Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
9.01 BTG med en ShoppingClio (film)
<<   1, 2
3847 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Peeter skrev:
Jag är ganska övertygad om att dessa uppställ inte är filmade från hennes 9:!2-varv.
Jag låg ju relativt nära och skulle ha reagerat om hon kört så brett då.

Precis som när vi filmade RS6:an.
Snabbt, "korrekt" varv sedan en massa "show" (det regnade ju ändå)

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Peeter skrev:

Så, Anders, du var nog lite tuff mot Sabine när du tyckte att hon skulle klara det på 9-blankt.

Racerförare måste hållas kort!

Peeter skrev:

Det där med att Sabine bara skulle ha kört ett varv har jag också klurat lite på!
I Top-Gear avsnittet ser man en del breda uppställ, som ser ut att vara filmade från sidan av banan.
Jag är ganska övertygad om att dessa uppställ inte är filmade från hennes 9:!2-varv.
Jag låg ju relativt nära och skulle ha reagerat om hon kört så brett då.
Däremot vet jag inte om de breda uppställen är filmade före eller efter 9:12-varvet?

om jag minns rätt hade de med en proffsförare från England som låg bakom och körde en annan jagga med kamera och grejor.

Det är ju en hel del "action" sekvenser där man filmat Jaggan utifrån när den sladdar, kör över curbs och till och med snurrar. Det verkar lite väl mycket tur om man skulle ha lyckats fånga detta på film helt slumpmässigt. Jag tror att man helt enkelt har arrangerat det mesta av detta och troligen är det väl deras proffschaffis som rattar då.

Jag tror säkert att Sabine tog fler än ett varv. Det är sådana här små "grejor" som jag tror journalisterna gärna tar till för att spetsa till anrättningen lite - helt OK met lite "ljug" tycker jag. Om allt vore helt "dokumentärt" skulle det nog bara vara vi nördar som orkade titta på programmen.

Det är lika dant med alla klippen, för oss kan det vara irriterande att de inte kommer i ordnig men den vanlige tittaren märker inget. Kommentaren "here is where Lauda lost his ear - I must make sure I don't lose min" är ju inte direkt synkat med Lauda kurvan om jag minns rätt.

Konstnärlig frihet kallas det väl!?

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Mattias Bratt skrev:
HeHe!!! Anders! Tror nog du drar bra mkt fortare än Clarkson i den bilen. Tveklöst!!!
Du har ju dina scuderia kurser i ryggen...Kanske inte lika fort som Sabine, men nära på thumbs up

Tack - anledning till mina många Scuderia kurser är att jag är svårlärd!

När jag var nere på Pistenklause en av kvällarna och var i fin form så satt Clarkson och smuttade på en pilsner. Sabine introducerade mig med "Jeremy, you should try to follow Anders around in his GT3" följt av hennes vanliga garv. Jag svarade något "lustigt" i stil med "First you can try to follow me in the bar-race tonight". Herr Clarkson avböjde med en grymtning, han verkade inte alls intresserad av att hinka pilsner med någon glad svensk - konstigt!?

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Man måste ju säga att Clarkson är en fantastisk "skådis", hans förmåga att leverera bra kommentarer under körningen är ju enastående. Först när bilen går sönder - en situation som måste ha varit lite frusterande, men ändå lyckas han hålla färgen och leverera bra "show".

Jepp, det satt jag också och tänkte på.

Ang. tider skulle man kanske starta en tråd "Hur mycket svårare..." ang. hur lätt sekunderna mellan 9.24-9.14 är att ta in i jämförelse med sekunden mellan 9.01-9.00.
Kan man skapa en formel för det? Att det liksom blir exponentiellt svårare?

Bromma
Här sen Dec 2002

BTG skrev:
Ang. tider skulle man kanske starta en tråd "Hur mycket svårare..." ang. hur lätt sekunderna mellan 9.24-9.14 är att ta in i jämförelse med sekunden mellan 9.01-9.00.
Kan man skapa en formel för det? Att det liksom blir exponentiellt svårare?

Eller så skall man tona ner fokusen på tider?

Det är väl den allra största negativa sidan med Clarksons program, nu lär väl halva England vara på "Clas ohlson" och handla äggklockor för att montera in i sina Focusar inför sommarens semesterresor. thumbs down

Du har dock helt rätt - det är en exponentiell kurva. Även i racing sammanhang är det lika dant, otroligt svårt att kapa de sista tiondelarna.

På Ringen förstärks det dessutom av inlärningskurvan. Skillnaden mellan att ha åkt 5 eller 50 varv är enorm. Skillnaden mellan 100 och 200 varv är mindre märkbar.

Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003

.....

Lidköping
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
........ På Ringen förstärks det dessutom av inlärningskurvan......

Den kurvan måste jag ha missat. Var ligger den?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Nisse Classon skrev:
Anders Jonsson skrev:
........ På Ringen förstärks det dessutom av inlärningskurvan......

Den kurvan måste jag ha missat. Var ligger den?

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

[quote="Peeter"]
Kan även nämnas att hon passerade en Porsche(Carrera RS?) på höger sida i ingången till AF(det gjorde jag också. )

Jag har lärt mig av Herr Dr. Prof. Anders Jonsson att man absolut inte kör om på höger sida
Sen att Sabine gör det är en annan sak!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Eller så skall man tona ner fokusen på tider?

Det är väl den allra största negativa sidan med Clarksons program, nu lär väl halva England vara på "Clas ohlson" och handla äggklockor för att montera in i sina Focusar inför sommarens semesterresor. thumbs down

Jepp & Jepp.

-------------------

Kanske Magnus kan starta ett Ringen off-topic-forum där denna fråga kan dissekeras opublikt?
För jag menar vi har ju ett rent nörd-vetenskapligt intresse av att diskutera dessa stora frågor.

Min reflektion kom sig av att jag i somras tvangs köra, en för ringen, mindre välanpassad bil. Till min förvåning var skillnaden i tid relativt liten jämfört med när jag kört mer välanpassade bilar.
Men det är väl helt enkelt jag som är långsam! Att köra lika långsamt i en bra och en dålig bil är ju inte sååå svårt.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

[quote="RS Patrik"]
Peeter skrev:

Kan även nämnas att hon passerade en Porsche(Carrera RS?) på höger sida i ingången till AF(det gjorde jag också. )

Jag har lärt mig av Herr Dr. Prof. Anders Jonsson att man absolut inte kör om på höger sida

Jag tror det var enda gången jag gjorde det under mina 45 varv senast.
Försökte verkligen hålla hårt på detta.
Men i just den här situationen så körde först Sabine, sedan kamerabilen och sist jag om.
Det gick som tåget, och jag var bara en vagn i slutet av tåget.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
På Ringen förstärks det dessutom av inlärningskurvan. Skillnaden mellan att ha åkt 5 eller 50 varv är enorm. Skillnaden mellan 100 och 200 varv är mindre märkbar.

Japp, det kan jag intyga, första varven var hemska, nu har jag kört ca 50 varv och tycker nästan att det är behagligt...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

[quote="Peeter"]
RS Patrik skrev:
Peeter skrev:

Jag tror det var enda gången jag gjorde det under mina 45 varv senast.
Försökte verkligen hålla hårt på detta.
Men i just den här situationen så körde först Sabine, sedan kamerabilen och sist jag om.
Det gick som tåget, och jag var bara en vagn i slutet av tåget.

Jag körde om en engelsman till höger i ingången till Breidscheid i höstas, jag skyller på att han trodde att det var vänstertrafik...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nürburgring
9.01 BTG med en ShoppingClio (film)
<<   1, 2
3847 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande