Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bakvagn - Seven, Caterham, Westfield etc..
1, 2, 3   >>
6630 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Är mycket sugen på en sån här liten leksak, har dock noterat att många åker med stel bakaxel och det gillar jag inte - (ofjädrad vikt!)

OM det finns något lämpligt färdigt - Vad rekommenderas för bakvagn till dessa bilar om man vill åka med individuell avfjädring?

Behöver ju inte vara en hel bakvagnsbrygga heller utan självklart kan man ju svetsa om chassiet för infästning av tex dubbla a-armar, men då behöver man ju någon som berättar för en vad man ska ha för mått på grejjorna och vilka varianter som blir bäst!

Min tanke är att eftersom Dunkelworth (eller vad dom nu heter) existerar, så är detta ju inte en helt ny ide.

Umeå
Här sen Maj 2004

Re: Bakvagn - Seven, Caterham, Westfield etc..

Cobolt skrev:
Är mycket sugen på en sån här liten leksak, har dock noterat att många åker med stel bakaxel och det gillar jag inte - (ofjädrad vikt!)

OM det finns något lämpligt färdigt - Vad rekommenderas för bakvagn till dessa bilar om man vill åka med individuell avfjädring?

Behöver ju inte vara en hel bakvagnsbrygga heller utan självklart kan man ju svetsa om chassiet för infästning av tex dubbla a-armar, men då behöver man ju någon som berättar för en vad man ska ha för mått på grejjorna och vilka varianter som blir bäst!

Min tanke är att eftersom Dunkelworth (eller vad dom nu heter) existerar, så är detta ju inte en helt ny ide.

Det är inte helt ovanligt med delad bakvagn, eller DeDion på sevenbilar, Westfield, caterham och de andra har alla olika varianter.

Vanligt är diff från sierra, egna A-armar och egna *uprights* med ford-sierra nav, alternativt spindlar från framhjulsdriven bil, med ett toe-stag, välger man bil med nödbroms fram så kan man även ta bromsar som hör ihop med spindlarna.

http://locost.monkeytoys.com/
Tipps på läsning mer specifikt om SE7Ven-bilar

--VVTS--
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
DeDion lösningarna har jag sett på ett par olika märken.

Har dock sen länge snöat in lite på dubbla A-armar, men omvänd mig!

Umeå
Här sen Maj 2004

Cobolt skrev:

Det tänker jag inte försöka mig på

Men ett tipps om du välger dubbla A-armar är att använda befintliga styrspindlar från en frammhjulsdriven bil med dubbla A-armar, då slipper du bygga egna uprights, och använder du Saab900- spindlar från före 88, eller Citroen-spindlar, eller vissa aubaru, så har de bilarna nödbroms framm, så du får den på köpet. Citroen CX har fina Aluminiumspindlar med integrerade Aluminiumbromsok, med mekaninsk handbroms.

--VVTS--
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Att svetsa ihop en upright i stålplåt är inte särskilt svårt & det blir både lätt & bra annars finns smutta uprights att hämta i racingvärlden.

Ännu ett förslag är att köpa Westfields. De har fina aluuprights till både fram & bak.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus L skrev:
Cobolt skrev:

Det tänker jag inte försöka mig på

Men ett tipps om du välger dubbla A-armar är att använda befintliga styrspindlar från en frammhjulsdriven bil med dubbla A-armar, då slipper du bygga egna uprights, och använder du Saab900- spindlar från före 88, eller Citroen-spindlar, eller vissa aubaru, så har de bilarna nödbroms framm, så du får den på köpet. Citroen CX har fina Aluminiumspindlar med integrerade Aluminiumbromsok, med mekaninsk handbroms.

Har kikat lite på varianterna där man använder en styrspindel och ett stag för att ställa toe-vinkeln, ser smidigt och lättjobbat ut, verkar helt klart vara rätt väg att gå för att enkelt kunna justera fram rätt vinklar om man tex samtidigt också bygger en justerabar bärarm, men när det är "klart" så vill jag helst ha kraftigare doningar, dvs en fast upright med 4 fästpunkter för bärarmarna.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Att svetsa ihop en upright i stålplåt är inte särskilt svårt & det blir både lätt & bra annars finns smutta uprights att hämta i racingvärlden.

Ännu ett förslag är att köpa Westfields. De har fina aluuprights till både fram & bak.

Jag kan ge mig på att svetsa en ram om jag har en bra jig, men detaljerna i hjulupphängningen vettifaen om jag vågar ge mig på.

