Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Jeremy Clarksons stapplande steg
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
166 besök senaste veckan (20127 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Johan Meissner skrev:
Öh, hur ofta är det man ser JC köra med fina ställ?

Annat var det på Tiff Nidells tid! thumbs up
Den mannen kan köra med snygga ställ!

Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

old blue oval skrev:
Nä, just det

Jag menade snarare att när det är "lite avancerad körning", så är det inte JC som kör...

Fast det är de ju helt öppna med? Den enda gången det är "lite avancerad körning" är ju när de kör banan, och då är det ju Stig som kör.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Peeter skrev:
Johan Meissner skrev:
Öh, hur ofta är det man ser JC köra med fina ställ?

Annat var det på Tiff Nidells tid! thumbs up
Den mannen kan köra med snygga ställ!

Amen!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Lite intressant att det är Hammond som kör bana och håller på nuförtiden i Top Gear, mycket bättre än när JC håller på och bränner gummi. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

om vissa klipp nu inte är riggade för att se effektfulla ut på TV så tycker jag Clarkson kör otroligt omdömeslöst.

Som tidigare talare redan nämnt så kanske det inte är det allra bästa att börja klocka tider på sina första varv, men när det börjar spåra ur som det gör för karln i utgången av Hocheichen blir det bara för mycket. Det går ju för tusan rakt fram i högern och det är med nöd och näppe han klarar att undvika räcket, studsa över gräset och komma ut på banan igen. thumbs down

Bromma
Här sen Dec 2002

Christian Eick skrev:
om vissa klipp nu inte är riggade för att se effektfulla ut på TV så tycker jag Clarkson kör otroligt omdömeslöst.

Som tidigare talare redan nämnt så kanske det inte är det allra bästa att börja klocka tider på sina första varv, men när det börjar spåra ur som det gör för karln i utgången av Hocheichen blir det bara för mycket. Det går ju för tusan rakt fram i högern och det är med nöd och näppe han klarar att undvika räcket, studsa över gräset och komma ut på banan igen. thumbs down

Jag tycker du är lite för hård mot Clarkson. Visst gör han en tavla i Hocheichen men det var varken första eller sista gången någon ställer till det där. Så länge han inte kör helt huvudlöst och riskerar sina medtrafikanter så är det väl OK. Vad jag vet så uppförde han och teamet sig väl när de var där nere.

Jag tror inte han behöver oroa sig för en och annan repa i lacken heller - Jaguar och BBC har nog resurser så det räcker och vi får ju inte glömma syftet med inslaget - att göra TV-show för den breda allmänheten - lite action måste det ju vara!

Tusan - trodde aldrig jag skulle försvara Clarkson - men just det här inslaget har fått mig att omvärdera honom. Han gör verkligen bra TV.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Jag ser inslaget "mit einem lachenden und einem weinenden Auge" som tyskarna säger...

Delvis håller jag med dig Anders och det kan ju vara så att det är the Stig, eller någon annan än Clarkson i alla fall, som provocerar bilen i några åkscener under kontrollerade former. Att det är underhållande TV skriver jag också under på till 100%.

Men, jag kan inte låta bli att tänka steget längre. Det HAR faktiskt varit en del turbulens kring turistkörningen de senaste åren och om ett dylikt inslag bidrar till att det sker så lite som EN extra olycka utöver de som kommer att ske i alla fall så är det tyvärr inte alls bra. I slutändan kan ju du och jag och alla andra seriösa Ringen-entusiaster drabbas och det vore extremt olyckligt. Eller hur? Då återstår ju bara VLN om man vill köra på Ringen och det ligger tyvärr utanför mångas ekonomiska ramar...

Bromma
Här sen Dec 2002

Christian Eick skrev:

Men, jag kan inte låta bli att tänka steget längre. Det HAR faktiskt varit en del turbulens kring turistkörningen de senaste åren och om ett dylikt inslag bidrar till att det sker så lite som EN extra olycka utöver de som kommer att ske i alla fall så är det tyvärr inte alls bra. I slutändan kan ju du och jag och alla andra seriösa Ringen-entusiaster drabbas och det vore extremt olyckligt. Eller hur? Då återstår ju bara VLN om man vill köra på Ringen och det ligger tyvärr utanför mångas ekonomiska ramar...

Detta håller jag med om. Det ligger absolut en fara i den uppmärksamhet som Ringen får i all media. Top Gear är ju bara ett av många liknande program. Under 2004 har det varit massor av "reklam" för Ringen i diverse TV-kanaler. Det är väl lite samma problem som med all turism - när antalet besökare blir alltför stort så riskerar "idyllen" att förstöras. Fokusen på varvtid i Top Gear inslaget var extra olycklig.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Fokusen på varvtid i Top Gear inslaget var extra olycklig.

Något som man får hoppas att Nürburgring Gmbh inte kände till iförväg...

Bromma
Här sen Dec 2002

BTG skrev:
Anders Jonsson skrev:

Jag tror de är lite kluvna här. Å ena sidan är det oroade för olycksstatistiken, å andra sidan vill de ha många turister. Att journalister kommer att prata varvitder räknar de nog helt klar med så att Clarkson körde med timer i rutan var nog ingen överraskning.

Deras samarbete med SportAutos "Supertest" är väl ett tydligt exempel där fokus ligger på prestanda. OK, deras mätningar sker ju vid avlysta tillfällen men visst kan även detta bidra till att en och annan får fel fokus under TF.

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Hmm vad skall man säga?
Har sett inslaget och undrar lite?

Efter allt snack och funderingar angående Clarkssons förmåga?

Ja då undrar man ju lite över sin egen förmåga.
Ja menar att jag själv är så inte speciellt sugen på att smaka armco iaf!
och jag har heller inte varit nere för att köra på ringen ännu.

Programet med Top Gear tycker jag var rätt underhållande faktiskt.
Även om man bortser från det faktum att han inte verkar så koncentrerad på sin körning mm.
Han ser ju mest tveksam och vilsen ut bakom ratten.

Men ur min egen synvinkel tror jag bara att ja blivit ännu mer försiktig i min syn på debuten i sommar?
Kanske även ännu mer eftertänksam angående detta med tidtagning mm.
Känns faktiskt bra att känna så.

Kommer nog att filma något varv när jag är nere så man får väl se när man kommer hem vad det visar?

Edit: Sabine verkar då vara full av humor vad gällande Clarkssons kunnande
Sen så var hennes medverkan defenitivt en klart positiv del i programet.
Även han själv måste ju ha tyckt att det var lite komiskt i all förnedring?
Så en viss självdistans kanske finns?

Att hon sen kör väldigt bra är ju heller ingen nackdel

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
BTG skrev:
Anders Jonsson skrev:

Jag tror de är lite kluvna här. Å ena sidan är det oroade för olycksstatistiken, å andra sidan vill de ha många turister. Att journalister kommer att prata varvitder räknar de nog helt klar med så att Clarkson körde med timer i rutan var nog ingen överraskning.

Deras samarbete med SportAutos "Supertest" är väl ett tydligt exempel där fokus ligger på prestanda. OK, deras mätningar sker ju vid avlysta tillfällen men visst kan även detta bidra till att en och annan får fel fokus under TF.

Jepp.
De kanske kommer lösa det med ännu mer och intensiv "marshall:ing"? Jag tycker att det fungerar bra så inte mig emot. Men hur har de "flygande" patrullerna uppfattats? Är konsensus att de är rätt väg att gå eller?
(Man kanske skall anmäla sig att bli en sådan? Fast en bilburen variant då förstås? Åtaga sig att snacka med eventuella svenska syndare? om fritt årskort ingår kan jag faktiskt tänka mig lite ideellt arbete )

Runtuna
Här sen Maj 2004

Varför inte låta vårt egna forum bli just en sådan ridande polis... Fritt årskort till alla, och man måste givetvis filma alla varv man gör, annars finns det ju inga bevis på regelbrott.

Abz

John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Nu har även jag lyckats ladda ner programmet i dumburken och jag tycket det var riktigt underhållande.
Ett program som man kan använda för att intoducera Ringen för de som inte ännu sett ljuset

Sen såg jag ju min egen pärla rulla förbi synd at man inte lyckades komma med på nån åkbild - tro mig.... jag försökte. det är inte det lättaste att klämma sig förbi 2 vilsna Jaggor på Ringen.

Hm....... det börja krypa lite sådär lite sakta i kroppen nu kan det inte bli vår?!

/ John

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

John Kjellsson skrev:
Sen såg jag ju min egen pärla rulla förbi synd at man inte lyckades komma med på nån åkbild - tro mig.... jag försökte. det är inte det lättaste att klämma sig förbi 2 vilsna Jaggor på Ringen.

Jo, jag tyckte väl det var din "grönsak" som skymtade fram i depån!

liket
Örnsköldsvik
Här sen Dec 2004

Är det bara jag som inte gillar Sabine eller den "roll" hon spelade?
Hon verkar hänsynslös, vilket ni verkar gilla. Personligen uppfattade jag henne bara som dryg.
Vad var det med henne som var "bra tv" egentligen?
...att hon förödmjukade JC?
Nåja, man kan ju hoppas att hon inte är sådär i vanliga fall, annars skulle det förvåna mig om det visade sig att hon hade några vänner. :P
Fast å andra sidan... har man tid att köra 15 000 varv på ringen när man har vänner? :P

Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ja, det är nog bara du som inte gillar henne!
Det jag sett av henne och även uppfattat när man varit i hennes bar tilltalar mig.

oftast gillar också engelsmän att bli lite spydigt behandlade. (JC har också förtjänat det med tanke på hur många han förnedrat genom åren)

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Abz
Runtuna
Här sen Maj 2004

liket skrev:
Hon verkar hänsynslös, vilket ni verkar gilla. Personligen uppfattade jag henne bara som dryg.
Nåja, man kan ju hoppas att hon inte är sådär i vanliga fall, annars skulle det förvåna mig om det visade sig att hon hade några vänner. :P
Fast å andra sidan... har man tid att köra 15 000 varv på ringen när man har vänner? :P

Jag för min del kan inte förstå hur man inte gillar Sabine. Den kvinnan har nästan allt. Sen att hon är grymt trevlig i verkligheten gör knappast saken sämre.

Jag förstår inte riktigt vad som var förödmjukelse i det här inslaget, annat än att Mr Clarkson stod för den själv.

Jag kan för övrigt berätta en liten hemlis för dem som är intresserade; dag två sattes det på R-däck på Jaggan och det var först då som den lyckades komma runt ringen under 10
Abz

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

liket skrev:

Skämtar du?

JC är en mästare på att spela "roller" i sina program. I det här inslaget var det ju rollen av vilsen bilförare med förlorat självförtroende (kanske en ovanligt lätt roll att "spela" ). Sabine hade rollen av lärare/mästare och förstärka JC roll - klassikst upplägg. Det imponerade på mig att Sabine, som inte är TV-människa, gör sig så bra i rutan.

Vad gäller Sabines vänkrets kan du sluta oroa dig - jag tror det är få människor som har fler kompisar än vad hon har!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Hittade en bild jag tog av JC:

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Kameraarrangemanget:

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera