Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1172 besök totalt |
hur många hopp på ringen / tider för bil liknande min ?
1: kanske en dum fråga - men efter att ha sett bilderna på Johann's M3á när den flyger... så undrar jag hur många ställen på ringen det kan finnas där en vanlig personbil kan lätta med alla 4 hjulen. exempelvis - Min Toyota........ 2: Låt oss sedan "låtsas" att jag kan köra min bil på riktigt... ![]() 865kg, 180hk toppfart på ca: 210km/h Vad skulle den/jag kunna få för tider - rent allmänt undrande då... Har mkt lätt för att lära mig vägsträckningar & så - vet ju att det underlättar te viss del. Skall till ringen i sommar hoppas jag, på en stor inoficiell Toyota träff vänligen/ .............Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Med den effekten och toppfarten så kan du hoppas på 9 minuters BTG varv, jag anser att man inte skall köra på gränsen av bilens förmåga då oväntade situationer dyker upp alltför lätt på turistkörningarna.
Hoppa vet jag inget om, men med god vilja så går det med hjälp av curbsen ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||||
Re: hur många hopp på ringen / tider för bil liknande min ?
Ärligt talat så undrar jag om du kan få alla fyra hjulen i luften, dvs helt utfjädrade, någonstans? Man kan väl också undra om/varför det skall vara ett mål att få bilen lätta? Då tappar man ju varvtid! ![]() ![]() Jag svarar med vad jag kan men div. VLN-chauförer kan säkert fylla på med lite vederhäftigare info. Som svar på din fråga finns det i huvudsak två ställen som en turiståkare har lite "luft-gefühl". Det ena är krönet i Quidellbacher Höhe (1.) och det andra är Sprünghugel (2.). 1. Tidigt in på varvet kommer man till denna sektion. Man har gasat fullt en stund så det går fort, säkert nästan maxfart i din lätta bil. Man kör uppför en brant backe (så brant att krönet är blint) och är lätt på krönet. Det är en relativt enkel inledning, det blir hårigare när man "landat". Inte så man behöver oroa sig men helt enkelt är det inte, om det går med fart förstås. ![]() Det är nog tveksamt om du kan få ens två hjul i luften där så att det syns på ett fotografi eller liknande... ![]() På min 328i fick jag koppla ur antispinn för annars gick det in där. Men det betyder förstås inte att hjulen var i luften. ![]() 2. Är ett parti som för en förstagångsbesökare säkert är lite svårare att köra tillräckligt fort i för att lätta. Det är en i princip blind/osynlig instyrning nerför en backe. Man måste hitta turn-in innan man kan smacka på så hårt att man är airborne. Det går att ta hjälp av curbsen (Ring-taxi gör emellanåt det) och då flyger man nog med åtminstone ett par hjul. (Men det skulle jag aldrig göra.) I motsats till alt. 1 där inledningen är enklare än avslutningen så är det nog tvärt om med Sprünghugel. För efter krönet i alt. 2. så är det en brant nedförsbacke som man ofta flyttas en bit åt höger i innan bilen satt sig, pga av ingångsvinkeln. Det känns dramatiskt men håller man bara jämn gas och bilen rak så är det ganska lugnt. Det tar väl ett tag att komma på iofs men men.... Det finns möjligen ytterligare ett alternativ att flyga och det är i Planzgarten, men det är en speciell historia som tarvar sin speciella satsning så det tror jag inte man skall försöka sig på. ![]() ![]()
Du har ju vikt/effekt-förhållade så det räcker. Bilens "låga" toppfart på gör nog att du kommer nå den några gånger, speciellt eftersom bilen är så lätt. Men en uppskattning är att bilen (med en chaufför som hittar ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re: hur många hopp på ringen / tider för bil liknande min ?
På fråga 1 svarar jag 3. På fråga 2 avstår jag. ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1172 besök totalt |