Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 13200 besök totalt |
Vagnbok?
Många här på forumet som bygger/har byggt rejsbilar. För egen del planerar jag tiden då man ser ljuset i slutet av garagelängan och ska ordna sig en vagnbok till bilen. Hur går det till egentligen? Kostnader? Fallgropar? _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re: Vagnbok?
Skull faktiskt ställa precis samma fråga ![]() ![]() ![]() MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Man tar kontakt med en SBF besiktningsman, han kommer och tittar på bilen och uppfyller den kraven från det reglemente du ska köra under så tar det inte många minuter. Kostar 1500:- plus ev. rese ersättning och vagnboken gäller i tre år, du behöver foto på bilen snett framifrån och bakifrån.
Smartast är att ta kontakt med besiktningsmannen redan i tidigt skede och diskutera saker som du funderar eller är osäker över. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Från SBFs avgifter för 2005 http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2005_A
Vagnbok racing/rallycross 2000:- Årligt kontrollmärke racing/rallycross 625:- Historical cars HTP 5000:- ![]() På hemsidan finns även lite besiktningsblanketter o dyl. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Hoppsan har det stigit så mycket till iår. Dom motiverade ju förra höjningen med att boken skulle gälla i tre år men nu har dom höjt den rejält igen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Fy f-n har den länge diskuterade höjningen av HTP-handlingarna slagit igenom nu!
Detta är ett hån mot oss som åker enklare/billigare bilar i historic racing. Att ett papper för att få tävla ska kosta så mycket, när de billigaste historic bilarna kanske betingar ett värde på 30.000:- tex gamla Kadetter, Saabar, DKW och Fvee... Att någon med en Lotus, Maserati, eller Porsche som är värd minst en kvart miljon kan motivera 5000:- för en handlig må kanske vara hänt. tydligen ska historisk racing endast utövas av dme som kan/vill bränna rejält med pengar på allt kring hobbyn? De som försvarar prislappen motiverar det med att värdet på bilarna ökar med sådan handling. Vilket endast är intressant om man har bilen som investering, inte för att tävla med. I det senare fallet blir det bara yttelrigare hinder för den ska börja tävla i hsitorisk racing. Är mycket rädd för att detta innebär att vi tappar nya utövare Illa ![]() ![]() ![]() Sedan anförs argumentet att de som utför jobbet måste få betalt. Det är rimligt att man får betalt för det som det kostar en att utföra funktionärsuppdraget, men att göra detta till geschäft stinker.... Edit: blev så upprört att jag glömde skriva färdigt ett stycke.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Blir lite rädd nu att jag inte kommer ha råd att ta ut den nya bilen.... Min bil saknar FIA-handligar men har känd historik. Vad är egentligen HTP-handlingen? Som jag förstått det är det en handling som beskriver bilen och dess historik. Men vad skiljer denna från FIA-handligen? Enligt prislistan kostar det: Vagnbok Racing 2000:- Historic Cars HTP 5000:- FIA ID-handling 500:- Kommer jag alltså att behöva betala 7500:- för att ha ngt att tävla med på Kullen i maj? ![]() MVH Markus Lefors _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
om jag nu förstått detta rätt, "räcker" det med HTP-handlingen för "simpla" 5000:- för era Fvee bilar.
HTP-handlingen är FIA.s fantstiska påhitt att ersätta de tidigare App-K handlingarna med, som man tydligne tappat ordningen på... Så FIA-Id för 500:- och den Vanliga vagnboken för övriga nationella racers bör inte drabba de historiska bilarna. Enda trösten i eländet är ävl att HTP till skillnad från nationella handlingen inte msåte förnyas vart 3:e år. Men man vet ju aldrig hur FIA:s hysteriska kommison vimsar runt med nya påfund förståss... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Det är en engångssumma... andra betalar väl en lusentapp per år? _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
och i Norge kostar samma handling 1200 NOK om jag inte kommer ihåg fel. får en att undra. ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Fram till nu 1500:- för en tre årshandling + 400:- /år Nu 2000:- för tre år + 625:- /år Intressant att notera är att övriga SBF avgifter är försiktigt höjda i jämförelse med HTP och även de nationella vagnböckerna. Vår engångsumma är väl också rätt beroende av FIA:s feventuella örmåga till att hålla sig till sian egna tidigare beslut ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Irriterande höjningar, men det är klart att nu när sbf har ambitionen att börja med välgörenhet (asienkatastrofen) som Rödakorset och Räddabarnen så krävs det ju finansiering. Vad blir nästa steg? Sbf kanske börjar skicka ut fredsbevarande styrkor i värden, och så blir det fred på jorden. Vore bättre om Sbf ägnade sej åt sin kärnverksamhet så kan vi medlemmar bestämma själva om vi vill stödja någon hjälporganisation _________________ Andreas Zolnir |
||||
Konstigt. Jag har FIA-handling på två bilar. De har ingen tidsbegränsning (men behöver bytas till den nya typen "vartefter") & jag har aldrig betalat någon årsavgift... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Hallå Björn!!! ![]() Det ÄR inte samma handling på en historisk racerbil som på en modern. Jag svarade på din fråga om övriga bilars lusentapp.... Byta FIA-handlingen handling "vartefter"????? Tja, att SBF och våra stackars tekniker rimligen inte kan besiktiga om 500-600 historiska bilar på ett bräde gör väl att man måste ta det "vartefter" för att inte sänka historisk racing helt! F.ö. har väl FIA rört till det så att det totalstopp i nya handlignar för tillfället. Ska bli intressant att se hur detta fungerar i praktiken ![]() Själv har jag en bil med gamla typen av handling (som ska bytas till en ny enligt uppgift...) och en som ska besiktigas under året och då lär väl få den nya typen (om det alls går att få en bil besiktigat pga FIA:s halsstarrighet...) Vidhåller att detta är den värsta soppan på år och dag i hisotrisk racing ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
En vagnbok är en handling som används för att styrka en tävlingsbils identitet.
Du får inga fördelar, typ försäkring, med den! Däremot får man inte tävla med bilen om man saknar vagnbok så det kan väl ses som en väldigt stor fördel. ![]() Kostnaden är mest för att finansiera SBF antar jag... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 13200 besök totalt |