Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Verktygsval: svets och kompressor
1, 2, 3   >>
40417 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Verktygsval: svets och kompressor

I takt med att behovet blir allt mer akut, har jag börjat fundera över inköp av MIG-svets och luftkompressor och undrar om rejsaexpertisen har några bra råd att ge. Vad ska man tänka på?

I svetsfallet hade jag tänkt mig någonting som klarar av bilplåt och lite till. Hur långt räcker en 1-fas liknande den här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=879&iItemId=2110 . . . . eller ska man akta sig för Biltema?

En kompressor föreställer jag mig i alla fall att den ska kunna driva ett och annat verktyg eller kanske en färgspruta med hyfsad fart. Vad ska man titta då? Är en http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21071 alldeles för klen? Kommer jag att tröttna efter en vecka och byta den mot någonting vassare?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Ska du driva slipverktyg mm med kompressorn så gäller det att den kan leverara luft rätt mängd... Tyvärr har jag ingen aning om hur mycket. Men jag vet att folk brukar säga att dom minsta är för små.

Bra svar va?

När det gäller svets så är den där i storlek med den farsan har och försöker laga sin Opel med. Den räcker i alla fall till att byta sparklådor osv

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

Jag har velat om MIG länge - riktigt länge - men handlade till sist igår. Min approach har varit att hellre leta en begagnad maskin av känt märke, än att köpa nytt på Biltema/Clas ohlson. Detta med tanke på att svetsen är något man har ganska länge och att det kanske är lättare att långsiktigt få tag på reservdelar till ESAB eller liknande.

På Blocket ligger det ett gäng olika ute för runt 4000-6000:- och det kan i mina ögon vara värt att kolla på dem också. Med lite flyt får man ett "komplett" set. Annars har Jula en 150A Esab för 3995:- (utan tub etc. förstås).

Generellt sett brukar man säga att 3-fassvetsarna går finare än 1-fas, men det kräver ju att man har tillgång till 3-fas.

Jag är långt ifrån svetsexpert men det är ungefär så här jag tänkt när jag letat...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



3fas är mer lättsvetsat p.ga. att dom verkar inte vara så tjuriga på inställningarna (intrycket jag fått).. så är det ju pris och utrymme också som får spela in.
Jag tycker jag klarar mina behov med 1-fas även om man får pilla lite mer på rattarna och knapparna innan det blir bra. thumbs up

Ja just det.. jag har inte 3-fas i garaget heller

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3489



Jag har precis en sån svets som du tittar på...
Jag fick tipset av en verkstadskille att köpa en begagnad 3-fasare istället för en 1-fas... sagt och gjort jag köpte en begagnad 3-fas. Använde den tills jag nästan eldade upp garaget på grund av trasiga spolar, köpte en 1-fas från Biltema och den är många gånger bättre. Skippa den flussfyllda tråden som följer med för den bli så jä-la mycket slagg av.... kör med gas..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Svante skrev:
Jag har precis en sån svets som du tittar på...
Jag fick tipset av en verkstadskille att köpa en begagnad 3-fasare istället för en 1-fas... sagt och gjort jag köpte en begagnad 3-fas. Använde den tills jag nästan eldade upp garaget på grund av trasiga spolar, köpte en 1-fas från Biltema och den är många gånger bättre. Skippa den flussfyllda tråden som följer med för den bli så jä-la mycket slagg av.... kör med gas..


Den här tråden är ju precis vad jag behöver - har bara inte kommit på att ställa frågan thumbs up
Jag har fått precis samma råd som du!
Jag kan till att börja med inte svetsa (än) men har provat med sån där flusstråd - så det vet jag i a f att jag INTE ska ha det skvätte ju flera meter!

Kom gärna med fler råd och tips i detta ämne, ni som kan!
Jag har för övrigt, än så länge, också problemet att jag bara har 10 A, men det hoppas jag få fixat snart. Om jag kan få 3-fas vet jag inte än...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005



Tänk på att svetsen du länkar till kräver 16A säkring enligt specen.
Det är inte så vanligt att man dragit in 2.5mm^2 kablar till vägguttagen, och om man ändå ska dra om lite el i garaget kan man ju lika gärna sätta in ett trefas-uttag på en gång.

Själv har jag ESAB 180A trefassvets som funkar prima, svetsar snyggt och lätt.

om du är snäll kan du få köpa min reservdelssvets, jag har nämligen en extra, ej komplett, som jag plockat delar ifrån.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



En modern enfassvets med tyristorstyrning går mycket jämt & bra & man behöver inte leta efter ett trefasuttag.

Annars anser nog jag att om ett garage bara skall innehålla EN svets bör det vara en gassvets för den är mest mångsidig.

