Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
5 besök senaste veckan (35583 totalt)
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



964c2 skrev:
Andreas Lidström skrev:
Saab pappfilter eller Iveco. Bisting har koll på vilket.

thumbs up Att ngn vågar göra denna mod utan den obligatoriska och nu pga detta förhatliga kolfiberboxen.


Ursäkta inhoppet i eran BMW-tråd Men nu sitter det ett SAAB-filter på min Porsche, verkar bra så här långt

/Björn


det ursäktas.. ! har du något artikelnummer på detta filter?
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



M3Jonas skrev:

om du vågar kan du annars vara lika tuff som mig och ta bort plenumet och ersätta med ett stort filter direkt utanför trattarna, låter riktigt nice och lätt blir det
Såhär kan det då se ut:
https://rejsa.nu/im/_garage/202-new_2004-10-24-motor.jpg


Sådär har jag tänkt att göra istället för kolfiberbox. Men är detta filter till för S14 eller är det nån hemmagjord variant till förgasare? Var köpte du grejerna?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



M3Jonas skrev:
Peter E skrev:
Någon som kör med Alpha-N system på sin s14? har nämligen beställt ett sådant system från www.s14.de

tänkte köra med original plenum och en lite grövre slang plus något lite större filter... tips på filter? saab pappfilter?



om du vågar kan du annars vara lika tuff som mig och ta bort plenumet och ersätta med ett stort filter direkt utanför trattarna, låter riktigt nice och lätt blir det
Såhär kan det då se ut:
https://rejsa.nu/im/_garage/202-new_2004-10-24-motor.jpg

Blir iofs lite dyrare än iveco/SAAB variantn men man klarar sig med en dryg tusenlapp, rätt billig lättning


åhhh.. tjusigt! har funderat lite i dom banorna.. vart köpte du filteret/hållaren?
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Peter E skrev:

åhhh.. tjusigt! har funderat lite i dom banorna.. vart köpte du filteret/hållaren?


Jag fick det från Lillen på Magnum Racing men de som har säljer dem annars är Trendab. Antingen köper man en univeraslfästplatta eller så klipper man till en egen aluplåt och fäster filtret i. Finns ingen som passar rakt av utan du får ta upp hålen mot trattarna själv, eller rättare sagt mot flänsen där plenumet sitter monterat i originalutförande.

Klart att du ska ha det så, oerhört härligt insugsljud, speciellt med öppen motorhuv. Låter som ett par härligt brölande Webrar...

_________________
Jonas Edling
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Peter E skrev:
Någon som kör med Alpha-N system på sin s14? har nämligen beställt ett sådant system från www.s14.de

tänkte köra med original plenum och en lite grövre slang plus något lite större filter... tips på filter? saab pappfilter?



Jag kör alfa n med kolfiber box. Har haft lite problem nar bilen varit kall, den har hoppat o hackat som bara den. Dessutom har gas responsen blivit sämre. När bilen har varit ihop så har tyvärr inte köhler haft tid att mappa så jag har kört med ett chip som han skickade med för att jag skulle komma igång.

I sommras fick jag monterat ett uni chip för att kunna förbättra det hela, bilen gick mycket bättre och jämnare efter en hel dag i bänken. Jag har faktiskt inte fått någon klarhet i om det var uni chipet som orsakade mitt lilla ras i höstas. Till sommaren är det tänkt att jag ska ha ett komplett sprut i stället för detta hopkok.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Den här rovan såg trevlig ut tycker jag....apropå kolfiberbox. thumbs up Jag kan bara tänka mig bröÖölet vid fullgas!


_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hmm, det där såg lite annorlunda ut. Är hela motorblocket blålackat?

Jag ska snart måla mitt block och klurar på om man ska ha det svart som det är standard eller om man ska hitta på nånting roligare. Vad tycker ni? Det kommer bli en hel del aluminium i motorrummet och en hel del av den kommer troligtvis vara polerad, blir det då för mycket om man lackar blocket silver?

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



M3Jonas skrev:
Hmm, det där såg lite annorlunda ut. Är hela motorblocket blålackat?

Jag ska snart måla mitt block och klurar på om man ska ha det svart som det är standard eller om man ska hitta på nånting roligare. Vad tycker ni? Det kommer bli en hel del aluminium i motorrummet och en hel del av den kommer troligtvis vara polerad, blir det då för mycket om man lackar blocket silver?


Polerat kanske? Du har väl rätt mycket tid över. Jag funderar lite i samma banor nu när jag har mitt block löst. Men jag fick ju lära mig när jag va liten att svart kyler bäst. Annars är silver rätt snyggt. Men resterande delar borde ju synas bättre mot svart "bakgrund"

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Ulf Isakson
Sollentuna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 5



M3Jonas skrev:
Peter E skrev:

åhhh.. tjusigt! har funderat lite i dom banorna.. vart köpte du filteret/hållaren?


Jag fick det från Lillen på Magnum Racing men de som har säljer dem annars är Trendab. Antingen köper man en univeraslfästplatta eller så klipper man till en egen aluplåt och fäster filtret i. Finns ingen som passar rakt av utan du får ta upp hålen mot trattarna själv, eller rättare sagt mot flänsen där plenumet sitter monterat i originalutförande.

Klart att du ska ha det så, oerhört härligt insugsljud, speciellt med öppen motorhuv. Låter som ett par härligt brölande Webrar...



