Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stötdämpare (coilover) lista?!
1, 2   >>
8208 besök totalt
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har snabb kikat här på div. stötdämpare trådar men inte hittat det jag söker...
Jag försöker ta ställning till vilken nivå man bör läggas sig på både vad gäller pris och kvalite. Med alla rejsa medlemmar erfarenheter känns det som om det bästa vore att lyssna på era erfarenheter och kanske också skapa en liten pris/prestanda tabell. Visst man kan köpa Öhlinare för ca. 37 000:- (4st ST44 inkl. fjädrar) och få en stötdämpare som garanterat fungerar även till de mest aktiva bankörningen men kan man hitta en dämpare som fungera till 98% lika väl till nästa halva priset då känns det svårt att motivera Öhlinarna...

I mitt fall söker jag ställbara dämpare av coilover typ till en gatgodkänd racerbil på ca 900kg avsedd för någon lämplig form av avancerad hobby racing.

SACHS (Var köper man dessa?)
SP1 euro333 exkl. moms (priser från SACHS Germany)
SP2 euro630 exkl. moms (priser från SACHS Germany)
SP3 euro652 exkl. moms (priser från SACHS Germany)

SPAX (Svensk distributör G-partner)
Trackspax Single adj. £225 exkl. moms (priser från Demon tweeks)
Trackspax Double adj. £300 exkl. moms (priser från Demon tweeks)

KONI (Svensk distributör bl.a. SDV)
2812
3012

Öhlins (Svensk distributör KH Motorsport, Stötdämpar experten m.fl.)
ST44

AVo (Svensk distributör http://home.swipnet.se/bmp/ )

PENSKE Shocks (Svensk distributör?)

Leda
Dubbelt justerbara inkl. gasbehållare kompl. sats inkl. fjädrar ca. £2141 (priser från Leda UK)

Nitron UK
1(2) way adj. £215 exkl. moms (priser från Nitron UK)
2 way adj. £345 exkl. moms (priser från Nitron UK)
3 way adj. £445 exkl. moms (priser från Nitron UK)

Kom gärna med flera alternativ och ev. egna erfarenheter.

Tack på förhand!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Re: Stötdämpare (coilover) lista?!

N-Joy Motorsport skrev:
AVo (Svensk distributör?)

Här finns det lite.
http://home.swipnet.se/bmp/

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Nitron har blivit väldigt uppskattade bland folk i England och jag har fått positiv feedback från svenska användare också. Jag har precis monterat mina men bilen står fortfarande på pallbockar så jag kan inte själv ge ett utlåtande.

Ligger på ca. £1000

http://www.nitron.co.uk/

Mantorp
Här sen Nov 2002

Var Leda dubbeljusterbara för det priset eller enkel?

N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Daniel; AVo verkar helt klart vara ett bra alternativ med tanke på priset, några erfarenheter av dessa?

7-11; Nitron ser riktigt fina ut! Enligt hemsidan är det lite andra priser är dina justerbara?

Andreas; Det priset var för dubbelt justerbara men med lokal representant så skulle jag i så fall välja att ta hem dessa igenom dig...

Mvh,
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

N-Joy Motorsport skrev:
7-11; Nitron ser riktigt fina ut! Enligt hemsidan är det lite andra priser är dina justerbara?
Mvh,

Sorry, jag uttryckte mig oklart. Jag betalade precis under £1000 för ett kit anpassat till min bil, single adjustable dampers, springs & poly bushes.

De monotube med bump/rebound-justering kostar väl £215 st plus VAT bara för dämparna. Sedan rasslar det snabbt upp i pris om du går på de rena race-kiten.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

N-Joy Motorsport skrev:
Daniel; AVo verkar helt klart vara ett bra alternativ med tanke på priset, några erfarenheter av dessa?

Nä tyvärr har jag inga erfarenheter alls av dom.

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Apex och jag har skaffat Nitrons till våra speedstrar.
Single adjustable dampers, springs med ungefär samma pris som för 7-11.

Har inte monterat dem än och kommer inte prova dem förrän till våren, då bilen ställts på, så jag kan tyvärr inte ge något utlåtande.

Klippan
Här sen Sep 2004

Daniel Ekström skrev:
N-Joy Motorsport skrev:

Nä tyvärr har jag inga erfarenheter alls av dom.

Har hört att dom skulle vara väldigt prisvärda. Jag har sånna bak på min bil och koni i fram så det får väll ta och bli en utvärdering av dom i sommar. Än så länge leder AVo dämparna för att dom är lättare att ställa in, bara en ratt på sidan mot konis där man måste trycka ihop dom och justera. Men hur det är att köra med dom kan jag inte svara på än.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re: Stötdämpare (coilover) lista?!

N-Joy Motorsport skrev:
Nitron
2 way adj. £345 exkl. moms (priser från Nitron UK)
3 way adj. £445 exkl. moms (priser från Nitron UK)

3 vägs justerbara??? vad menar dom med det? kompression + rebound + ??? Höj och sänkbarheten på fjädrarna kanske....

EDIT: Det verkar handla om olika typer av "hastighetsventiler" som är justerbara...

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Du måste ju oxå fundera på hur kapabel du kommer att vara att ställa in dämparna och hur mycket tid du är beredd att lägga ner...
Det krävs nog rätt mycket (tidskrävande och avancerat) trial and error för att ställa in en 3-vägsdämpare ordentligt.

Gör man inte denna instälning ordentligt så har man ju kastat pengarna i sjön...

En enklare dämpare (bara justerbar kompression) är ju mycket lättare att ställa in, men erbjuder säkert inte lika mycket "prestanda". Frågan är väl bara hur långt den räcker... Det kan ju bara du svara på.

Stockholm
Här sen Jun 2004

Jag bytte från Spax till AVo på min Eleven och blev mycket nöjd.

Detta gjorde jag på inrådan av lite människor som tyckte att Spax kvalitet varit ojämn och att AVo fyllt Spax roll i det segmentet. Har bara haft dem två säsonger på bilen men mina erfarenheter så långt är att de är enkla att ställa in, att jag märker stegvis skillnad mellan de olika stegen på justeringarna och att det är hyffsat enkelt att hitta bra inställningar både för gata och bana. Men jag kör bara för hobby-bruk så de som tävlar kan ha helt andra synpunkter.

AVo var för mig helt klart prisvärde. Dessa var också Single adjustable. Köpte dem via Bennets i Lerum som jag känner sedan tidigare.

Linköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Meldert; du har absolut en poäng gällande för många vred att ratt på. Därför anser jag att man också bör ta hänsyn till supporten från leverantören. För mig är det så att den som tillhandahåller produkterna ska också se till att jag som kund får ut det maximal ur produkten. Priset på envägs justerade Nitron £215 exkl moms är i samma storleksordning som AVo dämparen och det är vad jag vet en av de billigaste coilover dämparna. Jag ska ta en kik på "Apex" dämpare imorgon, ska bli kul att se dem live!

3-vägs justerbara är det inte när man extriört kan påverka lågfarts-dämpkurvorna??? Är säkert ute i lecan nu men vetande får gärna förklara!

7-11; Såg inte NTR-dämparen i mitt första besök. Den verkar helt klart intressant. Har också hört om kvalitets problem på SPAX dämparen. Var därför i kontakt med G-partner och enl. dem så är det helt nya ägare sedan några få år. De tidigare lyckades köra företaget i konkurs säkert mycket beroende på de kvalitets problem dom då hade. Nu ska kvaliteten vara prioriterad och det är väl bara vänta och se.. Spax dämparna ligger ialla fall bra till prismässigt.

Ajden; Du får gärna återkomma med ett utlåtande senare!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trevligt att du litar på de lokala förmågorna...

Har haft AVo bak på min racebil. Justering på ett eller två klick märktes tydligt men jag anser nog att kvaliten är sisådär. Nu har de en rad olika dämpare att välja på. När jag handlae var det bara två.

Spax vill jag inte ens kommentera...men jag har hört ganska mkt... thumbs down

Det är just det du skriver om injustering, hjälp med fjäderval, dämkurvor som jag anser vara det viktigaste. Ett och annat har man lärt sig får man hoppas under åren i racing på olika nivå och dämparetillverkare.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Hur är det med Engans-dämpare? De är poppis till bl.a. crosscart och snöskotrar, samt, tror jag, motocross-hojar, men finns de till bilar? Jag har fått för mig att de tillverkas i Sandviken, men vet inte om det stämmer?

#24, #64, #88
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Dämpare.

Jag som inte är formel 1 förare är ganska nöjd med att bara ha en ratt på mina AVo-dämpare.
Det finns ju så mycket inställningar, hur står hjulvinklarna, har jag rätt hårdhet på fjädrarna, står kränghämmarna rätt, lufttryck i däcken, för det kan väl inte vara fel på han bakom ratten i mitt fall eller mm mm...

Har även erfarenheter från mina år som aktiv rallyförare när kompisar köpte öhlinare för blodspengar men sedan inte klarade av att ställa in dom, det kräver sin man!

Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

N-Joy Motorsport skrev:
3-vägs justerbara är det inte när man extriört kan påverka lågfarts-dämpkurvorna??? Är säkert ute i lecan nu men vetande får gärna förklara!

For the serious track day driver or racer Nitron also produce the NTX-R series, featuring either two way (bump and rebound) or three way (Slow Bump, fast bump and rebound)

A master of going faster!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag ser inte Bilstein listade, de har ju coil-over ben som kan specialbyggas också.

www.forza.se

BMW 330i -05
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

GAZ finns på www.rallydesign.co.uk

aningens billigare än AVo, men mindre kända också.

Ny kulbil i garaget.
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
DJ; Ska kika närmare på GAZ, Tack för tipset!

MaZ; Bilstein är också en vad jag tror bra dämpare i Öhlins klass? Problemet är att jag inte lyckats hitta några "universal" (dvs. med olika slag och tot.längd) colioverdämpare och känslan är att specialbyggda oftast blir dyrrare.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kan ju vara värt att kolla upp iaf, lär ju inte bygga alla från scratch menar jag...

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
8208 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande