Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5823 totalt) |
Det tillfället där det inte borde löna sig är ut ur kurvan.
Men in i kurvan är det ju ett helt ok sätt att bromsa o svänga på en gång? Dvs broms i riktningen "rakt fram" med hjälp av 4- eller 2-hjulssladd samtidigt som man accelerar sidledes, dvs börja svänga.... Dvs kasta in bilen i kurvan lite sidledes.... typ. Jag brukar kalla det rallycrossstuk på körningen ![]() _________________ ![]() |
||||||
Du får väl prova i vår så ser vi om det går fortare, jag är övertygad om att så mjuk körning där bilen hålls i balans så mkt som möjligt lönar sig på bana. Slalom är säkert annorlunda. och sladdar du verkligen när du bromsar in i svängen? |
||||||
Jag vill inte gärna kasta in bilen så i slalom men gärna på bana
![]() ![]() ![]() En _annan_ variant i såna kurvor är ju att bromsa runt bilen i svängen (med rumpan lättare då tack vare viktförskjutningen...) Sen snabbare kurvor... ja då blir det ju lite läbbigare helt klart ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
En chikan är lite speciellt men om nosen redan pekar åt rätt håll vid apex i en vanlig kurva så har man ju inte utnyttjat hela banan och jag skulle vilja påstå att det går saktare på det sättet. Ta t ex och fundera hur du skulle göra i utgången av Brünnchen då, kan inte se hur det skulle ge dig högre utgångsfart. ![]() Kommer faktiskt inte på ngn kurva alls där jag skulle vilja sladda in på det sättet för få högre utgångsfart. |
||||||
Utföres bäst meddels vänsterbroms ...... vanligast på framhjuls och fyrhjulsdrivande bilar..... men precis lika effektivt på bakhjulsdrivande bilar
Riktigt snabba kurvor blir ju svårt att få till ställ in i kurvan eftersom det förutsätter en fartminskning för att få till....... däremot är det för jäkla läckert när man får lite ställ i kurvan beroende på farten kontra riktningsändringen....... då vet man att man åker tillräckligt fort ![]() |
||||||
Hur gör man med vänsterbroms i en kurva där man växlar ner innan i en bil där man måste koppla ur vid nerväxling? ![]()
Jag tror du och jag egentligen snackar om samma saker fast med olika ord. |
||||||
Det är väl den största missuppfattningen med vänsterbroms ..... att man har foten planterad på bromsen hela tiden..... i verkligheten så "dansar" foten hela tiden mellan bromsen och kopplingen , och det är inga problem att hinna med.... fast nuförtiden så behöver man ju inte ens det eftersom med sekventionella lådorna som riktiga tävlingsbilar har gör ju att man inte behöver använda kopplingen annat än i starten... typ... Jo det är väl så att vi egentligen är överens och tycker likadant ![]() |
||||||
Det lustiga är att jag gör precis som du säger när jag kör framhjulsdrivet i halka. Måste bara få in i skallen att det går med bakhjulsdrivet på torr asfalt också även om jag måste använda kopplingen. ![]() ![]() |
||||||
I Autosport för ett tag sedan så gick de igenom det där med att köra med att i F1 köra med sladd in i kurvan. Med sladd menar jag att bakhjulen går i ett vidare spår relativt framhjulen är de skulle ha gjort om man bara rullat bilen igenom kurvan. Nu hade de grafik i Autosport, men så här fattade jag det. De som tydligen var de mest utprägade förarna när det gällde denna stil var Schumi och Räikönnen. En ide var alltså att bilen skulle vara rättvänd när man nådde apex och att man därigenom snabbare skulle komma ut ur kurvan, men ha kvar den traditionellt snabba ingången in i kurvan. Man fick tydligen även ett geometriskt bättre spår igenom kurvan. Om man inte har fyrhjulsstyrning och inte sladdar så kommer bakhjulen att ta en annan väg genom kurvan är framhjulen. Samma gäller förstås om man driftar lika mycket fram som bak, eftersom det bara är en parallellförskjutning. Här är tanken att drifta lite mer med bakhjulen än med framhjulen så att de följer ungefär samma spår. Räkan gjorde det här ganska jämnt med viss överstyrning hela vägen till apex, medans Schumi började med lätt understyrning för att ha lite större överstyrning strax innan apex och därigenom sluta med bilen i ungefär samma riktning som Räkan när han väl nådde apex. Graden av "sladdande" skiljde mellan olika typer av kurvor och vad som väntade efter kurvan, samt före, men åtminstone i hyfsat långsamma kurvor verkade de tycka att det här var snabbast. Nu körde tydligen inte de andra lika utpräglat på det här sättet så det är ju inte säkert att det är det snabbaste. Det finns ju t.ex. de som har både sen och tidig apex men ändå verkar de ta sig runt ungefär lika fort. Det kan ju även vara svårt att lyckas perfekt med varje gång så att man gör så många missar att det inte bär sig i längden, vad vet jag. Coulthard sa i en intervju ifjol att han tyckte det var lite smådumt att köra med överstyrning för om man missar med understyrning så åker man kanske av banan lite lätt i värsta fall och förlorar nån sekund, men om man misslyckas med överstyrning så snurrar man ofta och blir stående i gruset, eller får åtminstone väldigt kostbara stoppsladdar. Ronnie P. brukade förresten sladda ganska friskt ibland och han var ju inte direkt långsam. Såg en film ifrån gammal 30-tals racing nyligen och de sladdar också på ganska hyfsat. Ähh, det är väl jag som är sladdberoende. Tur att det fortfarande finns bakhjulsdrivna bilar. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Anders,
Jag tror vi alla tycker lika men talar förbi varandra. Den lilla "sladden" som F1-bilarna kör med har få likheter med rally och rallycross eller drifting och fetställ men lite lagom släpp kan vara mkt effektivt. Sen att de kördes med mer ställ på 30-talen var helt enkelt för att det nog var det enda sättet att ta sig runt fort med positiv camber och cykeldäck. ![]() |
||||||
oj vad ni krånglar till det! :-)
Drifting för mej förutsätter att bakhjulen går i ett klart vidare spår än framhjulen samt att de spinner. Visst, de behöver inte spinna just i början, det finns ju några olika sätt att bryta ut bilen i sladd, men sedan det släppt ska det spinna hela tiden (lite beroende på kurvans utformning givetvis). In, genom och ut ur kurvan. Detta är definitivt inte snabbaste sättet, men det är (i mitt tycke) det i särklass roligaste. Behärskar man det så behöver det inte gå SÅ väldigt mycket långsammare. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
oj oj här var det stor förvirring i tråden.
Lite grundläggande däcks-teori kanske inte är helt fel och där är slip angle helt centralt. Men slip-angle menar man vinkelskilnaden mellan vart hjulet pekar och vart hjulet faktisk är på väg. Så fort man försöker svänga så fär man en slip-angle som inte är noll. Ett däck fungerar så att ju höge slip-angle man har desto mer grepp får man upp till en viss gräns (typiskt ett par grader). Efter den gränsen så får man mycket sämre grepp, det börjar kasa ordentligt och däcket börjar skrika högt. ![]() om framhjulen "kasar" mer än bakhjulen så understyr man och om bakhjulen kasar men än frahjulen så överstyr man. Att köra med fet överstyrning är att köra med ställ. Vad jag menar med drifting är att man "kasar" med alla fyra hjulen balanserat, med en inte för hör slip-angle för att tappa greppet. Det gör man i alla kurvor när man kör på en bana. Slicks har en mycket skarpare kant i slip-angle vs. grepp kurvan än vanliga däck där greppet försvinner. Det är mycket överraskande första gången man drabbas av det i en bil med slicks! Det går fort! ![]() Det finns en massa race-böcker som beskriver allt om slip-angle och över/understyrning i detalj. Jag ken rekomendera "Going faster" av Skip Barber eller den av Carrol Smihts böcker som handlar om körning. ![]() ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Fast de flesta tänker nog på drift challenge, japaner och bredsladd när man talar om drifting. Drive to win heter boke du tänker på. ![]() |
||||||
En bra genomgång ![]() Men man ska inte glömma att drifting har två olika betydelser. Den du säger och den nyare företeelsen drifting när (mestadels) japaner kör på breställ. och frågan kvarstår, kan man köra lika fort genom vissa kurvor om man ställer upp bilen lite från ungefär turn in fram till punkten du börjar gasa strax innan apex? och vilken slip angle pratar vi då egentligen? Som jag ser det, betydligt mindre än drifting-breställ förtås men ev. lite mer än den lilla slipangle man har när man kör det normala "snälla" spåret.... om man tittar på S60-challengeförare så verkar de alltid slänga ut rumpan en bit vid turn in tex..... _________________ ![]() |
||||||
Det perfekta driften......måste ju vara när bakvagnen driftar pricis så mycket...så att framhjulen alltid pekar rakt fram.
Då rullar det ju lättast. ![]() (och då kan man ju åka med rattlåset i ) ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ingen här som har läst tidningen AutOCar's årliga "Sideways challenge" ?
Riktigt rolig läsning när de har Tiff Nedell, Stephen Suthcliffe å en massa annat folk som ska drifta med en M5:a.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Tja, att köra snabbar i kurvan kan bli lite svårt om man gör "the normal" aproach ![]() ![]() S60, är inte dom framhjulsdrivna? |
||||||
Fick mig att minnas vad SLC-Fredrik sa tidigare i tråden "en lätt understyrd bil som körs lätt överstyrt vid mycket fäste är det optimala enligt mina praktiska erfarenheter...... " _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5823 totalt) |