| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beräkninga av komp med Etanol som bränsle
|
844 besök totalt |
|
Hej, Skulle som sagt vilja ha hjälp av nån som kasnke sitter och trycker på formlerna för hur man beräknar kompressionen för ett bränsle med ett specifikt oktantal och även med lite hur man ökar kompressionen i praktiken osv
Tacksam för svar =) _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
|
Enkelt kan man väl säga att du ökar kompressionen genom att antingen öka cylidervolymen utan att ändra förbränningsrummet eller minska förbränningsrummet och bibehålla cylidervolymen.
Öka cylindervolymen utan att ändra förbränningsrummet kan man t ex genom att stroka motorn, dvs öka slaglängden. Minska förbränningsrummet kan man t ex göra genom att plana av toppen om förbränningsrummen finns i toppen... Utan att veta exakt tror jag det är svårt att räkna ut ett komp, vilket komp man kan använda beror på så mycket mer än oktantalet, t ex tändning, kam-profil, formen på förbränningsrummet mm mm En gissning är nog att 14:1 är kanske en bra början om man bara skall köra på E85 och inte använda överladdning... _________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||
Saken är den att jag inte ska köra på E85... utan ren etanol... vilket kommer ge ett AKI på 114. Generellt hur påverkar kam osv då? TÄdniongen går väl att styra lite hur man vills å det torde väl inte vara något problem! Samma fårga gäller även formen på förbränningsutrymmet om det finns generella förklaringar på det. Motorerna det gäller är nog någon av BMW:s raka 4:or eller 6:or. beror lite på vad som kommer förbi mig då jag ska handla
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
har funderat på det... men jag vet inte om jag orkar hålla på om jag ska vara ärlig... hehe men ananrs så torr jag nog att jag skan skaffa ett bra pris via min sambos fars granne som har ett kemiföretag! vet att han stöttat en kilel med MEtanol till tävlingar så jag tror nog han kan stötta en som svänger med =) Men som sagt det är inte kollat än och så är det ett litet speciellt recept jag måste kolla med han så det går att genomföra =) Men det är inte gjort än d jag inte har tagit reda på allt kring motorn osv... _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
844 besök totalt |