Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reglemente - fjädring i Fyndbörsen Cup.
2743 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Reglemente - fjädring i Fyndbörsen Cup.

En fråga som jag undrar om det finns prejudikat på.

".................
10. HJULUPPHÄNGNING
Stötdämpare är fria förutom deras fastsättning och fastsättningspunkter.
Fjädrar är fria men skall vara av samma typ som original. De skall monteras i samma
infästningar som original. ........."

Bak på 205:an sitter det torsionsfjädring och teleskopdämpare. I princip skulle man kunna sätta en coilover med förhållandevis klen fjäder på dämparens ordinarie plats och ha mjukare torsionsfjäder.

Jag är medveten om att det är en krystad tolkning, men skruvfjädern är på sätt och vis integrerad med dämparen på en coilover och ska man hårddra det så har man ju en viss fjäderkonstant även i en enrörs gasdämpare.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag åker inte SSK och har ingen aning om hur de tolkar regler men hade jag hade inte köpt en sån modifiering. Du introducerar ju en fjäder som inte är av samma typ som orginal och som definitivt inte sitter i orginal infästning.

Fast mitt svar hjälper ju knappast dig ändå....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Mjo... hela tankegången är ju på eller över gränsen, det är därför jag undrar om nån har praktisk erfarenhet av hur det bedöms. Annars är det ju bara att bygga. Nu finns det också tekniska begränsningar för idén, men det är alltid intressant att fundera över tekniska lösningar och deras förhållande till regelverk!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag tycker formuleringen är glasklar. Bak får inga skruvfjädrar användas på din bil.
Varför vill du ha kombinationen mjuka stavar & en liteh hjälpskruvfjäder? Det lär
ju öka ju vikten, även den ofjädrade.

Är det för att lättare kunna variera fjäderkonstanten? Torsionsstavar växer ju inte
på trän direkt

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Jet skrev:
......Är det för att lättare kunna variera fjäderkonstanten? .............
Japp!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



Hej PÄR H
Det är inte tillåtet med fjäder på annan plats än original. det finns fler biltyper som skulle vilja flytta fjäder till dämparen tex BMW,Clio & Opel Pardoxalt nog så har dessa biltyper varit dom mest framgångsrika i cupen genom åren så det verkar funka bra ändå.
Hälsn. Rolf

_________________
Rolf osbeck
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sen är det inte enkom av fördel att flytta på fjädern till en coiloverlösning tex bak på en BMW då detta ger mer friktion i dämparen...

Borde inte rallyfolket som åkt mkt 205 ha vettiga torsionfjädrar liggandes?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
................

Borde inte rallyfolket som åkt mkt 205 ha vettiga torsionfjädrar liggandes?
För min personliga del har jag redan vettiga torsionsfjädrar. Konceptet är inte så flexibelt, dock.

Jag har, apropå rallybilar, sett åtminstone ett par exempel från GrH-rallybilar att man byggt "fjäderbenstorn" och ersatt torsionsstavarna helt med skruvfjädrar och coilovers, men det får ju inte vi göra.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nä direkt enkelt blir det ju inte med torsionsvarianten...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



Andreas Lidström skrev:
Nä direkt enkelt blir det ju inte med torsionsvarianten...
En reflektion utan nån som helst verklighetsförankring:
Skulle det gå att köra med torsionsfjädrar liknande knivhämmare?
Justerbarhet får man men förlorar all ev. stadga som torsionsupphängningen kanske ger (inte enbart fjäder utan bärarm på samma gång).

Bara en knäpp kommenter (de kan ju trigga nån annan idé ibland).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Reglemente - fjädring i Fyndbörsen Cup.
2743 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande