Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6630 besök totalt |
Det finns fler sätt: FEM simulera detaljen ifråga och överdimensionera, då pajar det inte i första taget, man kan skita i en påse om man kör över en våt fläck också. Jag är en novis på det området men jag överdimensionerar gärna saker och ting, jag kör inte 24h Lemans med otestade saker, det är väldigt väldigt dumt. Prova gradvis på en bana så ser du att det håller, i en bana med goda avåkningszoner betyder ett tappat hjul inte mer än materiella skador. So what? Köp färdigt, så slipper du ligga sömnlös. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Jag tänker inte gå på något korståg för säkerhetstänkande, det är HELT upp till var och en att bedöma vad man SJÄLV finner lämpligt men självklart kommer allt det du skrivit ovan att göras. Förövrigt så tycker jag inte att det ens finns en grund till diskussion kring detta, om jag vill satsa på säkerheten, låt mig då göra det till den grad jag själv finner lämpligt, respektera detta och sluta göra dig lustig över det, du får helt enkelt lita på mig när jag säger att jag har en orsak som räcker för mig. och nej, det har inte med nojjor, sömnlöshet eller annat svammel att göra. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Var stod det att jag gjorde mig lustig över dig? Min åsikt är att man kan bli trygg om man räknat på det litegrann och köra provkörningsrundor och få ett ökat förtroende om konstruktionslösningen ifråga. Köp färdigt eller utveckla själv. Ställer du en fråga på ett forum så får du räkna med alla sorts svar. Var glad att det kom konstruktiva förslag och inga idiotförklaringar.. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Tar vi Åpen som exempel så är bärarman
övre=230 undre=370 Hmm det räcker för att få axeptabla vinkar, så jag överdrev med LÅNGA bärarmar. Så Cobolt, länken du hänvisade till är bra om man skall ha JÄÄÄÄÄTTTTTTTTE lång fjädringsväg. om vi håller oss till bilar som skall gå på gata också kan man räkan med ca 10-40mm fjädringsväg, mätt på hjulet. Ger tumme pekfinger ca ca ca 0,7-3,5 grad kräning. så duger det gått med typ Åpens längder. Nu är det frågan om hur mycket matte man kan om man skall börja räkna. Kan man ej räkan går det jä... bra med papp och häftstift att bygga en modell på galenskapen man tänkt ställa till med. Allså man bygger en 2-dimensionell model av av bilens hjulgeometri. Annars är millimeterpapper, passare och linjal en variant. Eller så är man excel-fettokist som jag ![]() Själva hållfastheten i bärarma skulle jag titta på befintliga grejor, gör ett överslag på hållfastheten. och framförallt inte göra bärarman för starka, så om det skiter sig kapitalt. Allså typ avåkning bärarman kröker sig istället för att infästingran i chassit går åt hele..... Nästa problem är att hur mer man river i hållfasthetslära, meckanik mm hur mer kommer man på att man inte kan så till slut så förstår man inget alls. Kul va ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Mattias <<<
om du på fullaste allvar menar att du tror att någon ligger sömnlös eller har nojjor kring detta, så visst, då ber jag dig om ursäkt för att jag trodde att du gjorde dig lustig. Jag ska förklara ur mitt perspektiv så det klart framgår hur jag tänker: Att bygga en bra fjädring handlar mycket om låg ofjädrad vikt och med låg vikt så kommer automatiskt krav på så lite överdimensionering som möjligt. Simuleringar och materialval är något jag kommer att lägga mycket krut på oavsett vad det gäller, sen vid fabrikationen av div delar så är jag inte puritan, dvs jag har inga problem med att lägga ut något om kvalitén kan garanteras/verifieras och den är avsevärt mycket bättre än vad jag själv kan prestera. Jag har tillgång till en av sveriges bästa svetsare som har pysslat med svetsning längre än vad jag har levt (fyller strax 30), trots sin erfarenhet så röntgar denne man ändå alltid alla viktiga fogar och även själva materialet - jag ifrågasätter inte detta då jag tycker att det verkar helt sunt och inte det minsta nojjigt. Förutsatt rätt ritning, så kan jag alltså få en bärarmskonstruktion som är nära optimum för ungefär samma pengar som om jag skulle göra den själv, mycket snabbare, och mycket snyggare. Så jag ser verkligen inte varför jag skulle göra det? Hade han tid, eller jag råd, så är det inget snack om att jag skulle jag låta honom svetsa hela bilen. När det sen kommer till stol, hjälm, bälten, bur, sprängkåpor, kardan, bromsrör osv.. så står jag fast vid vad jag tycker och har orsaker till det då jag känt "fler än tre" som blivit allvarligt skadade eller gått åt pga missar i säkerhetstänkande, dvs jag har klara verifikat på vad jag pratar om. Jag lägger mig däremot inte i någon annans prioriteringar på detta område så länge det inte är uppenbart farligt och hade det varit tvärtom, dvs att jag ville bygga något farligt, så hade jag haft full förståelse för ev kritik. Det handlar inte om otrygghet utan om att jag vill minimera risker. Jag vill göra vad jag kan för att uppnå bästa säkerhet inom ramen för min kapacitet, så jag ser inte varför jag ens ska behöva känna att jag måste motivera mina egna satsningar på detta område för att inte riskera att bli idiotförklarad av folk som tycker att jag överdriver?? ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Fuling - jag är också excelnarkoman, dock så har jag en del att lära på området med väghållning innan jag kan börja få fram något vettigt, men ge mig något år till så..
![]() *tuggar för fullt sa bokmalen* ![]() Ang hållfastheten så lät det där mycket intressant, klart enklare att göra en ny bärarm än att reparera och rikta om ramen.. hmh.
hehe, det är kul som fan faktiskt! ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
På tal om ofjädrad vikt.
Hur känsligt är det igentligen??? Jag har bara fått en känsla av att det är överreklamerat. Ger det så mycket att det värkligen är värt att pröjsa MÅNGA tusenlappar för tex en lätt fjäl när de slungar plåtisar efter en på skroten. Nu pratar jag inte F1 utan på gräsfotsnivå med typ std biler. Hmm gäller även då lådbilar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu gällde det säkerhetsaspekten. Där är jag överens med dig men du får nog sätta dig in i situationen där man får ge och ta litegrann annars så är säkraste sättet att leva en helt annan än att köra hemmatillverkade Seven replikor, att köra motorcyklar med föer 15kw är livsfarligt etc. Jag resonerar såhär: Jag har för längesedan accepterat att motorsport kommer att ta sin tribut i skador stora som små, annars är man otroligt naiv ,men inte för dens skull slarva med säkerhetsdetaljer. Låg ofjädrad vikt är idealiskt, men hur långt är du villig att gå?, tjäna ett par kilon där skillnaden är dubbelt så svagare konstruktion?. Jag kör hellre på oversize lösningar som jag VET håller för tyngre och hårdare körning än min egen. Passar det inte så får jag nog ta ett större banklån.. Så resonerar jag iallafall. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Ingen aning om exakt hur känsligt det är, gillar dock att pilla och fnula, så jag finner ett visst nöjje i att pyssla på med var som går att pyssla med för rimliga pengar. Lägger man en del krut på att hitta rätt delar och kanske pyssla lite med några egna bitar, så kan man dock få bort en hel del vikt. och om det stämmer det där med 1kg ofjädrat = 10kg fjädrad vikt så är ju tex 4-5kg lättare upphängningar helt plötsligt en hel tank! (dvs något som alla känner skillnad på även i en standardbil?) Men några 50.000/st för special-magnesiumfälgar tror jag dock inte är motiverat för en privatperson.. ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Jo, jag har accepterat riskerna med motorsport och jag är fullt medveten om att jag med denna liksom med tidigare bilar kommer att sopa av bana/vägen. Det ingår i konceptet. - Jag vill bara inte göra det i onödan.. ![]() Är inte villig att gå såpass långt att jag offrar hållbarheten och vill också ha lite overzise, bla därför jag inte vill göra bärarmarna själv - jag kan inte svetsa såpass bra att jag kan använda fjäderlätta prylar och ändå ha hållfastheten kvar. Ang banklån så kör jag samma resonemang men varianten med mer pasta och gröt och längre byggtid istället, räkningar är det värsta jag vet.. ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
citat:
och om det stämmer det där med 1kg ofjädrat = 10kg fjädrad vikt så är ju tex 4-5kg lättare upphängningar helt plötsligt en hel tank! (dvs något som alla känner skillnad på även i en standardbil?) Jag har också hört dylika siffror, men aldrig sätt någon förklaring. Tills dess jag får en vättig förklaring som det går att sätt siffror på så så tar jag det med en STOR nypa salt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hittills har ingen gjort en side by side jämförelse med original och lättad chassi runt en bana som enda modifikation.
Då menar jag allt från karossfästpunkterna ner till däcken som skall vara lättare och hur stor skillnad det ger. Det vore intressant inte sant? men skillnaden ligger nog i hur bra chassit är inställt och vad det är för typ också. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Det vore otroligt intressant att se en sådan jämförelse.
Tror också på att ta det hela med en nypa salt, men om man kikar på de stora grapparna som kör dyrbilsracing så verkar ju dom onekligen lägga en hel del krut på det hela. Men skulle man kunna få 40-50kg i upplevd skillnad på en sevenliknande bil så är det ju enormt. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Jag tror att ofjädrad vikt bör mätas i procent och inte i Kg, vilket ger större orsak till att lätta ofjädrade komponenter ju lättare bil man har, vilket skulle vara mycket aplicerbart på "lådbilar" och med lätt bil så blir det ju även mindre belastning på bromsar, däck och spindlar, så där kanske man kan spara både vikt och pengar, eller spara mycket vikt för samma slant genom att gå ner i dimentioner. |
||||
Ja, jag tittade på en bil som var med på tullinge i höst. Det man kan säga om det är väl snarast varför? Det ger en hel del nackdelar, men inga påtagliga fördelar. En bred växellåda mellan stolarna ger mycket trång bil som dessutom behöver vara bred. alternativt en växellåda bakom bakaxeln inkräcktar på utrymme för tank och ger förhållandevis mycket massa ocentrerat. Den enda fördelen som jag kan se just nu är att det möjliggör lite bredare fotutrymme. |
||||
Borde ju vara ganska enkelt att testa, om man kan ordna fram två varianter på fälgar med stor viktskilnad, samma dimentioner i övrigt. sen skall man ju åka på samma däck med. |
||||
På en Seven? Kolla på http://www.vsvk.nu/fotogalleri.html ungefär mitt på sidan. Den har varit "nästan färdig" rätt länge nu (tror det är tredje framvagnen som sitter monterad). _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Varför? Placerar man motorn så långt bak man bara kan, och inte har en alltför lång bil (jag menar att de flesta Locostar har för långt passagerarutrymme, onödigt lång ibland), så kan man få bra viktfördelning ändå. Jag har typ 45% fram och 55% bak, när jag sitter i. Det är för att föraren är så relativt sett stor andel av totala vikten (jag är 12% av min bils totala vikt när jag sitter i), samt att man sitter så ruggigt långt bak. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Många missar själva poängen med en Seven tycker jag.
Ibland räcker det att fråga sig vad behöver en sjua för att kunna köra åttor runt vanliga betydligt dyrare bilar? kräver det transaxellådor/turbo/mumford/vingar/fyrhjulsdrift/V8or etc. eller fungerar enklare saker? En seven i sig är en gammalmodig idiotisk bil med värdelös aerodynamik, hopplöst trång och fullständigt livsfarlig. Men ack så skoj och ruggigt snabb på kurvig väga just för sin enkla teknik. Precis vad man letar efter. Det är lite som historisk racing, det ska inte vara perfekt, då blir det tråkigt i mina ögon. Upprepar det jag sagt tidigare att man bör försöka provåka eller få äran att köra lite olika sjuor innan man själv bestämmer sig så märker man vad som behövs eller ej för att ha skoj. För det är väl det det handlar om? Vil man verkkligen tävla gäller lite andra sanningar men också då ett regelverk som styr mycket av detta som inte då heller tillåter så avancerade lösningar alltid. Westfield har rätt i att många Locosts är onödigt långa och stora på fel ställen, undrar varför? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6630 besök totalt |