Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2743 besök totalt |
Reglemente - fjädring i Fyndbörsen Cup.
En fråga som jag undrar om det finns prejudikat på. "................. 10. HJULUPPHÄNGNING Stötdämpare är fria förutom deras fastsättning och fastsättningspunkter. Fjädrar är fria men skall vara av samma typ som original. De skall monteras i samma infästningar som original. ........." Bak på 205:an sitter det torsionsfjädring och teleskopdämpare. I princip skulle man kunna sätta en coilover med förhållandevis klen fjäder på dämparens ordinarie plats och ha mjukare torsionsfjäder. Jag är medveten om att det är en krystad tolkning, men skruvfjädern är på sätt och vis integrerad med dämparen på en coilover och ska man hårddra det så har man ju en viss fjäderkonstant även i en enrörs gasdämpare. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jag åker inte SSK och har ingen aning om hur de tolkar regler men hade jag hade inte köpt en sån modifiering. Du introducerar ju en fjäder som inte är av samma typ som orginal och som definitivt inte sitter i orginal infästning.
Fast mitt svar hjälper ju knappast dig ändå.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Mjo... hela tankegången är ju på eller över gränsen, det är därför jag undrar om nån har praktisk erfarenhet av hur det bedöms. Annars är det ju bara att bygga. Nu finns det också tekniska begränsningar för idén, men det är alltid intressant att fundera över tekniska lösningar och deras förhållande till regelverk!
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jag tycker formuleringen är glasklar. Bak får inga skruvfjädrar användas på din bil.
Varför vill du ha kombinationen mjuka stavar & en liteh hjälpskruvfjäder? Det lär ju öka ju vikten, även den ofjädrade. Är det för att lättare kunna variera fjäderkonstanten? Torsionsstavar växer ju inte på trän direkt ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hej PÄR H
Det är inte tillåtet med fjäder på annan plats än original. det finns fler biltyper som skulle vilja flytta fjäder till dämparen tex BMW,Clio & Opel Pardoxalt nog så har dessa biltyper varit dom mest framgångsrika i cupen genom åren så det verkar funka bra ändå. Hälsn. Rolf _________________ Rolf osbeck |
||
Sen är det inte enkom av fördel att flytta på fjädern till en coiloverlösning tex bak på en BMW då detta ger mer friktion i dämparen...
Borde inte rallyfolket som åkt mkt 205 ha vettiga torsionfjädrar liggandes? |
||
Jag har, apropå rallybilar, sett åtminstone ett par exempel från GrH-rallybilar att man byggt "fjäderbenstorn" och ersatt torsionsstavarna helt med skruvfjädrar och coilovers, men det får ju inte vi göra. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
||
Skulle det gå att köra med torsionsfjädrar liknande knivhämmare? Justerbarhet får man men förlorar all ev. stadga som torsionsupphängningen kanske ger (inte enbart fjäder utan bärarm på samma gång). Bara en knäpp kommenter (de kan ju trigga nån annan idé ibland). |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2743 besök totalt |