Kan du inte lägga upp en ljudfil så jag får höra?

_________________
Ulf Isakson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465


Trådstartare
Nu är botten nådd så nu lämnar jag den här tråden. Botten nåddes officiellt när jag insåg att jag inte skulle hinna lätta svänghjulet.
När kolvarna kom på posten vände det. Förhoppningsvis behöver jag aldrig mer skriva i den här motorras-tråden.

Fortsättning följer här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=234072#234072

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Då fortsätter jag i denna hemska tråd med en bild som kommer från min projekttråd.



Spruckna block är trist och tyvärr inte helt ovanligt verkar det som

_________________
Jonas Edling
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Jag har märkt på senare tid att motorn gått lite varm, så jag funderade på vad det kunde vara. Konstaterade att fläkten aldrig gick även när temp.mätaren visade lite över normal temperatur. Antog att det var någon givare eller fläkten som gått. Monterade bort fläkten igår och provade den och den startade utan problem. Det var nu jag insåg mitt misstag, för att kunna dela på polerna i kontakten till fläkten fick jag ta ur stiften, men jag glömde kolla på vilka platser de satt. Tänkte att det är inget problem eftersom det bör vara motsvarande kablar på andra sidan kontakten men det var det ju inte. >

Så till frågan: Skulle någon kunna vara så snäll att när ni ändå är och fixar något med er bil kollar kontakten till elfläkten bakom vänster framljus vilka kablar som möter varandra eller om någon har kopplingsschemat till en bil med S14-motor??


_________________
/David Söderblom
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nu har det iaf bevisats att det går att plocka ut riktigt mycket effekt ur dessa motorer...
Jocke Sajlin "JakanRacing" bromsade sin motor förra veckan. Den gav till slut 889hk vid 8600rpm och där låste de i 6 sekunder. Då hade inte effektkurvan vänt ännu... Hmm, undrar vad den ger vid 9100rpm i en svepkörning? Maxvridet låg på drygt 800nm.
Nu är denna motor dock tänkt att användas till raktframåka vilket kanske inte är vad detta forum inriktar sig på men imponerande effekt är det iaf...

_________________
Jonas Edling
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465


Trådstartare
Mycket impoterande!
Hoppas bara det håller...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465


Trådstartare
Jag talade precis med firman som testar min nya motor och de har kommit fram till att den inte f[r nog med soppa. Anledningen till raset k'nns bekr'ftad.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



BTG skrev:
Jag talade precis med firman som testar min nya motor och de har kommit fram till att den inte f[r nog med soppa. Anledningen till raset k'nns bekr'ftad.


Lite borde den väl ha fått om den gick öht.

Ska dom optimera bränsle och tändmappen när de ändå håller på så alla surt nerlagda slantar kommer till sin rätt?
Vilka är det som gör det?

Ska bli kul att se vad du får ut...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Lite borde den väl ha fått om den gick öht.

Ska dom optimera bränsle och tändmappen när de ändå håller på så alla surt nerlagda slantar kommer till sin rätt?
Vilka är det som gör det?

Ska bli kul att se vad du får ut...


Jorå, lite fick den nog allt.

Ja, de skall ställa om det så att det blir rätt mängd bränsle. Men som jag förstod det görs inte i någon mappning i egentlig mening. Utan en omställning/ombyggnad av luftmängdsmätaren. Men jag vet inte, en omprogramering av insprutet kanske också görs?
En effektmätning blir det, det beställde jag extra.

Skulle velat vara med men jag sitter fast i jobb under dagen - tuff skit. >

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hmmmm...

Inte för att låta jätteneggo och kritisk...men...

Bara ändra på förspänningen i LMM:n och trixa med Co får väl anses vara lite mkt Åsanisse på en så fin maskin...
Tror/vet att det absolut inte kommer bli optimalt resultat. Får verkligen hoppas det blir så bra att det håller iaf. Nga kusar mindre kanske man kan leva med, men inga fler ras tack! *ta i trä*
Hoppas jag inte skrämmde upp dig allt för mkt nu. Sorry isf.

En sådan fin maskin som är så pass mkt ombyggd kräver en korrekt mappning av ngn kunnig "i min bok".
Man ska inte förglömma finliret.
JWR som det finns länk till här ovan är duktig på mappning och BMW, samt finns i dina krokar.

Kostar väl dock en slant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Då var det som vi misstänkte att den gick magert, var samma sak som jag råade ut för på min bil.
Lösningen i mitt fall blev att ställa upp soppatrycket 2 hekto så räckte soppan till där maxvridet låg. Tyvärr så blev den inte optimal men det gick iaf inte för snålt, snarare för fett på vissa varvtal. I mitt fall räckte det tyvärr inte att endast justera lm mätaren samt på boxen.
En riktig mappning är självklart att föredra men varken lätt eller billigt så länge det sitter originalsprut i bilen.
Seså, nu är det dags att handla på sig ett riktigt sprut och mappa på riktigt...

_________________
Jonas Edling
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Micke, inte var din maskin trimmad något? Men en 215 hk-maskin är det väl?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur har det gått för dig Micke?
Fick du några roliga effektsiffror och farmförallt har du fått ordning på soppan?

_________________
Jonas Edling
Citera
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
5 besök senaste veckan (35583 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande