| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utformning ventiler
|
2 besök senaste veckan (14531 totalt) |
|
ne det tar inte så lång tid.
jag satte upp ventilen så här.går säkert göra på något bättre sätt men det funkade, bara man tar det lungt å kör på rätt varvtal. Ultimata är väl å ha en gammal herdelig ventilslip
_________________ Jan Ekehage |
||||
Har prata bland annat Gunnar L och div motor kunniga killar i veckan...alla har ju sina teorier
Enligt Gunnar så är det formen på förbrännings rummet och kanalen som avgör hur formen på ventilen bör vara. Alltså först flöda toppen original och orörda ventiler....sen ha någon att porta toppen. Flöda toppen igen...fortfarande med orörda ventiler...sen börja ändra lite på ventilen flöda igen...se om det blev nån skillnad sen osv tills man är nöjd
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
På Saabs motorer med natriumkylning (B201) ska man borra i mitten av ventilen och kasta den i en hink vatten, det ska då bli en kraftig kemisk reaktion. När det slutat så är ventilen neutral. |
||||
|
Får man flika in lite med en fråga på samma ämne?
Detta med stellitbeläggning hur är det egentligen? Det är visst en skrovlig yta av nåt saltliknande material som skall sitta på ventilen? Går stelliten att slipa bort, har fått för mig att stellit skulle vara ett riktigt hårt material som inte borde vara så lätt att nöta bort. Men ifall man nu har en topp med ventiler som borde vara stellitbelagda men så är fyra av ventilerna helt blanka, alla på cyl3. Troligen så har de blivit bearbetade av någon nångång. Kommer dessa ventiler att "brännas" om jag skruvar ihop motorn med dem i? Eller är det att köra så märker jag? Nämnas kan att det rör sig om en saabtopp från en "kortmotor" (94-98), bilder fixas på måndagen ifall det skulle hjälpa. _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Saabs 16v toppar har bara stelitbeläggning på avgassidan, om man bortser ifrån B235R som är lite speciell. och det står i verkstadshandboken att man inte ska maskinslipa för då försvinner den beläggningen, så vill man ha bort den så går det nog. Det kan vara så att ventilerna är bytta? Dessutom tror jag inte stelitbeläggningen syns, alltså som skrovlig yta, ska kolla upp det på några topplock imorgon så får vi se. Du har ingen bild på toppen? |
||||
Tack för svaret
Jo jag har bild på toppen men bara insugssidan syns, batteriet tog slut i kameran och jag har inte laddaren här, men dom är metallblanka. Resten av avgasventilerna är skitiga så det är svårt att jämföra. Vore jättebra med lite referensbilder, om andra ser likadana ut så kan man ju känna sig lugn. Nån ska tvätta sina i ultraljudstvätt så då får man ju se hur dom egentligen ska se ut, men det kommer nog att ta en stund så ifall man fick besked redan vore det topp. _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Bilder kommer senare ikväll. Men motorrenoveringsfirmor brukar stoppa i rostfria ventiler istället för stelitbelagda, och skillnaden är försumbar. Så kanske det är i ditt fall. |
||||
Testa om en magnet går på, lite långsökt, men jag tror det är rostfria ventiler. |
||||
Hej! Min uppfattning är att insugsventilen ska vara utformad som en nedförsbacke/brant..om det går att förstå vad jag menar då. De ventilerna från Z3an visar hur jag menar bra, dem ser bra ut. Sen avgasventilerna vill man ha kvar kanten/hyllan för att hindra att få "baktryck"... I mina ögon ganska lågiskt, insugventilen lyfter ju upp för att släppa in luft, då vill man ha dem med nedförsbacke och en blank yta som luften lätt paseras utan att störas. Vissa blästrar insugsventilerna för att få bränslet att "fästa bättre", samma teori som insugsporten, men jag vet inte....som nån sa det är ju inte så lite mytomspunnet och alla har väll sin teori. Sen avgasventilen lyfter ju upp för att släppa ut avgaser så den bör enligt mig vara blank undertill och ha kvar kanten, just för att stoppa att det blir baktryck som sagt.. Nu kankse det inte blev så mycket tillfört som inte redan är sagt, men det är mina teorier iallafall...jag stöder mig till viss del på boken "forced introduction tuning".. Mvh otto (nedförsbacke på en ventil låter ju inte lite flummig, men jag tycker det beskriver bra )
_________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20a2 |
||||
|
Avgasventilen och sätet bör ha en rätt stor anläggningsyta av flera orsaker och det är rätt vanligt att man till och med offrar flöde för att uppnå detta då:
# Kylning - mer yta, mer kylning, kylning = livslängd, livslängd = tätning. # Tätning - mycket varv, hög EGT och långlopp sliter något oerhört i dessa regioner och även om man kanske inte har max hk i början av loppet så har man snittmässigt mer hk genom hela loppet om tätningen är någorlunda som den ska när man går i mål med en hårt trimmad maskin. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Utformning ventiler
|
2 besök senaste veckan (14531 totalt) |