Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
inför avgassystembygge
1264 besök totalt
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
inför avgassystembygge

jag har en kanske ganska simpel fråga inför mitt hemmabygge av avgassytemet från sekundärrören o bakåt.

Många volvo raggar o dylikt får läckra (eller inte!) avgaspuffar när de släpper gasen, är det något som har med att göra hur man bygger sitt avgassystem, eller ligger det i inställning av tändning med mera?

Vill bara göra mig säker på att jag slipper sådant!

/Mvh Mattias

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



De har väl med oförbränt bränsle som smiter ut i avgassystemet å göra, utformning av avgas torde alltså inte påverka avgassmällarna, inte mycket iaf...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
...och sen den klassiska frågan: vilken diameter på rör ska jag ha!?

Lämpligt med 2.5" kanske?

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



jema skrev:
...och sen den klassiska frågan: vilken diameter på rör ska jag ha!?

Lämpligt med 2.5" kanske?



Turbo eller inte?
Effekt?
Motortyp?
Volym?

En sugmotor klarar sej med 2" om den ligger kring 2L. Med turbo så spelar det ingen roll då avgaserna bromsas in av turbon redan. Så då räcker väl 2,5". Avgaserna är väl så pass kalla när dom kommit halvvägs i systemet så det inte krävs stuprör. Men så stort som möjligt utan att det blir effektförluster ju det optimala. Typ. Rätta mej?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
tack för svaren, ledsen att jag glömde specificera mig!

Ja, det är sugmotor med 2.5, V6. lär ha hyfsad temp på avgaserna ändå eftersom grenrör inklusive sekundärrör (tot. ca 2m rör) är keramikbehandlade...

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



malfunkshun skrev:
jema skrev:
...och sen den klassiska frågan: vilken diameter på rör ska jag ha!?

Lämpligt med 2.5" kanske?



Turbo eller inte?
Effekt?
Motortyp?
Volym?

En sugmotor klarar sej med 2" om den ligger kring 2L. Med turbo så spelar det ingen roll då avgaserna bromsas in av turbon redan. Så då räcker väl 2,5". Avgaserna är väl så pass kalla när dom kommit halvvägs i systemet så det inte krävs stuprör. Men så stort som möjligt utan att det blir effektförluster ju det optimala. Typ. Rätta mej?


Jag har fått intrycket att man har mer att tjäna på större rördiameter än 2,5". På Porsche 944 turbo sitter det 2,5" medan det på tidigar turbo Cup bilarna är 3" system och senare (Escort Cup serien) kördes med 4" system.

Tyvärr är den här tråden ganska oklar och det behövs en del info för att få fram rätt grejer. Det lättaste är vad andra framgångsrikt använt med samma bil/motor.

_________________
Anders Hansson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



sweanders skrev:
malfunkshun skrev:
jema skrev:
...och sen den klassiska frågan: vilken diameter på rör ska jag ha!?

Lämpligt med 2.5" kanske?



Turbo eller inte?
Effekt?
Motortyp?
Volym?

En sugmotor klarar sej med 2" om den ligger kring 2L. Med turbo så spelar det ingen roll då avgaserna bromsas in av turbon redan. Så då räcker väl 2,5". Avgaserna är väl så pass kalla när dom kommit halvvägs i systemet så det inte krävs stuprör. Men så stort som möjligt utan att det blir effektförluster ju det optimala. Typ. Rätta mej?


Jag har fått intrycket att man har mer att tjäna på större rördiameter än 2,5". På Porsche 944 turbo sitter det 2,5" medan det på tidigar turbo Cup bilarna är 3" system och senare (Escort Cup serien) kördes med 4" system.

Tyvärr är den här tråden ganska oklar och det behövs en del info för att få fram rätt grejer. Det lättaste är vad andra framgångsrikt använt med samma bil/motor.


Man kan tjäna mycke med grova rör i början på ett system (2.5-3 tum) men att volymen på avgaserna minskar med tempen , och då kan man efter bakaxeln minska dim, dock hänger det mycke på vilka varv och volym på motorn , i slutändan

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
inför avgassystembygge
1264 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande