Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6630 besök totalt |
Bakvagn - Seven, Caterham, Westfield etc..
Är mycket sugen på en sån här liten leksak, har dock noterat att många åker med stel bakaxel och det gillar jag inte - (ofjädrad vikt!) OM det finns något lämpligt färdigt - Vad rekommenderas för bakvagn till dessa bilar om man vill åka med individuell avfjädring? Behöver ju inte vara en hel bakvagnsbrygga heller utan självklart kan man ju svetsa om chassiet för infästning av tex dubbla a-armar, men då behöver man ju någon som berättar för en vad man ska ha för mått på grejjorna och vilka varianter som blir bäst! ![]() ![]() Min tanke är att eftersom Dunkelworth (eller vad dom nu heter) existerar, så är detta ju inte en helt ny ide. ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Re: Bakvagn - Seven, Caterham, Westfield etc..
Det är inte helt ovanligt med delad bakvagn, eller DeDion på sevenbilar, Westfield, caterham och de andra har alla olika varianter. Vanligt är diff från sierra, egna A-armar och egna *uprights* med ford-sierra nav, alternativt spindlar från framhjulsdriven bil, med ett toe-stag, välger man bil med nödbroms fram så kan man även ta bromsar som hör ihop med spindlarna. http://locost.monkeytoys.com/ Tipps på läsning mer specifikt om SE7Ven-bilar |
||||||
Det tänker jag inte försöka mig på ![]() Men ett tipps om du välger dubbla A-armar är att använda befintliga styrspindlar från en frammhjulsdriven bil med dubbla A-armar, då slipper du bygga egna uprights, och använder du Saab900- spindlar från före 88, eller Citroen-spindlar, eller vissa aubaru, så har de bilarna nödbroms framm, så du får den på köpet. Citroen CX har fina Aluminiumspindlar med integrerade Aluminiumbromsok, med mekaninsk handbroms. |
||||||
Att svetsa ihop en upright i stålplåt är inte särskilt svårt & det blir både lätt & bra annars finns smutta uprights att hämta i racingvärlden.
Ännu ett förslag är att köpa Westfields. De har fina aluuprights till både fram & bak. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Har kikat lite på varianterna där man använder en styrspindel och ett stag för att ställa toe-vinkeln, ser smidigt och lättjobbat ut, verkar helt klart vara rätt väg att gå för att enkelt kunna justera fram rätt vinklar om man tex samtidigt också bygger en justerabar bärarm, men när det är "klart" så vill jag helst ha kraftigare doningar, dvs en fast upright med 4 fästpunkter för bärarmarna. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Jag kan ge mig på att svetsa en ram om jag har en bra jig, men detaljerna i hjulupphängningen vettifaen om jag vågar ge mig på. ![]() Visserligen inga problem att röntga en sån svetsfog om man skulle göra själv, men just hjulupphängningar och styrannordningar är jag oerhört petig med.. det är SÅ tråkigt att få katastrofala materialfel där... ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
okej! ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
Ja, en sådan sak kan man bara avgöra själv. När jag är extra petig häftar jag ihop & lämnar till polare för TIG-svetsning. DOCK: om något i hjulupphängningen eller den svestade infästningen av densamma i ramen falerar får väl liknande konsekvenser... Kolla som sagt lite på Westfields grejor. Fina saker. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
I många andra sammanhang så säger mig min erfarenhet att om man är petig får man göra själv, eller betala dyrt.
ofta slutar det med att man betalar dyrt för något man ändå måste göra om själv för att det skall uppfylla kraven. ![]() |
||||||
Eller så lämnar man det till andra ändan av fabriken där tig svetsen står och kommer dit med 1 bull påse eller 2 ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Ska kika på westfieldprylarna tackar för tipset! Ang svetsen, så tror jag att du förstår hur jag menar, vill man inte svetsa hjulupphängningen så låter man ju någon göra hela det svetsjobbet. Med ramen så menar jag att man ofta har mycket enklare att i förväg upptäcka ett fel innan det gör att ett hjul fladdrar iväg och om man väl får ett brott på ramen, så brukar det inte bli lika dramatiskt som om tex en infästning för en styrspindel totalfalierar precis när hjulet belastas som max. *aj* Magnus L / super7 <<<< En av mina bästa vänners far är en av dom få som får svetsa landningsställ på stora passagerarplan, så där finns det potential för bullpåsegnäll! ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
hehe, det är faktiskt helkul att följa intressanta diskussioner där man hjälpligt kan hänga med, men inte tillföra ett skit! = klart lärorikt! ![]() Tror dock att det där med komposit-dedion går bort, låter som att det kostar kallingarna!!! ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
![]() ![]() Har kommit i kontakt med en duktig svetsare från Älvsbyn...han har svetsat en hel del i svenska kärnkraft verk. Så det man inte vågar lämna på jobbet får han ta hand om ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
DeDion lösingens enda fördel ser jag att man kan justera camber och toe out/in.
Resten ser jag bara som en kronglig lösing gämnfört med stelaxel. Är det någom som har kolla på vikt vinsten med DeDion?? om det är någon??? Dubbla A-armar ger mäst, särskilt om man lyckas göra helt rätt. Angående att svetsa bärarmar mm så ser jag ingen större fara i det om man kan svetsa någolunda. Utformar man de rätt så blir det bara drag och tryckbelastingar. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Det var ju det där då med "helt rätt"...
![]() Man blir ju helt snurrig när man börjar tänka på vad som ska passa ihop... A-armar (mått och vinklar) Fjädrar (ett helt kapitel för sig Dämpare (jösses) Krängninghämmare (japp) Ev andra stag med konstiga benämningar jag ännu inte känner till Uprights (mått och vinklar) Ev Uniballs (hmh) Ev bussningar (hmh) Axelrörelse/vinklar Rörelser i ramen Däck (halleluja) Bromsar Kylning av bromsar och hjullager Dammskydd Justeringsmöjligheter Infästningar Vikt Hållbarhet Pris Säkert har jag glömt något, men det roliga är ju att eftersom allt ska lira ihop, så är ju också allt sk "kommunicerande kärl" ändrar jag något så påverkas ofta... japp... ALLT. Nämen det är skitlätt det hära.. ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Är inte du lite väl nojig?, kör man med F1 toleranser och får dåliga svetsfogar, DÅ kan det bli tråkigt. Du skulle bli förvånad om du tittade på en äldre 911 framvagn, väldigt klena och muggiga svetsar där och det har hållit gott i 30 år. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
citat:
Det var ju det där då med "helt rätt"... Hehe helt rätt blir det ALDRIG ![]() 1. Ha så långa därarmar som möligt 2. Övrebärarmen bör vara ca ca 0,6-0,7 av den undre. 3. välj en spindel med inte för stor spindelvinkel, typ 5-8grd är väll rätt vanligt Man kan också gå och tjuvkika på något som är ganska rätt, riält bra. tex Ååpel spidster. Där far inte rc runt vid fjädring och krängning, Lutus viste vad de gjorde. Men jag har dubbla A-armar fram som igentligen är fel men vinsten med att flytta infäsingar i karrosen och förlänga och förkorta bärarmana är för liten. Pluss att vinkalran på armana blir drägliga så jackingkraftena är på en vättig nivå. Spårviddsförändringen, styrändringen vid fjädring/krängning är axeptabel. Allt man bygger är en kompromiss. Men är grunden drägligt bra så funkar det mästa. Fjädrar, stötdämpare, krängre är saker som är ganska lätt att byta eftersom men är grundkonstuktionen riktigt raklig/fel så är det kört. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
När det gäller säkerheten så är jag "hopplös" i många andras ögon. Handlar inte om att jag är rädd eller så, utan helt enkelt om att jag så långt det går vill ha gjort mitt bästa för att man inte ska behöva skita i en påse resten av livet eller värre. Jag tycker absolut att man ska tillse att dom kritiskt bärande detaljerna, styrningen och burkonstruktion blir så nära 100% som det bara går. Dessa detaljer kommer även att röntgas eller testas med ultraljud, för mig får det kosta hur mycket gröt eller makaronätande det vill, jag har i alla fall rent konstruktionsmässigt gjort vad jag har kunnat i det läget. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Speedstern är kanon! skulle verkligen vilja ha en själv! I övrigt så hänger jag med på hur du menar, det är i dagsläget så jag har gjort, dvs kikat på en massa konstruktioner, jag förstår någorlunda vad jag ser men behöver absolut mer kött på benen innan jag känner att jag har någorlunda koll på grejjorna. (just nu = läser, läser, läser) Ang längden, så är jag inne på det spåret men hur tusan räknar man ut optimal längd och ställer det mot vikt och annat? inspireras man tex lite av denna konstruktion, så kan man ju per definiton bygga rätt jäkla långa a-armar (strunta i mått/förhållanden/boxens hållfasthet osv, menar bara längd och infästningstanke - långa m box kring diffklump.). http://www.edge.au.com/product_doubl _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6630 besök totalt |