| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motor kuddar att hänga motorn i ???
|
1856 besök totalt |
|
Håller på och bygger nya motor fästen till en bil. (Saab 900 -94) och efter lite dividerande så kom jag på att vågar man gänga en motor i ett Volvo Valp kuddar ? Motorn utvecklar ca 700hk + och vid motor bromsning så kommer den stackars Volvo valp kuddarna att dras i sär ?? Ett av dom andra fästen sitter monterade uppe på kudden som det ska vara och den andra är en hängande vibrations dämpare från Monetum. Min fråga är gå kommer den stakars Valp kudden att trilla sönder ?? Inte så kul om det skulle hända med tanke på vad det paketet kostar. _________________ // Jani Hast |
||||||
|
Vad man kan göra är ett mekaniskt/stump stopp när motorn har rört sig en bit.
Hmm en bit i detta fall tex så långt att man är säker på att inte gummikutsarna får stryk. På så sätt slipper man förmycket flex pluss att motorn sitter gummiupphängd när man kör som Ture Svendom. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Gör egna fästen så att gummit bara utsätts för tryck. Om du hänger upp saker
i fästen avsedda för att trycka på så går de av till slut. 700+ låter ju nästan som om det skulle monteras stumt Kolla med Robert Uhr här på forumet,
han har förmodligen samma problem. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Hans motor är stumt monterad. |
||||||
|
Hade det varit 70-tal och raktframåka hade jag sagt att du sätter en kort kätting på ena sidan där motorn drar från som säkring innan gummit dras isär.
Gammal beprövad metod om än lite rå och oputsad. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
|
Det finns smidiga kuddar att köpa som har ungefär samma storlek som en Volvo-kudde, men där metallen "går runt" gummit så att man inte kan rycka av dem. Jag tror de är standard på någon Chevrolet-modell för jag brukar köpa dem på Hansen Racing.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
varför rekommenderar du inte denna metoden idag och för runt-runtåka? |
||||||
jo, det är klart om du vill ha en kedja skramlandes på ena sidan om motorn så ok för mig.....
Mäkinens metallomslagna gummi låter annars som en bättre idé. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
JAg har redan sådana, men motorn "rör" ju sig ändå när man gasar.. Blir rädd varje gång jag gasar, samt växelspaken hoppar ju lite också.. Tänkte därför dra ett spännband på vänstersidan för att minska rörelserna.. Därav att jag undrade om det fanns någon direkt anledning till att inte ha kedja (som i princip bygger på samma idé) |
||||||
|
Nej egentligen inte, det är ju som sagt ett gammalt beprövat knep vid vridstarka motorer kedjan ska ju vara ganska spänd så något direkt rassel blir det väl inte. En kort stropp eller ett bredare spännband borde kunna göra jobbet också tycker jag. Men det finns säkert moderna lösningar i dragracingsammanhang som jag inte känner till...
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1856 besök totalt |