Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1634 besök totalt |
Undersökning
Hej. Mitt namn är Johan karlsson och jag med 4 andra studenter på Luleå Tekniska Universitet håller på att utveckla en idé om en ny, billigare bromsbänk för den vanliga hemmaskruvaren. För att gå vidare med vårat arbete skulle vi vilja ha svar på vissa frågor. Därför har vi satt ihop en undersökning som vi vore väldigt tacksamma om ni kunde svara på. Ni hittar undersökningen på följande länk: http://medlem.spray.se/mrcold/ Den kommer inte ta mer än några minuter av er tid. Tack på förhand / Johan _________________ Johan Karlsson |
Ifyllt!
Repeterbarhet ser jag som en förutsättning för vilken mätutrustning som helst, om den mäter lite fel är inget större problem bara den mäter lika fel varje gång och/eller är möjlig att kalibrera. Ha det bra uppe i Lule! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Nu har jag svarat.
och du vet att 142an är frivillig testbil för bromsningarna. Men du får räkna med det enorma vridet som den har ![]() ![]() |
Såja då var det svarat...
Lite skumt tycker jag att ni skriver vilka märken den skulle passa till, är det en typ av rototestanläggning ni har tänkt er bygga eller? Det vore ju inte toksvårt att tillverka adapterplattor till de flesta bultcirklar då alltså... Ganska mycket stavfel också ![]() Kul idé det här i alla fall! _________________ Pontus Fyhr |
Återigen tack till alla ni som svarat!
Vi har inte bestämt vad för typ av broms det blir, finns ju ett antal olika modeller som alla har sina för och nackdelar. Just nu är vi bara på idé stadiet och vi håller de flesta dörrarna öppna. ![]() _________________ Johan Karlsson |
Jag har svårt att se hur ni skall kunna få fram något tillförlitligt för de pengarna. Kikar man på en tvåhjuls Rototest ligger listpriset på strax under miljonen. Och att köra mätning med något annat än navanslutning skapar extra felkällor (däckstryck, bredd, däcktemp osv.).
Men lyckas ni få fram en navkopplad lösning med utbytbara nav med någon enstaka procents felmarginal kommer ni att bli miljonärer snabbt. Hur har ni tänkt lösa själva effektmätningen? _________________ Anders Hansson |
Som Anders frågar, hur har ni tänkt lösa detta för de pengarna?
Har funderat MKT på det och det billigaste är en accbänk...men där går bara materialet till rullen lös på ca 15 000kr/m rulle och du vill ha 2 meter att åka kana på. Sen dethär med felkällor så ger alla former av bromsad mätutrustning mer fälkällor än en vanlig accrulle då en bromsad måste kylas, kalibreras osv osv vilket rullen inte kan/behöver. och genom att man troligen har samma däck och transmision på bilen även vid nedrullning från maxvarv som upp till maxvarv (får vi hoppas ![]() Nu säger jag inte att det inte går att mäta exakt med en bromsad historia likt Rototest. Men det finns en anledning till dess pris... Kul ide dock och lycka till. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1634 besök totalt |