| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp oss hitta Formelbilsdelar!
|
3 besök senaste veckan (3359 totalt) |
|
KTH Racing har nu börjat bygget av vår andra Formula studentbil. Vi placerade oss 4:a första året och i år vinner vi
Fomula student är en "racingserie" där universitet från hela världen deltar med egenhändigt byggda bilar i diverse grenar. Vi försöker i år hålla receptet lättare - styvare - snabbare, och det mesta på bilen kommer att nytillverkas. Bilen väger strax över 200kg "våtvikt" och har en MCmotor på ca 100hk/100nm. MEN... vissa delar kommer vi inte ha tid att tillverka, exempel på dessa är FÄLGAR och STYRRACK (kuggstång). På fjolårsbilen användes ett par alldeles utmärkta tecnomagnesio magnesiumfälgar, från en sports2000 bil, 13"x6 och 13"x8 centrumbult. Vi vill hemskt gärna komma över ett par uppsättningar sådana. Styrracken kom från en formel Opel/lotus bil och vi behöver en liknande modell men mindre, (ska försöka fixa bilder på denna). SÅ nu vänder vi oss till er på rejsa för att hjälpa oss i jakten på dessa delar och även andra delar allt eftersom projektet fortskrider. #Har du delar liggande. #Känner du någon med ett formelstall. #har ni en Leverantör med mirakelpriser på nya delar #Kan ditt företag erbjuda rabbatterad metallbearbetning. #Ditt företag kanske rent av vill vara med och sponsra med delar, tjänster eller pengar. Känner du dig träffad eller bara vill hjälpa oss av gotthjärta, så svara här eller pm:a mig, alt ring 0733145850 Vi arbetar konstant på spons men det är mycket pengar som går åt och därför är "begagnat priser" att föredra. Vi är tacksamma för all information/ KTH RACING 05
|
||||
|
Utan att fundera för djupt i detta.....så fick jag känslan av att Crosskartdelar skulle passa i ert bygge.
Troligtvis finns det någon tillverkare av styrväxlar.....men på dom gamla bilarn använda man kedja och kedjedrev till styrningen. Med lite tankearbete.....så funkar det kanon.....och väger "ingenting". _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
En god vän till mig tillverkar och säljer styrväxlar till Crosskart, samma funktion som i bilar.
Fungerar mycket bra ,han har tillverkat sådana i ett par år nu och dom säljer som smör. Han heter Ulf och har telnr:0702-991212, hälsa ifrån Jörgen Bock. Caper
_________________ Jörgen Bock |
||||
Jag skulle behöva en sådan.......för jag ha naturligtvis en crosskart också.....Vet du något pris. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Caper!
Tack för tipset om styväxlar, jag har försökt nå ulf per telefon, tyvärr utan framgång. Det lutar mer och mer åt att vi tillverkar en egen styrrack, pratade med sellholm idag och de har lovat oss att göra internerna. På detta vis kan vi få en optimal styrväxel som inte är för stor eller för liten. Håkan: Vi har valt bort andra alternativ än kuggstång av flera anledningar, men främst för att den blir liten och är i stort sett foolproof. Men tack för tipset! Vårt största problem just nu är Fälgar, vi har inga!
Önskan vore ju att hitta en (eller två) uppsättning centrumbultade fälgar i 13" från någon mindre formel serie, men de växer ju inte på träd. En fråga till.... Känner någon till däcksmärket LE CONT? De tillverkar tydligen gokartdäck men också ypperliga däck i 10 och 13" som skulle passa perfekt. Vi skulle hemskt gärna komma i kontakt med en skandinavisk leverantör, nån som vet |
||||
|
Re: Hjälp oss hitta Formelbilsdelar!
Kanske är at skjuta lite väl högt men firman F1 and more i Chester England håller just på och lägger ner. När jag var där i helgen fanns bland annat en uppsättning vad jag gissar var beggade Enkei F1 fälgar med nya däck till salu. Tittade dock inte på prislappen, nöjde mig med att provlyfta fälgarna och konstaterade att de var ÄCKLIGT lätta även med däck. Begagnade bärarmar, även väldigt begagnade efter krascher, tröjor etc allt fanns till salu. _________________ Roland Johansson |
||||
Vet inte vad han tar för priser, du får fråga honom. På dag tid så har han inte på mobilen så man får försöka all andra tider. Caper
_________________ Jörgen Bock |
||||
|
_________________ Henrik Hansson |
||||
|
KAD i England gör fälgar i 10"med centrumbult vet att det finns mellan 7x10" upp till 10x10". finns däck till dessa oxå men vet ej vart, givetvis bara som slicks men KAD borde veta.
Lycka till!! _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (3359 totalt) |