Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1819 besök totalt |
Opel speedster vs Opel speedster TURBO
Hej har någon kört Opel speedster med turbo och utan turbo? Vad är skillnaden? Är ev intresserad av en turbo speedster för att man ALLTID vill har mera hästar..... ![]() Vilken är att föredra? //Nille _________________ Magnus Nilsson |
Hej Nille!
Det är nog inte så många som kört Turbon i Sverige. Har läst att Turbon är snabbare men också tyngre, vilket lär göra den långsammare på mycket krokiga banor. Finns en artikel om Turbon i Automobil nr1 2005. Skillnader: 2,0-motor i turbon, 2,2-motor i den vanliga turbon väger mer liten spoiler bak och fram samt kåpor över sidoluftintagen på turbon P.S. Är du samma Nille som var med på KnalleQuake? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
Förutom att vikten, effekten och en massa detaljer (vinge, läpp, öron, bagagelucka, rear clam, tröskellådor, svarta fram och bakljus insatser, fotstöd, instrumentering) skiljer så vore det ju intressant att veta hur mycke dyrare turbon är att försäkra jämfört men 2.2:an (som är dyr nog ändå)
![]() _________________ Johan Classon |
Turbon anses vara gungigare och mer svårkörd än 2.2:an i sin standardform. Turbo-lag är ingen fördel och 2.2:an har mustigt mellanregister som passar bra på bana. 2.2:an är oxå mera rå chassimässigt i sin originalform, hårdare i fjädringen och kan enkelt pressas till bra tider på bana.
Det finns en bra test som jag kan leta upp. Men en vässad turbo med Nitrons o div lättning skulle iaf jag kunna trivas med!! ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
Det är INTE Nille från KnalleQuake..
Vad jag har läst så är det ingen ketchupturbo i bilen, det var jämt drag utan någon riktig topp. Så det behöver väl inte vara någon nackdel med turbon på bana ![]() //Nille _________________ Magnus Nilsson |
Det här är en diskussion som jag aldrig sett något definitvt svar på...
Diskussionen uppstår med jämna mellanrum på speedster/vx220 specifika forum och numera enans man lite skämtsamt om att man inte är överrens om vilken variant som är bäst... Dom flesta skillnaderna har väl kommit fram tidigare i denna tråd. men här är en skillnad till: Turbons kupé är i orginalutförande inredd med mer läderdetaljer, mittkonsollen och dörrsidorna är läderklädda istället för att vara silverfärgad plast som på 2.2:an. _________________ Mattias Meldert ![]() |
Här är en bra artikel som jämför 2.2:or (i olika grad av modifiering) och 2.0T (även dessa olika mkt moddade) på bana.
Bilderna är stora, ledsen för detta men annars går det inte att läsa texten, men jag länkade dem från egen webbplats. http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02 http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02 http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02 http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02 http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02 http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02 http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02 http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02 _________________ Mattias Meldert ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1819 besök totalt |