Kompressor då? Duger den lilla du skaffade, Svante? (Förresten, jag har ju inte varit över med tryckluftsnittången än...)

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3489



Björn Larsson skrev:
En modern enfassvets med tyristorstyrning går mycket jämt & bra & man behöver inte leta efter ett trefasuttag.

Annars anser nog jag att om ett garage bara skall innehålla EN svets bör det vara en gassvets för den är mest mångsidig.

Kompressor då? Duger den lilla du skaffade, Svante? (Förresten, jag har ju inte varit över med tryckluftsnittången än...)


Ska jag vara ärlig så har jag inte hunnit testa den än.... har dock köpt lite verktyg till den... en slipmaskin plus nåt startset innehållande färgspruta, renblås... 5 olika tillbehör.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag har en Esab LKA 240 som är ca 10 år gammal. Den har jag både bu och bä att säga om.

Problem jag haft:

Trasig styrning vid matarrullarna, kostade några tior.
Brand i kopplingarna där 3-fassladden går in i svetsen. Det kunde jag laga för några tior.
Dålig jordklämma, köpte ny.
Sidokåpan sitter fast dåligt.
En av potentiometrarna (den som styr matningshastigheten) gick sönder. Fick byta den, kostade några tior.

De flesta fel kan säkert härledas till ett hårt liv på en bondgård.


Det positiva med svetsen är att den gör sitt jobb bra när den funkar. Den är relativt lättjusterad.
Fast den är inte lika bra som farsans nya Hakas-svets.

I mitt garage nu så brinner säkringarna om jag kör med full kräm på svetsen, men det är sällan jag svetsar med mer än 50% av vad den klarar.

_________________
William Ekström
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Verktygsval: svets och kompressor

Kraniel skrev:


En kompressor föreställer jag mig i alla fall att den ska kunna driva ett och annat verktyg eller kanske en färgspruta med hyfsad fart. Vad ska man titta då? Är en http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21071 alldeles för klen? Kommer jag att tröttna efter en vecka och byta den mot någonting vassare?


Jag har snäppet mindre, tror 1.5 hp från Jula permanentmonterad i garaget. Räcker faktiskt till bra till det jag använder den till, hjulmutterdragning och övriiga mutter och skruvdragning, renblåsning och däckspumpning.... Dock funkar det inte alls bra att blästra med, inte ens om jag laddar min paralellkopplade extratank på ca 100-150 liter (+dom 24 literna i kompressorn) går det att blästra mer än en kort stund, typ ngn kvadratdecimeter åt gången.... sen tar det en evighet innan båda tankarna är laddade igen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Jag har Biltemas 3hk kompressor med den lilla 24l-tanken och den har jag blästrat en del med, fungerar sådär. Det går men den får jobba hårt då.
För övrigt såå är Biltemas billiga vattenavskiljare skräp, den fungerar dåligt och min gick sönder. Med en stor smäll sköts packning ut ur den!

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



En tryckluftskompressor kan den händige bygga själv av billiga skrotdelar samt några nyckelkomponeter. Har en kompis som har byggt en rätt rejälsak av några gamla trycktankar (dom måste såklart vara kontrollerade så att dom klarar trycket) samt kompressor från en endustrifrys. Det går att använda kompressorer i lämplig storlek från kylanläggningar och stora frysar. De kompressorer som sitter i hushållskylar/frysar räcker dock bara till att driva airbrushsprutor och pumpa cykeldäck...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Här är en bild på min svets och kompressor:



Svetsen är en Esab 300 amp. Funkar bra, kan rekomendera Esab. Problemet men den här svetsen är att den är lite för stor för att köra bilplåt, går inte ställa ner den tillräckligt. Visst det går med man får va försiktig. Men för svetsning i grövre material är den helt underbar. Bra genombränning...

Kompressorn är en 7,5 hästars som ger bra med luft...

Jag skulle rekomendera dig att köpa en begagnad svets av ett välkänt märke, esab, kemppi, m.m som ser fräsch ut. Då har du svets länge.... Köp inte en för liten, ju större dom är dest jämnare svetsar dom, det är min erfarenhet i alla fall. Samtidigt ska du inte köpa en för stor om du har tänkt köra mycket tunnplåt.

När det gäller kompressor så är råden ungefär det samma. Köp en fräsch större begagnad. Har du tänkt att köra slipmaskiner så drar dom mycket luft...

Lycka till med köpen !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3489



Per Wackt skrev:
Här är en bild på min svets och kompressor:



Svetsen är en Esab 300 amp. Funkar bra, kan rekomendera Esab. Problemet men den här svetsen är att den är lite för stor för att köra bilplåt, går inte ställa ner den tillräckligt. Visst det går med man får va försiktig. Men för svetsning i grövre material är den helt underbar. Bra genombränning...

Kompressorn är en 7,5 hästars som ger bra med luft...

Jag skulle rekomendera dig att köpa en begagnad svets av ett välkänt märke, esab, kemppi, m.m som ser fräsch ut. Då har du svets länge.... Köp inte en för liten, ju större dom är dest jämnare svetsar dom, det är min erfarenhet i alla fall. Samtidigt ska du inte köpa en för stor om du har tänkt köra mycket tunnplåt.

När det gäller kompressor så är råden ungefär det samma. Köp en fräsch större begagnad. Har du tänkt att köra slipmaskiner så drar dom mycket luft...

Lycka till med köpen !


Men Per det där är ju en dammsugare.... dom funkar inte på samma sätt

Min svets som brann var en Luna..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Svante skrev:
Men Per det där är ju en dammsugare.... dom funkar inte på samma sätt


Bara som du tror ! Det är Voltas nya kompakt svets med inbyggt svetsgasutsug, sitter rulle och gastub i den, kan även fås med praktisk bärsele så den kan bäras på ryggen.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Själv har jag en 240A svets, funkar prima i alla tjocklekar och skulle inte rekommendera någon mindre, tycker inte svetsarna blir lika bra.
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



Verktyg

Kompressor kan man aldrig få för stor (nästan).
Jag har Micros minsta den duger till enklare renblåsning pumpa däck (redan monterade) och måla plastmodeller med. Vi har med den på tävlingarna för storlekens skull. Försök hitta en 2cylindrig typ V modell med kylslinga imellan stegen. ökar verkningsgraden högst avsevärt.

Svets 140A enfas räcker kanske till max 3mm plåt om du fasar kanterna. Största skilnaden verkar ligga i slangpaketet, en ESAB tex
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?orderId=939681110&pf_id= . . . .
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?orderId=939681110&pf_id= . . . .

garanterar ju reservdelar och har troligen ett mer påkostat slangpaket än Biltemas.

På vissa billiga svetsar så är skyddshylsan strömförande vid svetsning vilket gör den oduglig i trånga utrymmen.

HH

_________________
Henrik Hansson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Vad gäller MIG/MAG-svetsar så jag upplevt 3-fasare som betydligt stabilare. Det är inte lika kinkiga om det lite oren plåt man svetsar.

Hellre en begagnad av känt fabrikat än en ny billig för samma pengar. Det är rätt trevligt kunna köpa slit/reservdelar som kontaktrör, gashylsa, slangpaket... på ett enkelt sätt.

1-fas på ca 150 A räcker längre än man tror. Att man kan skicka någon trög 10 A säkring när man svetsar grövre saker utan nämnvärd vilotid kan man ta. Dvs man måste inte mata via en 16 A säkring.

Undvik enkla versioner med endast 4 strömlägen. Ofta är det hopplöst att hitta en bra inställning.
Gärna steglöst även på ströminställning eller rätt många steg typ 10 st.

Vissa enkla/billiga svetsar bryter endast trådmatningen och inte spänningen. Väldigt irriterande, bör undvikas.

När det gäller fabrikat så har jag bara ägt Kemppi-svetsar men det är mer av en slump.
Min far och jag köpte en begagnad Kemppi 170 A 1-fas för 10 år sedan och den har inte svikit oss ännu.
Jag är också nöjd med den 3-fas Kemppi som jag är delägare i.

Det går dock inte komma ifrån att ofta är det smidigare med en 1-fas. 3-fas uttag är inte fullt lika vanligt förkommande.

Edit: 0.6 mm tråd är att föredra om man skall svetsa bilplåt. 0.8 mm tråd är dock bättre om man skall svetsa lite grövre.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Hur går det Kraniel, har du köpt nåt än?


volvofanatiker skrev:
Jag har Biltemas 3hk kompressor med den lilla 24l-tanken och den har jag blästrat en del med, fungerar sådär. Det går men den får jobba hårt då.
För övrigt såå är Biltemas billiga vattenavskiljare skräp, den fungerar dåligt och min gick sönder. Med en stor smäll sköts packning ut ur den!

Då torde den här funka ganska bra till lite lättare blästring?
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?orderId=113165333&pf_id=SE-200010&dept_id=SE-200

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Freddan skrev:
Hur går det Kraniel, har du köpt nåt än?


Hallå!

Nej, jag har inte handlat någonting än, men jag har verkligen fått värdefull hjälp här. Vad vore livet utan Rejsa? Jag är rädd att jag måste vänta med inköp tills jag vet hur min garagesituation utvecklas och om jag kommer ha tillgång till 3-fas. '

Tack alla! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Skruva banåkabil
Verktygsval: svets och kompressor
1, 2, 3   >>
40417 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande