Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vagnbok?
1, 2   >>
13200 besök totalt
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Vagnbok?

Många här på forumet som bygger/har byggt rejsbilar. För egen del planerar jag tiden då man ser ljuset i slutet av garagelängan och ska ordna sig en vagnbok till bilen.
Hur går det till egentligen? Kostnader? Fallgropar?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Re: Vagnbok?

Kristian Larsson skrev:
Många här på forumet som bygger/har byggt rejsbilar. För egen del planerar jag tiden då man ser ljuset i slutet av garagelängan och ska ordna sig en vagnbok till bilen.
Hur går det till egentligen? Kostnader? Fallgropar?


Skull faktiskt ställa precis samma fråga thumbs up

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Men det är nog en del skillnader på en formelbil och en "inte formelbil" kan man ju tänka, kanske kan tråden behandla bådadera....!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Bistec skrev:
Men det är nog en del skillnader på en formelbil och en "inte formelbil" kan man ju tänka, kanske kan tråden behandla bådadera....!?


hehe, jo... det e sant

_________________
A Eklöw
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Man tar kontakt med en SBF besiktningsman, han kommer och tittar på bilen och uppfyller den kraven från det reglemente du ska köra under så tar det inte många minuter. Kostar 1500:- plus ev. rese ersättning och vagnboken gäller i tre år, du behöver foto på bilen snett framifrån och bakifrån.

Smartast är att ta kontakt med besiktningsmannen redan i tidigt skede och diskutera saker som du funderar eller är osäker över.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Från SBFs avgifter för 2005 http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2005_Avgifter.pdf

Vagnbok racing/rallycross 2000:-
Årligt kontrollmärke racing/rallycross 625:-

Historical cars HTP 5000:-

På hemsidan finns även lite besiktningsblanketter o dyl.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Hoppsan har det stigit så mycket till iår. Dom motiverade ju förra höjningen med att boken skulle gälla i tre år men nu har dom höjt den rejält igen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Fy f-n har den länge diskuterade höjningen av HTP-handlingarna slagit igenom nu!
Detta är ett hån mot oss som åker enklare/billigare bilar i historic racing.
Att ett papper för att få tävla ska kosta så mycket, när de billigaste historic bilarna kanske betingar ett värde på 30.000:- tex gamla Kadetter, Saabar, DKW och Fvee...
Att någon med en Lotus, Maserati, eller Porsche som är värd minst en kvart miljon kan motivera 5000:- för en handlig må kanske vara hänt. tydligen ska historisk racing endast utövas av dme som kan/vill bränna rejält med pengar på allt kring hobbyn?

De som försvarar prislappen motiverar det med att värdet på bilarna ökar med sådan handling.
Vilket endast är intressant om man har bilen som investering, inte för att tävla med. I det senare fallet blir det bara yttelrigare hinder för den ska börja tävla i hsitorisk racing. Är mycket rädd för att detta innebär att vi tappar nya utövare Illa thumbs down thumbs down thumbs down

Sedan anförs argumentet att de som utför jobbet måste få betalt. Det är rimligt att man får betalt för det som det kostar en att utföra funktionärsuppdraget, men att göra detta till geschäft stinker....

Edit: blev så upprört att jag glömde skriva färdigt ett stycke....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Bosse L skrev:
Fy f-n har den länge diskuterade höjningen av HTP-handlingarna slagit igenom nu!
Detta är ett hån mot oss som åker enklare/billigare bilar i historic racing.


Blir lite rädd nu att jag inte kommer ha råd att ta ut den nya bilen....
Min bil saknar FIA-handligar men har känd historik.
Vad är egentligen HTP-handlingen? Som jag förstått det är det en handling som beskriver bilen och dess historik. Men vad skiljer denna från FIA-handligen?

Enligt prislistan kostar det:
Vagnbok Racing 2000:-
Historic Cars HTP 5000:-
FIA ID-handling 500:-

Kommer jag alltså att behöva betala 7500:- för att ha ngt att tävla med på Kullen i maj?

MVH Markus Lefors

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



om jag nu förstått detta rätt, "räcker" det med HTP-handlingen för "simpla" 5000:- för era Fvee bilar.
HTP-handlingen är FIA.s fantstiska påhitt att ersätta de tidigare App-K handlingarna med, som man tydligne tappat ordningen på...
Så FIA-Id för 500:- och den Vanliga vagnboken för övriga nationella racers bör inte drabba de historiska bilarna.
Enda trösten i eländet är ävl att HTP till skillnad från nationella handlingen inte msåte förnyas vart 3:e år.
Men man vet ju aldrig hur FIA:s hysteriska kommison vimsar runt med nya påfund förståss...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Bosse L skrev:
om jag nu förstått detta rätt, "räcker" det med HTP-handlingen för "simpla" 5000:- för era Fvee bilar.


Som hittat!

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



Citat:
Som hittat!


Det är en engångssumma... andra betalar väl en lusentapp per år?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Bosse L skrev:
om jag nu förstått detta rätt, "räcker" det med HTP-handlingen för "simpla" 5000:- för era Fvee bilar.
HTP-handlingen är FIA.s fantstiska påhitt att ersätta de tidigare App-K handlingarna med, som man tydligne tappat ordningen på...
Så FIA-Id för 500:- och den Vanliga vagnboken för övriga nationella racers bör inte drabba de historiska bilarna.
Enda trösten i eländet är ävl att HTP till skillnad från nationella handlingen inte msåte förnyas vart 3:e år.
Men man vet ju aldrig hur FIA:s hysteriska kommison vimsar runt med nya påfund förståss...

och i Norge kostar samma handling 1200 NOK om jag inte kommer ihåg fel. får en att undra.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Björn Larsson skrev:
Citat:
Som hittat!


Det är en engångssumma... andra betalar väl en lusentapp per år?


Fram till nu 1500:- för en tre årshandling + 400:- /år
Nu 2000:- för tre år + 625:- /år

Intressant att notera är att övriga SBF avgifter är försiktigt höjda i jämförelse med HTP och även de nationella vagnböckerna.
Vår engångsumma är väl också rätt beroende av FIA:s feventuella örmåga till att hålla sig till sian egna tidigare beslut

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Bosse L skrev:




Fram till nu 1500:- för en tre årshandling + 400:- /år
Nu 2000:- för tre år + 625:- /år



Irriterande höjningar, men det är klart att nu när sbf har ambitionen att börja med välgörenhet
(asienkatastrofen) som Rödakorset och Räddabarnen så krävs det ju finansiering.
Vad blir nästa steg? Sbf kanske börjar skicka ut fredsbevarande styrkor i värden,
och så blir det fred på jorden.


Vore bättre om Sbf ägnade sej åt sin kärnverksamhet så kan vi medlemmar bestämma själva om vi vill stödja någon hjälporganisation

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



Citat:
Fram till nu 1500:- för en tre årshandling + 400:- /år
Nu 2000:- för tre år + 625:- /år


Konstigt. Jag har FIA-handling på två bilar. De har ingen tidsbegränsning (men behöver bytas till den nya typen "vartefter") & jag har aldrig betalat någon årsavgift...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Björn Larsson skrev:
Citat:
Fram till nu 1500:- för en tre årshandling + 400:- /år
Nu 2000:- för tre år + 625:- /år


Konstigt. Jag har FIA-handling på två bilar. De har ingen tidsbegränsning (men behöver bytas till den nya typen "vartefter") & jag har aldrig betalat någon årsavgift...



Hallå Björn!!!
Det ÄR inte samma handling på en historisk racerbil som på en modern.
Jag svarade på din fråga om övriga bilars lusentapp....

Byta FIA-handlingen handling "vartefter"?????
Tja, att SBF och våra stackars tekniker rimligen inte kan besiktiga om 500-600 historiska bilar på ett bräde gör väl att man måste ta det "vartefter" för att inte sänka historisk racing helt!

F.ö. har väl FIA rört till det så att det totalstopp i nya handlignar för tillfället.
Ska bli intressant att se hur detta fungerar i praktiken

Själv har jag en bil med gamla typen av handling (som ska bytas till en ny enligt uppgift...) och en som ska besiktigas under året och då lär väl få den nya typen (om det alls går att få en bil besiktigat pga FIA:s halsstarrighet...)


Vidhåller att detta är den värsta soppan på år och dag i hisotrisk racing thumbs down

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Vad är en vangbok egentligen? Igår det försäkring eller liknande??? Kan inte koppla kostnaden till något

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



En vagnbok är en handling som används för att styrka en tävlingsbils identitet.
Du får inga fördelar, typ försäkring, med den! Däremot får man inte tävla med bilen om man saknar vagnbok så det kan väl ses som en väldigt stor fördel.

Kostnaden är mest för att finansiera SBF antar jag...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



2000 spänn för ett papper är ju löjligt ju! för att inte tala om 5000 för dom med gammelbilarna...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Daniel Ekström skrev:
2000 spänn för ett papper är ju löjligt ju! för att inte tala om 5000 för dom med gammelbilarna...


Åhhh det räcker inte. Du får betala bes.mannen för resekostnader med.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Allmänt banåkaforum
Vagnbok?
1, 2   >>
13200 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande