Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Undersökning
1634 besök totalt
mrcold
luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 4


Trådstartare
Undersökning

Hej.

Mitt namn är Johan karlsson och jag med 4 andra studenter på Luleå Tekniska Universitet håller på att utveckla en idé om en ny, billigare bromsbänk för den vanliga hemmaskruvaren. För att gå vidare med vårat arbete skulle vi vilja ha svar på vissa frågor. Därför har vi satt ihop en undersökning som vi vore väldigt tacksamma om ni kunde svara på.

Ni hittar undersökningen på följande länk: http://medlem.spray.se/mrcold/

Den kommer inte ta mer än några minuter av er tid.

Tack på förhand
/ Johan

_________________
Johan Karlsson
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



varsegod..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Ifyllt!

Repeterbarhet ser jag som en förutsättning för vilken mätutrustning som helst, om den mäter lite fel är inget större problem bara den mäter lika fel varje gång och/eller är möjlig att kalibrera.

Ha det bra uppe i Lule! (själv LuTH V-90)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



Done deal..

ut i garaget o skruva saab blir det nu

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2371



Nu har jag svarat.

och du vet att 142an är frivillig testbil för bromsningarna. Men du får räkna med det enorma vridet som den har
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



svarat. låter som en häftig grej kan man få ett demo ex

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
mrcold
luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 4


Trådstartare
Tackar för svaren och för synpunkterna. Hoppas ännu fler tar sig tiden att svara!!

Ajden, som sagt var... vridet är nog på tok för mkt för vilken bromsbänk som hellst

_________________
Johan Karlsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Såja då var det svarat...

Lite skumt tycker jag att ni skriver vilka märken den skulle passa till, är det en typ av rototestanläggning ni har tänkt er bygga eller? Det vore ju inte toksvårt att tillverka adapterplattor till de flesta bultcirklar då alltså...

Ganska mycket stavfel också

Kul idé det här i alla fall!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
mrcold
luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 4


Trådstartare
Återigen tack till alla ni som svarat!

Vi har inte bestämt vad för typ av broms det blir, finns ju ett antal olika modeller som alla har sina för och nackdelar. Just nu är vi bara på idé stadiet och vi håller de flesta dörrarna öppna.

_________________
Johan Karlsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Jag har svårt att se hur ni skall kunna få fram något tillförlitligt för de pengarna. Kikar man på en tvåhjuls Rototest ligger listpriset på strax under miljonen. Och att köra mätning med något annat än navanslutning skapar extra felkällor (däckstryck, bredd, däcktemp osv.).

Men lyckas ni få fram en navkopplad lösning med utbytbara nav med någon enstaka procents felmarginal kommer ni att bli miljonärer snabbt.

Hur har ni tänkt lösa själva effektmätningen?

_________________
Anders Hansson
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

kul ide ni har!

härligt att se att det finns människor som verklkigen hittar på nått vettigt

så, nu e undersökningen färdig, lycka till med allt!

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som Anders frågar, hur har ni tänkt lösa detta för de pengarna?
Har funderat MKT på det och det billigaste är en accbänk...men där går bara materialet till rullen lös på ca 15 000kr/m rulle och du vill ha 2 meter att åka kana på.

Sen dethär med felkällor så ger alla former av bromsad mätutrustning mer fälkällor än en vanlig accrulle då en bromsad måste kylas, kalibreras osv osv vilket rullen inte kan/behöver.
och genom att man troligen har samma däck och transmision på bilen även vid nedrullning från maxvarv som upp till maxvarv (får vi hoppas ) så blir detta inte en felkälla i den bemärkelsen. man kan helt enkelt räkna tbx förlusterna.

Nu säger jag inte att det inte går att mäta exakt med en bromsad historia likt Rototest. Men det finns en anledning till dess pris...

Kul ide dock och lycka till.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Hinder och barriärer är till för att knäckas!
Har svarat och håller tummarna för er
För utveckligen framåt nu!

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Lars E
Enköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 184



svarat

_________________
Lars Eriksson
S4ORCE
Audi S4+ -99B Widebody
Citera
Allmänt banåkaforum
Undersökning
1634 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande