Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Balansering.. the cheap way? | 2337 besök totalt |
Hur pass "bra" kan man balansera hemma i garaget? Vikta upp kolvar och stakar går ju ganska bra, bara man har en bra våg. Veven är ju lite knivigare kanske.. Svänghjulet och kopplingen? Hur kan man göra med dom?
Hade nämligen tänkt bonntrimma en kärra här och göra de så billigt som möjligt! bl a så känner jag en som kan plana porten för ca 250kr, och en annan som kan borra blocket för 400 och de är ju helt okej priser! Så hur ska man bära sig åt för att åtminstone balansera svänghjul och koppling samt vev någorlunda? svänghjulet ska nog lättas en aning också.. (en polare kan svarva ner de gratis ) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Halloj!
Dubbelkollar bara... Har du lagt upp info om bilen här? Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
bra
Bilen rä en Kadett från 1976 med monster motorn 1200S! 60 vilda på 765kg tomvikt Men de skall förbättras.. De finns 2 alternativ, ett värre (och då dyrare..) och ett lungnar (dock tråkigare..) Målet med bilen: En busig budget racer för gatan främst alt1. En C20NE, orginal 115hk. Kommer porta toppen, vikta upp stakar och kolvar, lättat svänghjul sen göra en sneakrenovering med bytta kolvringar, mer orkar jag inte :P motorn har gått 36 000+ så de är nog en del som är slut egentligen men... På de så ska de slängas en turbo, typ en gammal 9000 turbo eller nått liknande och kanske en trimkam om pengar finns. Effektmål: 150++ på hjulen. De som då måste göras i övrigt är ju ett bakaxelbyte då också.. mot vad vet jag inte.. kanske en aga diffad 240 axel med modifierade fjäderfästen eller nått. alt2. Både roligt och tråkigt, roligt pga konceptet men tråkigt pga effekten.. Bygger vidare på orginal motorn, 1,2 liters stötstångaren :P Sätter dit en massa som ligger här hemma såsom extraktor från en Ford 1300GT, en gasare från en Tercel (28/34, org = 35mm enkel) portat och välplanad topp, viktade kolvar och stakar, lättat svänghjul och ett extra bränsle system med en liten std spridare som sprutar ur sig en lagom nitrometan/bensin blandning in i förgasaren vid behov :P Effektmål: 75+ på veven och 20-30 hk nitro.. Blir de denna version kommer de införskaffas en till orginal bakaxel och den ska då aga diffas. Hur som helst skulle jag gärna vilja försöka balansera svänghjulet och kopplingen och kanske även veven, men eftersom detta är ett budget bygge så kommer de inte att lämnas bort för nånting! Så då undrar jag hur man kan bära sig åt för att balansera de någorlunda.. jag har tillgång till en metallsvarv för svänghjulet i alla fall.. tacksam för svar _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
MC mekare brukar ha en ställning som dom lägger upp vevaxeln på , men den är mest till för att se om dom är krokiga . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Det finns en tråd med bilder på min inkla balanserings apparat, tillverkad av trä o kullager.
Den är för svänghjul-koppling o mycket enkel. Enda bekymmret är väl att den kräver ett mekaniskt kunnande och handlag, men det har väl alla på den här siten Är det en planvev så kan man balansera den i vågplanet, men behövs det? Dom är väl rätt ok. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Då letar jag rätt på den tråden Göran
veven kanske inte behöver balanseras men jag tänkte jag lika gärna kunde fråga _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Har du funderat på C20XE som alternativ till C20NE ? C20XE levererar ju 150 redan från start, och i turboutförande (C20LET) levererar det 200+
Fördelen med C20NE är iochförsig att man köper en gammal omega för *ingenting* och då får man med växellåda, men utgår man från en kadett så måste växellåda införskaffas separat, men då har man ju möjlighet att gå på en Ford typ9, som har betydligt större chans att få plats i kadettens kardantunnel. Sen kan man ju gå på en delad bakvagn, eller en DeDion, så blir det ganska mycket lättare än att köra med en 240-axel. |
||||
Jag har en C20NE ståendes hehe men vad de blir vet jag inte riktigt.. kan bli en 2,0E CIH också.. en XE vore väl roligt men de kostar bra mycke mer...
veven börjar jag förstå är svår att balansera.. men koppling och svänghjul då? Hittade inte herr malmbergs tråd _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
En bakaxel från en ascona/manta A/B håller för minst 180 hk. Finns relativt billiga LSD-diffar från manta GSI också. 150 hk är lätt att uppnå med en CIH-motor. Speciellt om man utgår ifrån en 2.2:a eller 2.4:a. Att byta till en sådan motor är formodligen mindre jobb på en kadett C eftersom den satt orginalmonterad i GT/E'n. Dock är nog OHC-motorn lite lättare än CIH'n. Aga-diff är värdelöst på bana, det skulle jag undvika om jag var du. Som jag ser det är stum diff endast användbart om man kör rattlåsracing (men det handlar inte detta forum om) eller kör endast is eller möjligtvis grus. EDIT: ascona-a bakaxeln borde passa i princip bolt-on på en kadett c. _________________ William Ekström |
||||
Satt och väntade... |
||||
klart en riktig diffbroms är bäst! Men ascona/manta B axlarna är för breda.. Så då måste jag hitta från en A med diff och de är sämre! Sen beror de ju lite på körstilen också Åker jag bana är de inte för att vara först utan för att ha skoj, och min defination av roligt är när de går brett i kurvorna, och då funkar en aga diff!
En CIH vore nog enklare ja, men de blir i längden också dyrare.. kränghämnaren kommer hamna ordentligt i vägen och ska vi prata bana så är ju krängare ett måste, likasåen lågtyngdpunkt, vilket man itne får om man behåller orginalkrängaren! där måste jag göra nån special hur som helst. Men frågan är fortfarande om man kan balansera ett svänghjul och en koppling någorlunda hemma i garaget och hur man gör detta i så fall? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag fortsätter med lite OT om det är ok Ascona/Manta A och B bakaxlarna är precis lika bra. Det enda som skiljer dem åt är spårvidden. Man kan ta klumpen från en Manta B GSI och sätta den i en Ascona A bakaxel. Varför tror du CIH är dyrare i längden? Angående kränghämmaren, hur menar du att den blir i vägen? Sitter det inte samma kränghämmare på Kadett C GT/E som i din? Du vet att oljetråget på CIH från rekord ser annorlunda ut än det från ascona/manta? (rekorden har sin balja i framkant, medans de andra har baljan i bakkant. Här hittar du balanseringstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php EDIT: Kränghämmaren påverkar inte tyngdpunktens höjd på något sätt. _________________ William Ekström |
||||
Ursäkta, men känns lite som om alla "bra på bana"-förändringar ratas på löpande band...
|
||||
Det är ju för att det skall bli en budgeträser för gatan ju... |
||||
Som sagt
Reglerna för forumet skruva banåkabil är:
_________________ Magnus Thomé |
||||
Skruva banåkabil Balansering.. the cheap way? | 2337 besök totalt |