Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 40417 besök totalt |
Verktygsval: svets och kompressor
I takt med att behovet blir allt mer akut, har jag börjat fundera över inköp av MIG-svets och luftkompressor och undrar om rejsaexpertisen har några bra råd att ge. Vad ska man tänka på? ![]() I svetsfallet hade jag tänkt mig någonting som klarar av bilplåt och lite till. Hur långt räcker en 1-fas liknande den här: http://www.biltema.se/products/produ En kompressor föreställer jag mig i alla fall att den ska kunna driva ett och annat verktyg eller kanske en färgspruta med hyfsad fart. Vad ska man titta då? Är en http://www.biltema.se/products/produ |
||
Ska du driva slipverktyg mm med kompressorn så gäller det att den kan leverara luft rätt mängd... Tyvärr har jag ingen aning om hur mycket. Men jag vet att folk brukar säga att dom minsta är för små.
Bra svar va? ![]() När det gäller svets så är den där i storlek med den farsan har och försöker laga sin Opel med. Den räcker i alla fall till att byta sparklådor osv _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Hej
Jag har velat om MIG länge - riktigt länge - men handlade till sist igår. Min approach har varit att hellre leta en begagnad maskin av känt märke, än att köpa nytt på Biltema/Clas ohlson. Detta med tanke på att svetsen är något man har ganska länge och att det kanske är lättare att långsiktigt få tag på reservdelar till ESAB eller liknande. På Blocket ligger det ett gäng olika ute för runt 4000-6000:- och det kan i mina ögon vara värt att kolla på dem också. Med lite flyt får man ett "komplett" set. Annars har Jula en 150A Esab för 3995:- (utan tub etc. förstås). Generellt sett brukar man säga att 3-fassvetsarna går finare än 1-fas, men det kräver ju att man har tillgång till 3-fas. Jag är långt ifrån svetsexpert men det är ungefär så här jag tänkt när jag letat... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
3fas är mer lättsvetsat p.ga. att dom verkar inte vara så tjuriga på inställningarna (intrycket jag fått).. så är det ju pris och utrymme också som får spela in.
Jag tycker jag klarar mina behov med 1-fas även om man får pilla lite mer på rattarna och knapparna innan det blir bra. ![]() Ja just det.. jag har inte 3-fas i garaget heller ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag har precis en sån svets som du tittar på...
Jag fick tipset av en verkstadskille att köpa en begagnad 3-fasare istället för en 1-fas... sagt och gjort jag köpte en begagnad 3-fas. Använde den tills jag nästan eldade upp garaget på grund av trasiga spolar, köpte en 1-fas från Biltema och den är många gånger bättre. Skippa den flussfyllda tråden som följer med för den bli så jä-la mycket slagg av.... kör med gas.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Den här tråden är ju precis vad jag behöver - har bara inte kommit på att ställa frågan ![]() ![]() Jag har fått precis samma råd som du! Jag kan till att börja med inte svetsa (än) men har provat med sån där flusstråd - så det vet jag i a f att jag INTE ska ha ![]() Kom gärna med fler råd och tips i detta ämne, ni som kan! Jag har för övrigt, än så länge, också problemet att jag bara har 10 A, men det hoppas jag få fixat snart. Om jag kan få 3-fas vet jag inte än... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Tänk på att svetsen du länkar till kräver 16A säkring enligt specen.
Det är inte så vanligt att man dragit in 2.5mm^2 kablar till vägguttagen, och om man ändå ska dra om lite el i garaget kan man ju lika gärna sätta in ett trefas-uttag på en gång. Själv har jag ESAB 180A trefassvets som funkar prima, svetsar snyggt och lätt. om du är snäll kan du få köpa min reservdelssvets, jag har nämligen en extra, ej komplett, som jag plockat delar ifrån. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
En modern enfassvets med tyristorstyrning går mycket jämt & bra & man behöver inte leta efter ett trefasuttag.
Annars anser nog jag att om ett garage bara skall innehålla EN svets bör det vara en gassvets för den är mest mångsidig. Kompressor då? Duger den lilla du skaffade, Svante? (Förresten, jag har ju inte varit över med tryckluftsnittången än...) _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Ska jag vara ärlig så har jag inte hunnit testa den än.... har dock köpt lite verktyg till den... en slipmaskin plus nåt startset innehållande färgspruta, renblås... 5 olika tillbehör. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Jag har en Esab LKA 240 som är ca 10 år gammal. Den har jag både bu och bä att säga om.
Problem jag haft: Trasig styrning vid matarrullarna, kostade några tior. Brand i kopplingarna där 3-fassladden går in i svetsen. Det kunde jag laga för några tior. Dålig jordklämma, köpte ny. Sidokåpan sitter fast dåligt. En av potentiometrarna (den som styr matningshastigheten) gick sönder. Fick byta den, kostade några tior. De flesta fel kan säkert härledas till ett hårt liv på en bondgård. Det positiva med svetsen är att den gör sitt jobb bra när den funkar. Den är relativt lättjusterad. Fast den är inte lika bra som farsans nya Hakas-svets. I mitt garage nu så brinner säkringarna om jag kör med full kräm på svetsen, men det är sällan jag svetsar med mer än 50% av vad den klarar. _________________ William Ekström |
||
Re: Verktygsval: svets och kompressor
Jag har snäppet mindre, tror 1.5 hp från Jula permanentmonterad i garaget. Räcker faktiskt till bra till det jag använder den till, hjulmutterdragning och övriiga mutter och skruvdragning, renblåsning och däckspumpning.... Dock funkar det inte alls bra att blästra med, inte ens om jag laddar min paralellkopplade extratank på ca 100-150 liter (+dom 24 literna i kompressorn) går det att blästra mer än en kort stund, typ ngn kvadratdecimeter åt gången.... sen tar det en evighet innan båda tankarna är laddade igen. _________________ Pär Hylander |
||
Jag har Biltemas 3hk kompressor med den lilla 24l-tanken och den har jag blästrat en del med, fungerar sådär. Det går men den får jobba hårt då.
För övrigt såå är Biltemas billiga vattenavskiljare skräp, den fungerar dåligt och min gick sönder. Med en stor smäll sköts packning ut ur den! ![]() _________________ MVH Patrik Johansson |
||
En tryckluftskompressor kan den händige bygga själv av billiga skrotdelar samt några nyckelkomponeter. Har en kompis som har byggt en rätt rejälsak av några gamla trycktankar (dom måste såklart vara kontrollerade så att dom klarar trycket) samt kompressor från en endustrifrys. Det går att använda kompressorer i lämplig storlek från kylanläggningar och stora frysar. De kompressorer som sitter i hushållskylar/frysar räcker dock bara till att driva airbrushsprutor och pumpa cykeldäck...
_________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Här är en bild på min svets och kompressor:
Svetsen är en Esab 300 amp. Funkar bra, kan rekomendera Esab. Problemet men den här svetsen är att den är lite för stor för att köra bilplåt, går inte ställa ner den tillräckligt. Visst det går med man får va försiktig. Men för svetsning i grövre material är den helt underbar. Bra genombränning... Kompressorn är en 7,5 hästars som ger bra med luft... Jag skulle rekomendera dig att köpa en begagnad svets av ett välkänt märke, esab, kemppi, m.m som ser fräsch ut. Då har du svets länge.... Köp inte en för liten, ju större dom är dest jämnare svetsar dom, det är min erfarenhet i alla fall. Samtidigt ska du inte köpa en för stor om du har tänkt köra mycket tunnplåt. När det gäller kompressor så är råden ungefär det samma. Köp en fräsch större begagnad. Har du tänkt att köra slipmaskiner så drar dom mycket luft... Lycka till med köpen ! |
||
Men Per det där är ju en dammsugare.... dom funkar inte på samma sätt ![]() ![]() Min svets som brann var en Luna.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Bara som du tror ! Det är Voltas nya kompakt svets med inbyggt svetsgasutsug, sitter rulle och gastub i den, kan även fås med praktisk bärsele så den kan bäras på ryggen. ![]() ![]() |
||
Verktyg
Kompressor kan man aldrig få för stor (nästan). Jag har Micros minsta den duger till enklare renblåsning pumpa däck (redan monterade) och måla plastmodeller med. Vi har med den på tävlingarna för storlekens skull. Försök hitta en 2cylindrig typ V modell med kylslinga imellan stegen. ökar verkningsgraden högst avsevärt. Svets 140A enfas räcker kanske till max 3mm plåt om du fasar kanterna. Största skilnaden verkar ligga i slangpaketet, en ESAB tex http://www.jula.se/Butik/docs/produk http://www.jula.se/Butik/docs/produk garanterar ju reservdelar och har troligen ett mer påkostat slangpaket än Biltemas. På vissa billiga svetsar så är skyddshylsan strömförande vid svetsning vilket gör den oduglig i trånga utrymmen. HH _________________ Henrik Hansson |
||
Vad gäller MIG/MAG-svetsar så jag upplevt 3-fasare som betydligt stabilare. Det är inte lika kinkiga om det lite oren plåt man svetsar.
Hellre en begagnad av känt fabrikat än en ny billig för samma pengar. Det är rätt trevligt kunna köpa slit/reservdelar som kontaktrör, gashylsa, slangpaket... på ett enkelt sätt. 1-fas på ca 150 A räcker längre än man tror. Att man kan skicka någon trög 10 A säkring när man svetsar grövre saker utan nämnvärd vilotid kan man ta. Dvs man måste inte mata via en 16 A säkring. Undvik enkla versioner med endast 4 strömlägen. Ofta är det hopplöst att hitta en bra inställning. Gärna steglöst även på ströminställning eller rätt många steg typ 10 st. Vissa enkla/billiga svetsar bryter endast trådmatningen och inte spänningen. Väldigt irriterande, bör undvikas. När det gäller fabrikat så har jag bara ägt Kemppi-svetsar men det är mer av en slump. Min far och jag köpte en begagnad Kemppi 170 A 1-fas för 10 år sedan och den har inte svikit oss ännu. Jag är också nöjd med den 3-fas Kemppi som jag är delägare i. Det går dock inte komma ifrån att ofta är det smidigare med en 1-fas. 3-fas uttag är inte fullt lika vanligt förkommande. Edit: 0.6 mm tråd är att föredra om man skall svetsa bilplåt. 0.8 mm tråd är dock bättre om man skall svetsa lite grövre. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Hur går det Kraniel, har du köpt nåt än?
Då torde den här funka ganska bra till lite lättare blästring? http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?orderId=113165333&pf_id=SE-200010&dept_id=SE-200 _________________ /Fredrik Fröberg |
||
Hallå! ![]() Nej, jag har inte handlat någonting än, men jag har verkligen fått värdefull hjälp här. Vad vore livet utan Rejsa? Jag är rädd att jag måste vänta med inköp tills jag vet hur min garagesituation utvecklas och om jag kommer ha tillgång till 3-fas. ' Tack alla! ![]() ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 40417 besök totalt |