Visserligen inga problem att röntga en sån svetsfog om man skulle göra själv, men just hjulupphängningar och styrannordningar är jag oerhört petig med.. det är SÅ tråkigt att få katastrofala materialfel där...

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cobolt skrev:

okej!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12357
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13793

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Jag kan ge mig på att svetsa en ram om jag har en bra jig, men detaljerna i hjulupphängningen vettifaen om jag vågar ge mig på.

Ja, en sådan sak kan man bara avgöra själv. När jag är extra petig häftar jag ihop & lämnar till polare för TIG-svetsning.

DOCK: om något i hjulupphängningen eller den svestade infästningen av densamma i ramen falerar får väl liknande konsekvenser...

Kolla som sagt lite på Westfields grejor. Fina saker.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

I många andra sammanhang så säger mig min erfarenhet att om man är petig får man göra själv, eller betala dyrt.

ofta slutar det med att man betalar dyrt för något man ändå måste göra om själv för att det skall uppfylla kraven.

--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Magnus L skrev:
I många andra sammanhang så säger mig min erfarenhet att om man är petig får man göra själv, eller betala dyrt.

ofta slutar det med att man betalar dyrt för något man ändå måste göra om själv för att det skall uppfylla kraven.

Eller så lämnar man det till andra ändan av fabriken där tig svetsen står och kommer dit med 1 bull påse eller 2

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Citat:

Ja, en sådan sak kan man bara avgöra själv. När jag är extra petig häftar jag ihop & lämnar till polare för TIG-svetsning.

DOCK: om något i hjulupphängningen eller den svestade infästningen av densamma i ramen falerar får väl liknande konsekvenser...

Kolla som sagt lite på Westfields grejor. Fina saker.

Ska kika på westfieldprylarna tackar för tipset!

Ang svetsen, så tror jag att du förstår hur jag menar, vill man inte svetsa hjulupphängningen så låter man ju någon göra hela det svetsjobbet. Med ramen så menar jag att man ofta har mycket enklare att i förväg upptäcka ett fel innan det gör att ett hjul fladdrar iväg och om man väl får ett brott på ramen, så brukar det inte bli lika dramatiskt som om tex en infästning för en styrspindel totalfalierar precis när hjulet belastas som max. *aj*

Magnus L / super7 <<<<
En av mina bästa vänners far är en av dom få som får svetsa landningsställ på stora passagerarplan, så där finns det potential för bullpåsegnäll!

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Kraniel skrev:
Cobolt skrev:

okej!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12357
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13793

hehe, det är faktiskt helkul att följa intressanta diskussioner där man hjälpligt kan hänga med, men inte tillföra ett skit! = klart lärorikt!

Tror dock att det där med komposit-dedion går bort, låter som att det kostar kallingarna!!!

Umeå
Här sen Nov 2002

Cobolt skrev:
En av mina bästa vänners far är en av dom få som får svetsa landningsställ på stora passagerarplan, så där finns det potential för bullpåsegnäll!

thumbs up thumbs up

Har kommit i kontakt med en duktig svetsare från Älvsbyn...han har svetsat en hel del i svenska kärnkraft verk. Så det man inte vågar lämna på jobbet får han ta hand om

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

DeDion lösingens enda fördel ser jag att man kan justera camber och toe out/in.
Resten ser jag bara som en kronglig lösing gämnfört med stelaxel.

Är det någom som har kolla på vikt vinsten med DeDion?? om det är någon???

Dubbla A-armar ger mäst, särskilt om man lyckas göra helt rätt.

Angående att svetsa bärarmar mm så ser jag ingen större fara i det om man kan svetsa någolunda.
Utformar man de rätt så blir det bara drag och tryckbelastingar.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det var ju det där då med "helt rätt"...

Man blir ju helt snurrig när man börjar tänka på vad som ska passa ihop...

A-armar (mått och vinklar)
Fjädrar (ett helt kapitel för sig
Dämpare (jösses)
Krängninghämmare (japp)
Ev andra stag med konstiga benämningar jag ännu inte känner till
Uprights (mått och vinklar)
Ev Uniballs (hmh)
Ev bussningar (hmh)
Axelrörelse/vinklar
Rörelser i ramen
Däck (halleluja)
Bromsar
Kylning av bromsar och hjullager
Dammskydd
Justeringsmöjligheter
Infästningar
Vikt
Hållbarhet
Pris

Säkert har jag glömt något, men det roliga är ju att eftersom allt ska lira ihop, så är ju också allt sk "kommunicerande kärl" ändrar jag något så påverkas ofta... japp... ALLT.

Nämen det är skitlätt det hära..

Insjön
Här sen Dec 2002

Cobolt skrev:
Björn Larsson skrev:

Visserligen inga problem att röntga en sån svetsfog om man skulle göra själv, men just hjulupphängningar och styrannordningar är jag oerhört petig med.. det är SÅ tråkigt att få katastrofala materialfel där...

Är inte du lite väl nojig?, kör man med F1 toleranser och får dåliga svetsfogar, DÅ kan det bli tråkigt.

Du skulle bli förvånad om du tittade på en äldre 911 framvagn, väldigt klena och muggiga svetsar där och det har hållit gott i 30 år.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:

Hehe helt rätt blir det ALDRIG

1. Ha så långa därarmar som möligt
2. Övrebärarmen bör vara ca ca 0,6-0,7 av den undre.
3. välj en spindel med inte för stor spindelvinkel, typ 5-8grd är väll rätt vanligt

Man kan också gå och tjuvkika på något som är ganska rätt, riält bra.
tex Ååpel spidster.
Där far inte rc runt vid fjädring och krängning, Lutus viste vad de gjorde.

Men jag har dubbla A-armar fram som igentligen är fel men vinsten med att flytta infäsingar i karrosen och förlänga och förkorta bärarmana är för liten. Pluss att vinkalran på armana blir drägliga så jackingkraftena är på en vättig nivå. Spårviddsförändringen, styrändringen vid fjädring/krängning är axeptabel.
Allt man bygger är en kompromiss.
Men är grunden drägligt bra så funkar det mästa.
Fjädrar, stötdämpare, krängre är saker som är ganska lätt att byta eftersom men är grundkonstuktionen riktigt raklig/fel så är det kört.

Åstorp
Här sen Jul 2004

mitt blev såhär...

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Cobolt skrev:
Björn Larsson skrev:

Är inte du lite väl nojig?, kör man med F1 toleranser och får dåliga svetsfogar, DÅ kan det bli tråkigt.

Du skulle bli förvånad om du tittade på en äldre 911 framvagn, väldigt klena och muggiga svetsar där och det har hållit gott i 30 år.

När det gäller säkerheten så är jag "hopplös" i många andras ögon. Handlar inte om att jag är rädd eller så, utan helt enkelt om att jag så långt det går vill ha gjort mitt bästa för att man inte ska behöva skita i en påse resten av livet eller värre. Jag tycker absolut att man ska tillse att dom kritiskt bärande detaljerna, styrningen och burkonstruktion blir så nära 100% som det bara går. Dessa detaljer kommer även att röntgas eller testas med ultraljud, för mig får det kosta hur mycket gröt eller makaronätande det vill, jag har i alla fall rent konstruktionsmässigt gjort vad jag har kunnat i det läget.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
fuling skrev:
citat:

Hehe helt rätt blir det ALDRIG

1. Ha så långa därarmar som möligt
2. Övrebärarmen bör vara ca ca 0,6-0,7 av den undre.
3. välj en spindel med inte för stor spindelvinkel, typ 5-8grd är väll rätt vanligt

Man kan också gå och tjuvkika på något som är ganska rätt, riält bra.
tex Ååpel spidster.
Där far inte rc runt vid fjädring och krängning, Lutus viste vad de gjorde.

Men jag har dubbla A-armar fram som igentligen är fel men vinsten med att flytta infäsingar i karrosen och förlänga och förkorta bärarmana är för liten. Pluss att vinkalran på armana blir drägliga så jackingkraftena är på en vättig nivå. Spårviddsförändringen, styrändringen vid fjädring/krängning är axeptabel.
Allt man bygger är en kompromiss.
Men är grunden drägligt bra så funkar det mästa.
Fjädrar, stötdämpare, krängre är saker som är ganska lätt att byta eftersom men är grundkonstuktionen riktigt raklig/fel så är det kört.

Speedstern är kanon! skulle verkligen vilja ha en själv!
I övrigt så hänger jag med på hur du menar, det är i dagsläget så jag har gjort, dvs kikat på en massa konstruktioner, jag förstår någorlunda vad jag ser men behöver absolut mer kött på benen innan jag känner att jag har någorlunda koll på grejjorna. (just nu = läser, läser, läser)

Ang längden, så är jag inne på det spåret men hur tusan räknar man ut optimal längd och ställer det mot vikt och annat? inspireras man tex lite av denna konstruktion, så kan man ju per definiton bygga rätt jäkla långa a-armar (strunta i mått/förhållanden/boxens hållfasthet osv, menar bara längd och infästningstanke - långa m box kring diffklump.).
http://www.edge.au.com/product_doubleasusp.htm

1, 2, 3   >>
6630 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande