| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hastighetsmätare
|
1491 besök totalt |
|
hastighetsmätare
Jag ska byta låda på mitt busbygge till en starkare getrag, och då försvinner det mekaniska hastighetsmätar utaget. Och eftersom jag gärna vill veta hur fort jag kan köra...så känns det inte rätt Cykel dator och liknade lösningar går fet bort på den här bilen, då jag vill behålla orginalutsende på hon.
Är här någon som ligger på ett typiskt elschema på en elektrisk hastighets mätare? Bilen är givetvis en äldre bmw (vad annars ) och delar ligger det i överflöd i verkstan...men just själva elen har jag lite svårare med så om någon kan dra en snabb genomgång på hur man kopplar in elektrisk hastigetsmätare på en bil där det inte finns orginal (utan dyra nya delar) så är jag tacksam!
_________________ Pelle Persson |
|
Delarna finns ju säkert att hitta begangnade för några hundringar, problemet är att du måste riva bakaxel klumpen för att montera en kugg-krans som sitter där på bilar med "el mätare"
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
|
Ska kolla i min vekstads handbok till E30 om det går bena ut hur kablarna gå.
BMW har ju som sagt en givare som kollar hur fort en kuggkrans i bakaxeln surrar. Äldre Volvo bilar har en liten generator som alstar ström till hastighetsmätaren, som i princip är en kilometer graderad voltmätare. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
|
Jag annvänder en getrag 280 sportlåda(m5)..och tyvärr finns ingen möjlighet att montera hastighet mätar utag på dom låderna.
och jag annvänder en elektronisk mätare från en nyare bmw (e28m5) _________________ Pelle Persson |
![]() |
Skruva banåkabil
hastighetsmätare
|
1491 besök totalt |