVo tidningen i sommras iosf pikes peak variant men den härstammar väl ifrån
grupp-B reglementet. Var det snabbaste dom testat 0-200km/h ca 7,5sek om jag inte kommer
ihåg fel så var den snabbare mellan 100-200 än 0-100 pga dåligt fäste.

Sådan prestanda vill jag ha i min Z efter full gas så är bilen 10cm kortare



VILL HA
Jo den är absolut helt toksnabb. Det roligaste med just den RS200an tycker jag är att det är Stig Blomqvist som ska ratta den på Pikes Peak!


Den "gamla" Gr B Lancian hette väl S4 och hade inte mycket gemensamt med Delta Integralerna som var 4wd och grp A bilar?



S4 an är väll också 4wd. Den jag har som bakgrunds bild på datorn som är i genomskärning har drivaxlar fram.
Hittade en ändå vär Lancia än S4an
http://freespace.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm

Nästan bara kolfiber och dubbel turbo på en liten 4a 600 HK!!

Har några kort på själva motorn som jag kan scanna ifall någon är intreserad.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



[quote="Ajden"]
Bosse L skrev:
bjorre82 skrev:
JanneZ3 skrev:
Magnus Thomé skrev:
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...


Riktigt tokful men ljudet

En Lancia i Martini "dress" å halka runt på bana med thumbs up å den gamla är bakhjuldriven åså

Var med en RS 200 i EVo tidningen i sommras iosf pikes peak variant men den härstammar väl ifrån
grupp-B reglementet. Var det snabbaste dom testat 0-200km/h ca 7,5sek om jag inte kommer
ihåg fel så var den snabbare mellan 100-200 än 0-100 pga dåligt fäste.


Sådan prestanda vill jag ha i min Z efter full gas så är bilen 10cm kortare



VILL HA
Jo den är absolut helt toksnabb. Det roligaste med just den RS200an tycker jag är att det är Stig Blomqvist som ska ratta den på Pikes Peak!


Den "gamla" Gr B Lancian hette väl S4 och hade inte mycket gemensamt med Delta Integralerna som var 4wd och grp A bilar?



S4 an är väll också 4wd. Den jag har som bakgrunds bild på datorn som är i genomskärning har drivaxlar fram.
Hittade en ändå vär Lancia än S4an
http://freespace.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm

Nästan bara kolfiber och dubbel turbo på en liten 4a 600 HK!!


edit: inlägget kom inte med av ngn anledning, SBS antagligen...
Möjligt! Då är det väl 037 som avses med bakhjulsdriven, men den är väl i så fall snarare baserad på mittsektionen av Lancia Beta Montecarlo i så fall? Inte öht något gemensamt med Deltan?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Lancia S4 var 4wd med turbo och kompressor
kvalade på skoj på F1 på monza tror jag det var
fick 8:e tid eller nåt sånt.

Lancia 037 var rwd och hade kompressor
förövrigt världens tuffaste bil.

_________________
Daniel Steiner
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



bjorre82 skrev:
JanneZ3 skrev:
Magnus Thomé skrev:
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...


Riktigt tokful men ljudet

En Lancia i Martini "dress" å halka runt på bana med thumbs up å den gamla är bakhjuldriven åså

Var med en RS 200 i EVo tidningen i sommras iosf pikes peak variant men den härstammar väl ifrån
grupp-B reglementet. Var det snabbaste dom testat 0-200km/h ca 7,5sek om jag inte kommer
ihåg fel så var den snabbare mellan 100-200 än 0-100 pga dåligt fäste.

Sådan prestanda vill jag ha i min Z efter full gas så är bilen 10cm kortare



VILL HA
Jo den är absolut helt toksnabb. Det roligaste med just den RS200an tycker jag är att det är Stig Blomqvist som ska ratta den på Pikes Peak!


Stigs RS200 var med i tidningen Track and Race Cars i början av 2004, det är nog ingen lätthanterlig maskin.
Power: 836bhp@ 7500rpm
Torque: 700lb/ft@ 5500rpm (ca950Nm)
Weight: 1080kg

Bilen är utväxlad för att ha en toppfart på "endast" 136mph och körs på 117 oktanig bränsle. Den är utrustad med anti-lag system men Blomqvist föredrar att köra med detta urkopplat och istället vänsterbromsa för att bibehålla laddtrycket. De lyckades med en 4:e plats 2002 trots att bromsarna överhettade och de tappade bromsförmågan. Till 2004 skulle de prova vattenkylning av bromsarna för att inte återuppleva den bottnande bromspedalen.

_________________
/David Söderblom
Citera
p_andersson
Karlstad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 22



Här är filmen som de spelade in när de gjorde reportaget i ams http://www.dukevideo.com/products/5549.htm

Vet dock inte var man kan köpa den i sverige

_________________
Per Andersson
Kör Mustang Gt
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Finns i vart fall en film om dem och handla i sverige...

http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=5495

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



[quote="Bosse L"]
Ajden skrev:
Bosse L skrev:
bjorre82 skrev:
JanneZ3 skrev:
Magnus Thomé skrev:
MG Metron är så fuuuuuul så den är helt underbar thumbs up



Jag kan nog inte fantisera ens hur de är/var att köra...


Riktigt tokful men ljudet

En Lancia i Martini "dress" å halka runt på bana med thumbs up å den gamla är bakhjuldriven åså

Var med en RS 200 i EVo tidningen i sommras iosf pikes peak variant men den härstammar väl ifrån
grupp-B reglementet. Var det snabbaste dom testat 0-200km/h ca 7,5sek om jag inte kommer
ihåg fel så var den snabbare mellan 100-200 än 0-100 pga dåligt fäste.


Sådan prestanda vill jag ha i min Z efter full gas så är bilen 10cm kortare



VILL HA
Jo den är absolut helt toksnabb. Det roligaste med just den RS200an tycker jag är att det är Stig Blomqvist som ska ratta den på Pikes Peak!


Den "gamla" Gr B Lancian hette väl S4 och hade inte mycket gemensamt med Delta Integralerna som var 4wd och grp A bilar?



S4 an är väll också 4wd. Den jag har som bakgrunds bild på datorn som är i genomskärning har drivaxlar fram.
Hittade en ändå vär Lancia än S4an
http://freespace.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm

Nästan bara kolfiber och dubbel turbo på en liten 4a 600 HK!!


edit: inlägget kom inte med av ngn anledning, SBS antagligen...
Möjligt! Då är det väl 037 som avses med bakhjulsdriven, men den är väl i så fall snarare baserad på mittsektionen av Lancia Beta Montecarlo i så fall? Inte öht något gemensamt med Deltan?


Precis, den "gamla" grupp B Lancian är 037 och bygger som sagt på Beta Montecarlon, finns även i gatversion såklart och heter då "Rally" men brukar kallas 037 Stradale.

Den "nya" Grupp B bilen heter S4, turbo + kompressor, mittmotor, rörram, 4WD, miljoner hästkrafter och skitful.
Det var en version på G som hette ECV och den hade en jävligt underlig motor som hette Triflux, 16v med en extrem topp där det inte var crossflow utan snarare "downflow", insuget satt rakt ovanför toppen och flödade in i förbränningsrummet via främre eller bakre paret ventiler (beroende på cylinder) och sen delades flödet upp åt höger och vänster till var sin turbo...
Hyfsat special mao.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2371



Nu har jag skannat bilderna jag hadde på grupp S lancians motor tog och skannade lite om S4an när jag ändå höll på.

Grupp S




S4 an

[/img]
Citera
Sir:C
Västerås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Daniel7xQ skrev:
Lancia S4 var 4wd med turbo och kompressor
kvalade på skoj på F1 på monza tror jag det var
fick 8:e tid eller nåt sånt.

Lancia 037 var rwd och hade kompressor
förövrigt världens tuffaste bil.



fick den 8:e tid i ett formel 1 kval???
eller har jag uppfattat fel??

_________________
Joacim Collander
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Läste också numret! Fantastisk läsning som gör att till och med en som jag, som knappt var vid medvetande vid den tiden förstår mig på lite hur stämningen var.
Har dock sett bilarna vid diverse backtävlingar i slutet på 80-talet.


Det var bättre förr. (Eller var det verkligen det?)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



klart

klart det var bättre förr
dagens wrc bilar känns väll lite väl tama, det ska väll spruta eld och döna å banka när dom kommer genom skogen länge leve grupp b.
har förmånen att vistas bland grupp b grejer från audi ganska ofta och inte utan att det är feta grejer dom tog fram på den tiden.
kan nog aldrig titta mig trött på dom gamla grejerna
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Sir:C skrev:
Daniel7xQ skrev:
Lancia S4 var 4wd med turbo och kompressor
kvalade på skoj på F1 på monza tror jag det var
fick 8:e tid eller nåt sånt.

Lancia 037 var rwd och hade kompressor
förövrigt världens tuffaste bil.



fick den 8:e tid i ett formel 1 kval???
eller har jag uppfattat fel??


Du har fattat rätt.

Edit: Förövrigt så var väl hela rörramen gjord i magnesium, brann bra när Toivonen förolyckades...

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Om gamla Grupp B rallybilarna i senaste AMS
2183 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande