Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3 st Megasquirt frågor. bb lambda, köra Ms löst?
2924 besök totalt
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Har suttit och sökt nu efter ifall det går att använda en bredbands lambda på megasquirt. Ju mer jag har sökt ju mer förvirrad har jag blivit. Står olika hela tiden.
Enligt justerings manualen så verkar det gå att använda eller så har jag fattat helt fel.
Citat:

Sätt "EGo switch point" till ett värde mellan 0.45-0.50 volt om du har en vanlig lambdasond (narrow band o2 sensor). Om du har en bredbandslambda (wide-band sensor), sätt den till 2.50 volt (gäller "DIY-WB", andra kan ha andra värden). Dessa värden försöker ge stökiometriska blandningar vid "closed loop operation".

Är det någon som kan komma med ett slutgiltigt svar om det går eller ej?

Ifall det nu skulle gå, fungerar den här lambdan som dom säljer här, om det är någon som handlat där ifrån hur lång är leverans tiden ?
http://shop.x-dsl.hu/catalog/index.php?cPath=1_12

Sissta frågan är om jag nu ska prova den på skrivbordet vad ska jag använda att driva den med då fungerar det bara att använda en betteri laddare eller ska jag använda både det och bil batteri?

Tack på förhand! / Robert, som känner sig allment förvirrad justnu...[/quote]
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

ja, det går att använda WB med MS, men ECU'n drar ingen nytta av den.
lite skumt , men så är det.

"Sissta frågan är om jag nu ska prova den på skrivbordet vad ska jag använda att driva den med då fungerar det bara att använda en betteri laddare eller ska jag använda både det och bil batteri?"
menar du MS, eller lambdasonden? (eller både och?)

edit: du kan inte koppla en WB direkt till MS, den kräver en styrenhet ...
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Stämmer som fizz skriver, det går inte att koppla bredbandslambdan direkt till MS:et, styrenhet krävs.
http://www.wbo2.com/
Med VEMS fungerar det utan extra prylar.

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Dubbel post
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
fizz skrev:
ja, det går att använda WB med MS, men ECU'n drar ingen nytta av den.
lite skumt , men så är det.

"Sissta frågan är om jag nu ska prova den på skrivbordet vad ska jag använda att driva den med då fungerar det bara att använda en betteri laddare eller ska jag använda både det och bil batteri?"
menar du MS, eller lambdasonden? (eller både och?)

edit: du kan inte koppla en WB direkt till MS, den kräver en styrenhet ...

Tackar!

Då vet jag.
Blir en smalband så slipper jag hålla på med extra styrenheter osv. Eller är det någon enkel styrenhet att fixa? Blir ju enklare att mappa med bb lambdan.

Jag hadde tänkt köra Megasquirtet löst. Var lite dåligt formulerad fråga.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Du bör driva MS med bilbatteri (eller 9v-batteri) på skrivbordet, inte batteriladdare. Eventuellt kan du stjäla 12v från datorns nätaggregat också.

När det gäller bredbandslambda så kan MS som sagt inte driva den. Däremot kan man styra mot bredbandslambdasond, på olika sätt. I grundversionen så skriver du in "switch point", det är egentligen den spänning din sond (eller WB-lambda drivare) ger till MS vid lambda 1. Genom att justera värdena för lambdakorrektionen kan du bestämma i vilken mån MS lambdakorrigerar. Genom att ändra det värde du sätter som switch point, kan du också köra korrektionen mot ett fetare eller snålare lambdavärde om du vill.

I MS-extra är denna bit utvecklad mer, för att verkligen stödja användande av WB-lambda. Du behöver fortfarande en extern drivare men nu kan du ange olika börvärden för lambdavärde, vid olika lastpunkter. Det funkar ju bara om man använder WB-lambda men man kan alltså köra closed loop mot snålare värden vid cruise, och fetare vid hög last.

Genom att logga körningar med WB-lambdan i MS-extra, och köra loggfilen genom ett speciellt program kan man också få ut förslag till ändringar. En sorts förenklad autotune, kan man säga...

Bredbandslambda är underbart vid mappning. Förr eller senare kommer du att vilja ha det ;-)

/Gustaf

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tackar!
Nu vet jag hur det ligger till med wb lambdan.
Blir ingen sån till den här sesången utan jag fixar en sån till nästa sommar när jag har lite mer tid att fixa till det.
Citera
Skruva banåkabil
2924 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande