Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7432 besök totalt |
Hahaha Tanken slog mig att du skulle säga så... ![]() Tycker annars Fredrik SLC har en vääääääldigt vettig åsikt som är ack så korrekt och viktig. |
||||
Vår röda T5:a (fd mörkblå) hade lite svårt att stå emot påfrestningarna från sand och lekakulor. Tappade spoilerläppen lite väl ofta ett tag... Om det beror på dålig konstruktion eller ngt annat låter jag vara osagt... Men i år tror jag inte vi behövde hjälp från det trevliga Recueteamet ngn gång (förutom vi motorras...) ![]() _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
Jo, men inte i fordonsaerodynamik. Jag kan principerna men inte detaljerna.
Det där med trycket är lika för alla delar, men vingar bygger på en lite annan princip än venturi och diffusor. Venturi och diffusor bygger främst på den s.k. markeffekten, som gör att flyplan nära marken får lite extra lyftkraft och båtar sugs ned lite när de kör över grund, etc.. Vanliga vingar bygger inte på den effekten. Framvingar på t.ex. F1:or bygger dock delvis på det. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det där att ett dilemma som jag funderat mycket på..........man vill ju inte ha tex sönderskurna däck, för att skiten lossnar. Men å andra sidan, vill man ju inte sätta upp bilen i riktbänk, för att skiten satt kvar........ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tilläggas bör väl kanske att det inte bara är materialet som är det märkvärdiga, i teorin (en för övrigt vacker värld som egentligen borde vara närmare verkligheten) skall den dyra och tidskrävande pinalen generare en hel hop kilo downforce ![]() Eftersom Fredrik antagligen har rätt så är jag glad att vi har alla formar kvar i garaget. ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Tackar Anders!!!
Låter bra PCR!!! Ingen planerar väl sedan att man ska göra en "NIRI". ![]() ![]() |
||||
Fast dom väl förberedda klarar av en sådan sak och sen fortsätta 15 minuter senare på banan efter lite snabbmek i depån ![]() ![]() |
||||
Fast dom bytte chaufför.... men enbart för att kunna räkna det som ett förarbyte av dom obligatoriska 3..... ![]() |
||||
Ja det var verkligen imponerande av Växjögrabbarna! Dom kan domdär Smålänningarna...
![]() ![]() |
||||
Större än man tror är jag rädd för.... ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Här har ni en lagom ambitiös artikel i ämnet: www.chs.chalmers.se/foreningar/cmk/r _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Är det ingen som vet vad det går ut i flöde och tryck......?????????? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja .....något liknande..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ah! Den artiklen finns även här: https://rejsa.nu i "Info & arkivet" ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ring till FOI(FFA) och fråga: www.foi.se Flödet är ju ganska lätt att räkna ut, om du vet önskad hastighet och tvärsnittsarea, men önskvärt tryck är svårare. Bröderna Wright använde sitt kontor/verkstad som vindtunnel. Öppnade dörren i varje ände bara och en stor fläkt i en dörröppningen. För att de skulle kunna jämföra resultaten spikade de fast allt löst som stolar, bord, etc., så det skulle bli samma flöde varje gång. Kunde de för 100 år sedan så kan väl du nu. ![]() En bekant som jobbar(om han inte slutat nyligen) på FOI:s vindtunnlar slog förresten hastighetsvärldsrekord för några år sedan med den här farkosten: http://www.geocities.com/motorcity/2 Den byggdes utan vindtunneltestande - de testade den först efteråt. Totalmotståndet var ungefär som hos en backspegel på en vanlig bil. Gick närmare 200 på drygt tomgången, har jag för mig. Så kan det gå om man vet vad man gör. Han jobbade förresten ett tag som aerodynamiker hos Toyotas F1-team. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag vet inte.... men det blir nog en rätt stor fläkt... eller rättare sagt ett elabbonnmang som gör stora sår i plånboken ![]() ![]() ![]() Baserar min teori på att majoriteten av motorns effekt vid hög hastighet går åt till att övervinna luftmotstånd. Ska man vindtunneltesta vid samma hastighet bör väl då fläkten rimligen ha en markant högre effekt för att kunna flytta luft över bilen och övervinna övrigt strömningsmotstånd oxo, tex. längs väggarna i tunneln. Testar man vid halva hastigheten bör man väl kunna minska effekten till en fjärdedel. Känns ändå som det behövs åtskilla 100-tals kW. Är jag rätt på det? _________________ Pär Hylander |
||||
På NASA Ames, söder om San Francisco, har de en vindtunnel som klarar hyfsat stora flygplan, med en tvärsninttsarea i mätsträckan på 24x18 m, om jag inte missminner mig. Den har en fläkteffekt på drygt 100 MW, vilket är närmare ett fjärdedels kärnkraftverk av typen oskarshamn 1. Så där ligger säkert en övre gräns, som man inte behöver oroa sig för. Med 1 kr/kWh skulle det bli ganska dyrt med 100 000 kWh per timme gångtid.
om jag skulle bygga en egen tunnel för bilaerodynamik så skulle jag för övrigt bygga en vattentunnel, vilket torde bli betydligt billigare. En kompis var inblandad i inköp av en sån, som placerades i Linköping. Den kanske är billig att hyra? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
En herrejössesfläkt bör gå att få tag på........Jag har jobbat som ventilationsmek i sex år.
Vi gjorde injustering på sjukhusets operationsavdelning.........den fläkten var inte att leka med. En beg fläkt...från någon rivning,borde inte bli dyr......eller snarare gratis. Elen tas ,som Per misstänkte......från ett stort elverk, vid behov.. ![]() Lokalen som jag har är 25 m lång. Det är Auktionskammare däår idag.......men ägaren är 78 år, så han håller väl inte på i evighet. Men vad behöver man för hastighet på luften ?????????? 100 kmh är ju 28 m/sec...........det är bra drag _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7432 besök totalt |