| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
|
<< 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (35583 totalt) |
det ursäktas.. ! har du något artikelnummer på detta filter?
|
||||
Sådär har jag tänkt att göra istället för kolfiberbox. Men är detta filter till för S14 eller är det nån hemmagjord variant till förgasare? Var köpte du grejerna? |
||||
åhhh.. tjusigt! har funderat lite i dom banorna.. vart köpte du filteret/hållaren?
|
||||
Jag fick det från Lillen på Magnum Racing men de som har säljer dem annars är Trendab. Antingen köper man en univeraslfästplatta eller så klipper man till en egen aluplåt och fäster filtret i. Finns ingen som passar rakt av utan du får ta upp hålen mot trattarna själv, eller rättare sagt mot flänsen där plenumet sitter monterat i originalutförande. Klart att du ska ha det så, oerhört härligt insugsljud, speciellt med öppen motorhuv. Låter som ett par härligt brölande Webrar...
_________________ Jonas Edling |
||||
Jag kör alfa n med kolfiber box. Har haft lite problem nar bilen varit kall, den har hoppat o hackat som bara den. Dessutom har gas responsen blivit sämre. När bilen har varit ihop så har tyvärr inte köhler haft tid att mappa så jag har kört med ett chip som han skickade med för att jag skulle komma igång. I sommras fick jag monterat ett uni chip för att kunna förbättra det hela, bilen gick mycket bättre och jämnare efter en hel dag i bänken. Jag har faktiskt inte fått någon klarhet i om det var uni chipet som orsakade mitt lilla ras i höstas. Till sommaren är det tänkt att jag ska ha ett komplett sprut i stället för detta hopkok. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||
|
Hmm, det där såg lite annorlunda ut. Är hela motorblocket blålackat?
Jag ska snart måla mitt block och klurar på om man ska ha det svart som det är standard eller om man ska hitta på nånting roligare. Vad tycker ni? Det kommer bli en hel del aluminium i motorrummet och en hel del av den kommer troligtvis vara polerad, blir det då för mycket om man lackar blocket silver? _________________ Jonas Edling |
||||
Polerat kanske? Du har väl rätt mycket tid över. Jag funderar lite i samma banor nu när jag har mitt block löst. Men jag fick ju lära mig när jag va liten att svart kyler bäst. Annars är silver rätt snyggt. Men resterande delar borde ju synas bättre mot svart "bakgrund"
|
||||
Kan du inte lägga upp en ljudfil så jag får höra?
_________________ Ulf Isakson |
||||
|
Nu är botten nådd så nu lämnar jag den här tråden. Botten nåddes officiellt när jag insåg att jag inte skulle hinna lätta svänghjulet.
När kolvarna kom på posten vände det. Förhoppningsvis behöver jag aldrig mer skriva i den här motorras-tråden. Fortsättning följer här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Jag har märkt på senare tid att motorn gått lite varm, så jag funderade på vad det kunde vara. Konstaterade att fläkten aldrig gick även när temp.mätaren visade lite över normal temperatur. Antog att det var någon givare eller fläkten som gått. Monterade bort fläkten igår och provade den och den startade utan problem. Det var nu jag insåg mitt misstag, för att kunna dela på polerna i kontakten till fläkten fick jag ta ur stiften, men jag glömde kolla på vilka platser de satt.
Tänkte att det är inget problem eftersom det bör vara motsvarande kablar på andra sidan kontakten men det var det ju inte. >
Så till frågan: Skulle någon kunna vara så snäll att när ni ändå är och fixar något med er bil kollar kontakten till elfläkten bakom vänster framljus vilka kablar som möter varandra eller om någon har kopplingsschemat till en bil med S14-motor??
_________________ /David Söderblom |
||||
|
Nu har det iaf bevisats att det går att plocka ut riktigt mycket effekt ur dessa motorer...
Jocke Sajlin "JakanRacing" bromsade sin motor förra veckan. Den gav till slut 889hk vid 8600rpm och där låste de i 6 sekunder. Då hade inte effektkurvan vänt ännu... Hmm, undrar vad den ger vid 9100rpm i en svepkörning? Maxvridet låg på drygt 800nm. Nu är denna motor dock tänkt att användas till raktframåka vilket kanske inte är vad detta forum inriktar sig på men imponerande effekt är det iaf... _________________ Jonas Edling |
||||
Lite borde den väl ha fått om den gick öht.
Ska dom optimera bränsle och tändmappen när de ändå håller på så alla surt nerlagda slantar kommer till sin rätt? Vilka är det som gör det? Ska bli kul att se vad du får ut... |
||||
Jorå, lite fick den nog allt.
Ja, de skall ställa om det så att det blir rätt mängd bränsle. Men som jag förstod det görs inte i någon mappning i egentlig mening. Utan en omställning/ombyggnad av luftmängdsmätaren. Men jag vet inte, en omprogramering av insprutet kanske också görs? En effektmätning blir det, det beställde jag extra.
Skulle velat vara med men jag sitter fast i jobb under dagen - tuff skit. >
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Hmmmm...
Inte för att låta jätteneggo och kritisk...men... Bara ändra på förspänningen i LMM:n och trixa med Co får väl anses vara lite mkt Åsanisse på en så fin maskin... Tror/vet att det absolut inte kommer bli optimalt resultat. Får verkligen hoppas det blir så bra att det håller iaf. Nga kusar mindre kanske man kan leva med, men inga fler ras tack! *ta i trä* Hoppas jag inte skrämmde upp dig allt för mkt nu. Sorry isf.
En sådan fin maskin som är så pass mkt ombyggd kräver en korrekt mappning av ngn kunnig "i min bok". Man ska inte förglömma finliret. JWR som det finns länk till här ovan är duktig på mappning och BMW, samt finns i dina krokar. Kostar väl dock en slant.
|
||||
|
Då var det som vi misstänkte att den gick magert, var samma sak som jag råade ut för på min bil.
Lösningen i mitt fall blev att ställa upp soppatrycket 2 hekto så räckte soppan till där maxvridet låg. Tyvärr så blev den inte optimal men det gick iaf inte för snålt, snarare för fett på vissa varvtal. I mitt fall räckte det tyvärr inte att endast justera lm mätaren samt på boxen. En riktig mappning är självklart att föredra men varken lätt eller billigt så länge det sitter originalsprut i bilen. Seså, nu är det dags att handla på sig ett riktigt sprut och mappa på riktigt...
_________________ Jonas Edling |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
|
<< 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (35583 totalt) |