Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -85b | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7564 totalt) |
Svarta faran!
Det lilla jag gjort för att den ska bli lite roligare: - chip till motorn (varvstoppet framflyttat till 7000rpm ) - monterat 16" telefonfälgar med dunlop sp däck, 205 fram 225 bak. - bytt till lite lättare stolar - bytt fjädrar och dämpare MVH Max _________________ Max Aspelund |
||||
När jag tidigare idag kikade i tråden "Vilka äger 944:or" så noterade jag att du m.fl. ägde fina transaxelvagnar men jag saknade presentationer om era bilar här. Du greppade det direkt ser jag!
Fin vagn! Den ser väldigt fräsch ut! Ser fram emot fler bilder samt info! |
||||
Tackar!
Ganska fräsch är den, men en del skönhetsfläckar finns det oxå! Var inne och kikade lite i din tråd (väldigt trevlig bil förresten) och såg att du hade monterat gula koni, vad tycker du om dem? Vilka fjädrar kör du med? Tänkte att jag skulle inhandla fjädrar och dämpare nu så att man kommer igång, alla tips är välkomna _________________ Max Aspelund |
||||
Konidämparna satt på bilen när jag köpte den och jag har bara kört den på gatan. Jag vet därför inte exakt hur de fungerar på bana men jag kan tänka mig att de är en bra kompromiss om man vill köra både gata och bana samt inte lägga ut en halv förmögenhet på dämparna/fjädrarna.
De är dock till salu eftersom min vagn ska rulla i princip enbart på bana så beställde jag en uppsättning dämpare/fjädrar från Leda som är mer anpassade för enbart bankörning. Angående mina nuvarande dämpare/fjädrar som är till salu så är det i bak som det sitter konidämpare. I fram sitter något icke ställbart som jag inte vet vad det är för något. Ska försöka hinna demontera dämpare och fjädrar efter min tentaperiod och förhoppningsvis kan någon på 944sverige hjälpa mig att identifiera dem. Fjädrarna vet jag med andra ord inte heller vad det är för något. |
||||
okej! låter som en ganska bra lösning för mig, eftersom jag använder bilen som bruksbil på sommaren.
planen var från början att bara köpa sänkfjädrar och sedan känna lite på bilen för att sedan bestämma mig för vilka dämpare jag skulle ha. men efter att ha läst lite vad andra skriver om sina 944 har jag nog ändrat mig och vill ha lite hårdare dämpare med en gång. jag antar att dina fjädrar sänker lite grand? man kan alltså justera hårdheten på dina bakdämpare? som du märker är jag inte så kunnig om du ska sälja hela ditt paket är jag mycket intresserad av att köpa det! får man fråga ungefär vilken prisnivå det ligger på? _________________ Max Aspelund |
||||
Då är vi två! Jag har inte haft min 944:a så länge men jag försöker att lära mig så mycket som möjligt. Ibland blir jag kanske lite väl frågvis mot de som sitter på kunskapen men frågar man aldrig så lär man sig heller inte. Det stämmer att det är hårdheten bak som är justerbar. Jag tror att det är den dämparen som ingår i det lite mer sportbetonade M030-chassit, som inte är helt ovanligt på nyare 944:or. Angående fjädrarnas sänkning så sänker de som du säger lite grand jämfört med orginal. På bilderna med min 944:a så ser du hur det ser ut. Dämparna och fjädrarna är till salu om ca 1-2 veckor. Eftersom jag inte är klar över hur vad det är för något som sitter i fram vill jag ta reda på det först innan jag börjar prata pris. Jag ska även kontrollera med föregående ägare hur långt de gått. Jag hör av mig till dig såfort som jag demonterat och identifierat dem! |
||||
Flera rutinerade rejsare jag snackat med har varnat för att varva porschemotorn högt. Så ta det försiktigt! Får du verkligen någon kräm äver 7000rpm? Motorn är ju inte byggd för det varven. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
7000 rpm ska det ju vara ! hade för mig att det var 8000, men såg att det var fel när jag dubbelkollade nu har ju aldrig kört bilen med det nya chipet! ska ändra så det står rätt _________________ Max Aspelund |
||||
|
||||
Tackar! Det dröjer nog ett tag innan buren åker i..det blir nog samtidigt som inredningen rycks ur Än så länge smärtar det för mycket, men det är nog en fas som går över lagom tills nästa vinter _________________ Max Aspelund |
||||
Kan du inte skaffa en risigare bil att riva ut inredningen ur, och behålla denna till månskenskörning med kexen?
Synd på en så fin bil bara. Alla ska bli rejsare och riva ur allt utan att ha kört en meter på bana eller känt på om det är rätt. Det låter sunt att ta det piano innan du river för mycket...men glöm inte att ta några varv på bana i år. Lycka till Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Tack Goran Men jag tror bilden på inredningen är lite missvisande, den är inte i något superskick precis. Det kommer att bli många prova-på varv i sommar hoppas jag _________________ Max Aspelund |
||||
Det som man ev får lite mer hk av är väl isåfall att tändningen är lite uppställd med chipet? Varva 7000 rpm kommer jag nog aldrig att göra då, tack för tipset ! _________________ Max Aspelund |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -85b | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7564 totalt) |