Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hur funkar downforce?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7432 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PCR skrev:
AL skrev:
Som sagt, den sista delen av det tidigare inlägget var ju inte riktat till ngn speciellt, utan mer generellt.


Men kolfiber är ju så dyrt och snyggt att INGEN kan ifrågasätta funktionen

Av en händelse kommer undertecknad snart montera en rejäl pjäs på bakluckan i just det heliga materialet


Hahaha Tanken slog mig att du skulle säga så...

Tycker annars Fredrik SLC har en vääääääldigt vettig åsikt som är ack så korrekt och viktig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Fredrik - SLC skrev:
Sen kan man lägga till ett litet praktiskt tips till .... efter ha sett många i verkligheten.... (typ Lefors gamla teamkamrater i den blåe T6 volvon bland annat)

Vingar, frontspoilers och venturitunnlar är himla bra på racerbanan men ändå bättre om dom sitter kvar efter första grusbesöket i avåkningszonen....

Våra stackars rescue killar plockar mycket plastbitar på banorna


Vår röda T5:a (fd mörkblå) hade lite svårt att stå emot påfrestningarna från sand och lekakulor. Tappade spoilerläppen lite väl ofta ett tag... Om det beror på dålig konstruktion eller ngt annat låter jag vara osagt...
Men i år tror jag inte vi behövde hjälp från det trevliga Recueteamet ngn gång (förutom vi motorras...)

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



AL skrev:
Anders Y, har inte du en examen/doktorsgrad i ämnet?

Jo, men inte i fordonsaerodynamik. Jag kan principerna men inte detaljerna.

AL skrev:

To the record: Visst är principen den samma för en diffusor och en venturi. men det är trots allt lite olika saker. (Herr petig var framme ) All "dowmforcegenerering" beror väl på exakt samma sak? Som du skriver, man ökar hastigheten på ena sidan en kropp för att sänka trycket där (gentemot motsatt sida). Sen kan denna kropp vara en vinge, ett stag eller hela bilen.

Det där med trycket är lika för alla delar, men vingar bygger på en lite annan princip än venturi och diffusor. Venturi och diffusor bygger främst på den s.k. markeffekten, som gör att flyplan nära marken får lite extra lyftkraft och båtar sugs ned lite när de kör över grund, etc.. Vanliga vingar bygger inte på den effekten. Framvingar på t.ex. F1:or bygger dock delvis på det.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Fredrik - SLC skrev:

bättre om dom sitter kvar efter första grusbesöket i avåkningszonen....



Det där att ett dilemma som jag funderat mycket på..........man vill ju inte ha tex sönderskurna däck, för att skiten lossnar.
Men å andra sidan, vill man ju inte sätta upp bilen i riktbänk, för att skiten satt kvar........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



AL skrev:

Hahaha Tanken slog mig att du skulle säga så...

Tycker annars Fredrik SLC har en vääääääldigt vettig åsikt som är ack så korrekt och viktig.


Tilläggas bör väl kanske att det inte bara är materialet som är det märkvärdiga, i teorin (en för övrigt vacker värld som egentligen borde vara närmare verkligheten) skall den dyra och tidskrävande pinalen generare en hel hop kilo downforce

Eftersom Fredrik antagligen har rätt så är jag glad att vi har alla formar kvar i garaget.

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tackar Anders!!!

Låter bra PCR!!! Ingen planerar väl sedan att man ska göra en "NIRI". (Rulla bilen i första kurvan på ett 12h!!!)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AL skrev:
Tackar Anders!!!

Låter bra PCR!!! Ingen planerar väl sedan att man ska göra en "NIRI". (Rulla bilen i första kurvan på ett 12h!!!)


Fast dom väl förberedda klarar av en sådan sak och sen fortsätta 15 minuter senare på banan efter lite snabbmek i depån vilket ju Niri gjorde..... thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

När de rullade ut på banan igen efter 15 minuter så låg det massa jord kvar.... på taket!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
När de rullade ut på banan igen efter 15 minuter så låg det massa jord kvar.... på taket!


Fast dom bytte chaufför.... men enbart för att kunna räkna det som ett förarbyte av dom obligatoriska 3.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja det var verkligen imponerande av Växjögrabbarna! Dom kan domdär Smålänningarna...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



ButterflyRacing skrev:
Hur stor fläkt måste man ha för att bygga en vindtunnel..... ...jag har faktiskt en lokal som jag tror skulle gå att använda till det......


Större än man tror är jag rädd för.... och säkert jätte dyr

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



ButterflyRacing skrev:
Den vinge som jag planerar till Novan liknar inget annat ni sett på en racerbana..........den är tagen från dragracingen.........och där behövs högt marktryck...........med 2000 hk+ och 300 kmh+.

Detta expriment tror jag funkar.............annars får jag väl gå från Trösen direkt efter start...
Är det ett "aluminiumflak" med höga sidor?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Mats Karlsson skrev:
Diffusor heter det tror jag....vet inte exakt hur det funkar dock....


Här har ni en lagom ambitiös artikel i ämnet: www.chs.chalmers.se/foreningar/cmk/racing/aerodyn.pdf

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



ButterflyRacing skrev:
Hur stor fläkt måste man ha för att bygga en vindtunnel..... ...jag har faktiskt en lokal som jag tror skulle gå att använda till det......



Är det ingen som vet vad det går ut i flöde och tryck......??????????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Lennart Mäkinen skrev:
Är det ett "aluminiumflak" med höga sidor?


Ja .....något liknande.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Här har ni en lagom ambitiös artikel i ämnet: www.chs.chalmers.se/foreningar/cmk/racing/aerodyn.pdf


Ah! Den artiklen finns även här: https://rejsa.nu i "Info & arkivet"


_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Finns inte Johan Jarl i användarlistan.........jag vill skriva ett PM........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ButterflyRacing skrev:
ButterflyRacing skrev:
Hur stor fläkt måste man ha för att bygga en vindtunnel..... ...jag har faktiskt en lokal som jag tror skulle gå att använda till det......



Är det ingen som vet vad det går ut i flöde och tryck......??????????

Ring till FOI(FFA) och fråga: www.foi.se
Flödet är ju ganska lätt att räkna ut, om du vet önskad hastighet och tvärsnittsarea, men önskvärt tryck är svårare. Bröderna Wright använde sitt kontor/verkstad som vindtunnel. Öppnade dörren i varje ände bara och en stor fläkt i en dörröppningen. För att de skulle kunna jämföra resultaten spikade de fast allt löst som stolar, bord, etc., så det skulle bli samma flöde varje gång. Kunde de för 100 år sedan så kan väl du nu.

En bekant som jobbar(om han inte slutat nyligen) på FOI:s vindtunnlar slog förresten hastighetsvärldsrekord för några år sedan med den här farkosten: http://www.geocities.com/motorcity/2078/
Den byggdes utan vindtunneltestande - de testade den först efteråt. Totalmotståndet var ungefär som hos en backspegel på en vanlig bil. Gick närmare 200 på drygt tomgången, har jag för mig. Så kan det gå om man vet vad man gör. Han jobbade förresten ett tag som aerodynamiker hos Toyotas F1-team.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:
ButterflyRacing skrev:
Hur stor fläkt måste man ha för att bygga en vindtunnel..... ...jag har faktiskt en lokal som jag tror skulle gå att använda till det......



Är det ingen som vet vad det går ut i flöde och tryck......??????????


Jag vet inte.... men det blir nog en rätt stor fläkt... eller rättare sagt ett elabbonnmang som gör stora sår i plånboken (om du inte driver den med en stor gammal avlagd trimmad bigblock

Baserar min teori på att majoriteten av motorns effekt vid hög hastighet går åt till att övervinna luftmotstånd. Ska man vindtunneltesta vid samma hastighet bör väl då fläkten rimligen ha en markant högre effekt för att kunna flytta luft över bilen och övervinna övrigt strömningsmotstånd oxo, tex. längs väggarna i tunneln.

Testar man vid halva hastigheten bör man väl kunna minska effekten till en fjärdedel. Känns ändå som det behövs åtskilla 100-tals kW.

Är jag rätt på det?

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



På NASA Ames, söder om San Francisco, har de en vindtunnel som klarar hyfsat stora flygplan, med en tvärsninttsarea i mätsträckan på 24x18 m, om jag inte missminner mig. Den har en fläkteffekt på drygt 100 MW, vilket är närmare ett fjärdedels kärnkraftverk av typen oskarshamn 1. Så där ligger säkert en övre gräns, som man inte behöver oroa sig för. Med 1 kr/kWh skulle det bli ganska dyrt med 100 000 kWh per timme gångtid.

om jag skulle bygga en egen tunnel för bilaerodynamik så skulle jag för övrigt bygga en vattentunnel, vilket torde bli betydligt billigare. En kompis var inblandad i inköp av en sån, som placerades i Linköping. Den kanske är billig att hyra?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



En herrejössesfläkt bör gå att få tag på........Jag har jobbat som ventilationsmek i sex år.
Vi gjorde injustering på sjukhusets operationsavdelning.........den fläkten var inte att leka med.

En beg fläkt...från någon rivning,borde inte bli dyr......eller snarare gratis.

Elen tas ,som Per misstänkte......från ett stort elverk, vid behov..

Lokalen som jag har är 25 m lång.
Det är Auktionskammare däår idag.......men ägaren är 78 år, så han håller väl inte på i evighet.

Men vad behöver man för hastighet på luften ??????????

100 kmh är ju 28 m/sec...........det är bra drag

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
hur funkar downforce?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande