Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Budget tips på hydraulisk handbroms?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (31571 totalt)
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Någon som vet om det finns någon lämplig donatorbil där man kan hitta en lämplig bromscylinder till en hydraulisk handbroms? Eller vart man kan köpa en billig cylinder.

Halmstad
Här sen Okt 2004

biltema grejer är ju engentligen mer eller mindre banlysta att montera på bilen... men dom har ett par huvudcylindrar... Och dom är ju billiga...

http://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1160

(deras verktyg funkar... men det är offtopic...)

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Heijel skrev:
biltema grejer är ju engentligen mer eller mindre banlysta att montera på bilen... men dom har ett par huvudcylindrar... Och dom är ju billiga...

http://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1160

"Reparationssats huvudcylinder" m.a.o. packningar och skit ...

EDIT : jag är en idiot ... kollar noggrannare nästa gång det fanns ju t.ex. VW och Volvo nya cylindrar ...

trollhättan
Här sen Dec 2003

Ta huvudcylindern(koppling) till gamla Saab 900.
Då har du en billig och stark lösning för handbromsen.

Kostar ju ingt på skroten och känner du nån som har en gammal
bil stående så får du den säkert gratis.

Rep satserna kostar ca: 50 :-.

Caper

Göteborg
Här sen Mar 2004

Lånar tråden lite:

Hur ansluter man egentligen en hydraulisk handbroms för att det "skall bli bra", har sett bilder på diverse amatörlösningar som fungerat mer eller mindre bra, men har inte hittat något anslutningschema på en bra lösning.

Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Jörgen Bock skrev:

Caper

Jag hatar Garagestädningar (Slängde nog i städningen)

Tänkte inte på det. Tack för tipset

Nyköping
Här sen Mar 2004

Per Wahlqvist skrev:
Jörgen Bock skrev:

Caper

Jag hatar Garagestädningar (Slängde nog i städningen)

Tänkte inte på det. Tack för tipset

Ingen fara, det finns fler
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

PDE skrev:
Lånar tråden lite:

Hur ansluter man egentligen en hydraulisk handbroms för att det "skall bli bra", har sett bilder på diverse amatörlösningar som fungerat mer eller mindre bra, men har inte hittat något anslutningschema på en bra lösning.

bromsröret från huvudbromscylindern som går till bakhjulen - detta delar du på innan bakaxeln -
drar det upp till handbromscylindern & monterar röret dör "behållaren" egentligen skall sitta".

sedan drar du ett nytt rör från utgången på handbromscylindern ner till den kvarvarande delen av bromsrören -

rörigt - men så har jag gjort iaf

K

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

halvt OT, men innom samma ämne...

bakre bromsok som har hydralisk handbroms orginal ?? någon som vet om det finns ??
om dom är små och lätta är det bara ett plus..

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Acke skrev:
halvt OT, men innom samma ämne...

bakre bromsok som har hydralisk handbroms orginal ?? någon som vet om det finns ??
om dom är små och lätta är det bara ett plus..

Nej, knappast, dels för att hydraulisk P-broms inte är godkänt på produktionsbilar i speciellt många länder, dels för att halva grejen med hydraulisk P-broms ofta är att man vill bara ha ett enda ok bak, som funkar både som färdbroms och P-broms.

Man kan ju leta små smidiga ok på lätta bilar, kanske, om man vill ha separat ok för P-broms. Eller kika på MC-bromsar? Kan man bara bredda oket så det klarar en bilskivas bredd så...

/Gustaf

Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

KristianAE86 skrev:
PDE skrev:
...Bla bla bla...

bromsröret från huvudbromscylindern som går till bakhjulen - detta delar du på innan bakaxeln -
drar det upp till handbromscylindern & monterar röret dör "behållaren" egentligen skall sitta".

sedan drar du ett nytt rör från utgången på handbromscylindern ner till den kvarvarande delen av bromsrören -

K

Blir det inte svårt att lufta bakbromsarna ordentligt då?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

PDE skrev:
KristianAE86 skrev:
PDE skrev:
...Bla bla bla...

K

Blir det inte svårt att lufta bakbromsarna ordentligt då?

nopes. Inga problem alls tar bara lite längre tid

k

bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

KristianAE86 skrev:
PDE skrev:
Lånar tråden lite:

K

Detta är då den icke godkända varianten.
Ska man ha godkänd hydraulisk handbroms ska det vara en helt egen krets.

Det är kul att köra fort.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

I en bil som reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon *måste* det faktiskt inte vara en helt separat krets, även om det förstås är det bästa.

/Gustaf

Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Nyaste Audi A8 och A6 har elektrisk handbroms (sitter typ en ställmotor på dom bakre oken).
Sen så har även Porsche Carrera GT separata ok för handbromsen på bakskivorna. Det är Brembo som tillverkar dom oken men har inte uppskrivet vad det är för art.nr. på dom. Vet inte om dom är hydraliska eller mekaniska. Men dom har iaf brädd så dom når runt dom flästa skivor

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

T08R skrev:
Nyaste Audi A8 och A6 har elektrisk handbroms (sitter typ en ställmotor på dom bakre oken).
Sen så har även Porsche Carrera GT separata ok för handbromsen på bakskivorna. Det är Brembo som tillverkar dom oken men har inte uppskrivet vad det är för art.nr. på dom. Vet inte om dom är hydraliska eller mekaniska. Men dom har iaf brädd så dom når runt dom flästa skivor

men då skall jag kolla på www.bildelsbasen.se o se om de har några sådan Porsche ok då

Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Jörgen Bock skrev:

Caper

Väcker en gammal tråd då det börjar bli läge för bromsar.

Jag vill mig minnas att det är slanganslutning från behållaren till cylindern. Hur menar du att den ska kopplas in?
Känns ju inte helt säkert att ha en slang i bromssystemet om bakbromsen ska gå via cylindern.

Hur är det med kvalliten på tätningar kolv mm om man jämför med en "riktig" bromscylinder. Kan man använda dessa cylindrar som bromscylindrar? Eller är dom inte att lita på i ett bromssystem?
Kolvdiametern borde bli ungefär den samma som i huvudbromscylindern.
Dum fråga kanske och säkert livsfarligt men för att stilla min nyfikenhet måste man ju fråga

Lomma
Här sen Jul 2004

T08R skrev:

Är det någon som har artikel nr till handbroms oken till carrera GT ??? tror att dom passat på mitt projekt som en hanske.

Tacksam för tips och svar

Mvh
Björn

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Ring Porsche Center. 08-50333950.

trollhättan
Här sen Dec 2003

SAAB 900 T 4WD skrev:
Jörgen Bock skrev:

Caper

Väcker en gammal tråd då det börjar bli läge för bromsar.

Jag vill mig minnas att det är slanganslutning från behållaren till cylindern. Hur menar du att den ska kopplas in?
Känns ju inte helt säkert att ha en slang i bromssystemet om bakbromsen ska gå via cylindern.

Hur är det med kvalliten på tätningar kolv mm om man jämför med en "riktig" bromscylinder. Kan man använda dessa cylindrar som bromscylindrar? Eller är dom inte att lita på i ett bromssystem?
Kolvdiametern borde bli ungefär den samma som i huvudbromscylindern.
Dum fråga kanske och säkert livsfarligt men för att stilla min nyfikenhet måste man ju fråga

kollade upp och det är samma matrial i koppling som i bromspackningarna, dom är uppbyggda på samma sätt också.
Känner till flera som åker med sådana i sportvagnar och det fungerar bra.

Just 900 kopplingen är mycket kraftig om man jämför med Dito Alu som kan köpas hos div firmor.

Caper

Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Citat:

kollade upp och det är samma matrial i koppling som i bromspackningarna, dom är uppbyggda på samma sätt också.
Känner till flera som åker med sådana i sportvagnar och det fungerar bra.

Just 900 kopplingen är mycket kraftig om man jämför med Dito Alu som kan köpas hos div firmor.

Caper

Åker med sådana som broms eller handbroms cylinder?

Har fixat några att labba med men hur menar du att den ska kopplas in som handbroms.
Den har slanganslutning till vätskebehålaren. Kan man koppla in den via ett "T" till ordinarie bromssystem eller hur göra? Att lägge den i serie med ordinarie system som går bakåt känns lite vågat med en slang mitt i.

1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (31571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande