Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bäst racing/krona
<<   1, 2, 3   >>
9555 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Jag tror också att supercart är det mest evil på en bana man kan tänka sig.

Men jag gillar känslan i en lite större bil, hur man tampas, hur man känner bilen på ett annat sätt än en kart.
(Det sägs att man snabbt lär sig köra formelbil om man tävlat i kart men att gå andra hållet är hopplöst).

Enda anledningen till att jag väljer formelbil istället för superkart är rent säkerhetstänk. för en modern formelbil är j_t sker. av samma anledning nobbar jag äldre historiska formelbilar (som dessutom är långsammare) samt att köra hoj på bana (faktiskt at köra hoj öht)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Prova en ICC kart (125cc 6växl och fyrhjulsbromsar)
Nu har jag iofs sålt min

Jag har kört radical på Anderstorp och i en direkt jämförelse så vinner Icc karten på
följande fördelar:

1. Billig=20-30k för en hyffsat konkurennskraftig kart av rätt modell
2. Nära till banor, finns åtminstonde 4 fina banor inom 10mil från sthlm
3. lätt att transportera
4. Grymmare körkänsla än något annat jag testat
5. Ger bra konditionsträning, dubbelt jobbigt mot att köra sport2000.
6. billig att köra kolven håller mellan 6-10h och är billig att byta

I en helt ovetenskaplig jämförelse så kan radicalen liknas vid en trevlig men sävlig bil,
där man snabbt finner sej tillrätta.
Medans Icc är närmast okontrolerbar åtminstonde dom första passen man kör.

Snyft! varför sålde jag min?

Mantorp
Här sen Nov 2002

SLUTA PRATA MONSTERKARTAR!

Nu blir ju behovet av att testa än större.
För övrigt är nog det trevligaste jag testat just en hyffsat modern FF på slicks.
Karossbilar, varför....egentligen?

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gåendes på en stor mässa i Birmingham, fluktar på alla mer eller mindre vansinnigt coola racebilar av olika kaliber..
Bredvid mig går Andreas Zolnir och lagom lägligt efter att vi tittat in i Radicals monter och kalkylerat priser så säger han:

Hmm du borde prova en ICC kart. Inget slår den!!

Jag -->

Efter lite så förstod jag att det är nog melodin om man vågar. Jag har lite ångest över vanliga gatbilar som saknar tak... Hur är då en kart av den högre skolan?

Troligen

Vore skoj att prova på och kanske en bra inkörsport för snabbare racing för de som saknar spärrar..

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Hmm, jag gubb-körde ICC några säsonger för 10 år sedan.
oootroligt kul, fanstastisk racingkänsla och med racing-mått mätt inte så dyrt.

Då gick det att hävda sig ganska bra med begagnade grejer. Nu är det väl lite tuffare konkurrens, men fortfarande lika kul.
om ni blir erbjudna att testa, tveka inte. thumbs up

Rice and shine
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Finns det intresse kan jag hyra en eller två sport 2000 gokartar till Södertälje en lämplig kväll eller söndag så den som vill får prova (mot självkostnadspris) och kanske få loss en ICC bara för att ni ska få känna på det en gång. Fruktansvärt snabbt!! Sport 2000 är på ca:30hk och en ICC ca:40hk men 6-växlat det sägs att en ICC gör 0-100 på ca:3sek men ändå är greppet i kurvorna det häftigaste och det finns i en sport 2000 med. Vi brukar på kul berätta att våra hyrkartar har en toppfart på 85-90 riktig fart (några av de snabbaste i landet dock inte snabbaste) och det har en ICC i snitfart runt banan....
Tror ni tycker all standardbilsracing är att halka runt lite efter det men själv tycker jag det är kul med allt på hjul.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Björn, det låter som ett intressant upplägg tycker jag. Jag får putsa lite till på min aggresiva, yviga körstil
Sedan kanske man borde börja träna också.

Täby
Här sen Feb 2003

Angående ICC så tycker jag att det borde vara en perfekt klass för någon som inte kört racing förut men t.ex. i slutet på tonåren vill satsa på en racingkarriär. Nu är det väl tveksamt om det ens är möjligt att så sent satsa på en proffskarriär, men kanske kan man få en karriär där man får köra billigt eller gratis för att man anses bra.

Många verkar istället köra standardbilar, radical eller FF direkt, men för relativt lite pengar kan man ju istället köra ICC ett par säsonger, som kan ge mycket mer träning eftersom det är billigare och enklare att träna för de flesta. Köra av kostar inte heller jättesummor och en massa tävlingar med täta race för att träna tävlingskörandet. Även om man inte har stötdämpare så kan man ändå lära sig vad inställningar betyder och ger, samt framförallt metodik för det. Speciellt ifrån en förarsynpunkt.

Pga de stora sidokrafterna, den låga vikten och tyngdpunkten, men framförallt väldiga låga masströghetsmomentet så kräver det också ytterst snabba reflexer. Vilket är det som gör att det mesta annan racing känns "halvsegt". Senna sa t.ex. att en internationell kart (avsåg väl FA/ICA) är det närmaste F1-känsla som finns. Därför tycker jag att det borde vara en bättre väg att gå, ur förarträningssynpunkt. Det är inga jättepengar att köpa sig en kart som är lika snabb som den svenske mästarens och då kan man t.ex. ligga efter de snabbaste och se var man tappar.

Däremot har det för amatören en nackdel jämfört med t.ex. långlopp. Om du i långlopp är 3 s långsammare än de snabbaste i världen/Sverige så gör det inte sådär jättemycket, men motsvarande i kart så ligger du i slutet av fältet...

#24, #64, #88
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Anders Y: hear hear thumbs up (fast jag röstar ju iallafall på superkart )

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Splittade ut om att prova superkart till egen tråd

Umeå
Här sen Maj 2004

Benjamin Ernryd skrev:
Anders Y: hear hear thumbs up (fast jag röstar ju iallafall på superkart )

Kan det inte vara vättigt att starta med en motorsvagare, kanske lite billigare växlad klass, för att sedan när man börjar få till det byta upp sig prestandamässigt.

Jag inbillar mig att missar i de hastigheter du nämt angående superkartarna kan bli *kostsamma* och då pratar jag inte bara om materialkostnader.

Sen så har jag den erfarenheten att motorer med lägre trimmningsgrad har lägre driftskostnader, men det är ju kanske ingen skilnad på 40 hkr i en 125'a eller 90 hkr ur en 250.

--VVTS--
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det är nog ingen större skilnad i livslängd på en 125cc och 250cc motor i gokart men 125cc har ju bara en kolv, vevstake och 2st lager så att säga medan 250cc det dubbla priset blir ju därefter.

Personligen skulle jag börja med en sport 2000 om man inte åkt förut det är mycket nog at lära sig åka fort med en gokart utan att ha en spak att rycka i sammtidigt(gissnigsvis 20st växlingar på ca35sek runt en vanlig gokartbana med en 125cc). Tror det är lättare att åka 250cc på bilbana då man har lite längre raksträckor och längre kurvor när man börjar än att åka 125cc på gokartbana. Därmed inte sagt att det är lättare att åka riktigt fort på lång bana än gokartbana men gokartbana är riktigt intensivt.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Björn skrev:
Det är nog ingen större skilnad i livslängd på en 125cc och 250cc motor i gokart men 125cc har ju bara en kolv, vevstake och 2st lager så att säga medan 250cc det dubbla priset blir ju därefter.

Ja, jag tror hållbarheten är liknande, en 125 varvar betydligt mycket mer så jag tror att dom slits fortare, men belastningen på en 250 på långbana är nog högre med längre perioder på höga varv så det jämnar nog ut sig i längden.

Björn skrev:
... Därmed inte sagt att det är lättare att åka riktigt fort på lång bana än gokartbana men gokartbana är riktigt intensivt.

Ja hu ja, man känner sig som en gammal gubbe efter 10 varv på kartbana, det är grymt bra träning!

Chriz
Täby
Här sen Maj 2004

fort, typ nu.

Som det ser ut nu tycker jag snöscootercross är ett alternativ till "mycket fart för pengarna"

hur gööör dom för att sitta kvar på pallen....

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Re: fort, typ nu.

Gleb20V skrev:
Som det ser ut nu tycker jag snöscootercross är ett alternativ till "mycket fart för pengarna"

hur gööör dom för att sitta kvar på pallen....

Kardborreband i häcken

Det jag har emot skoterkross är snarast när föraren bakom tog hoppet med för hög fart, och liksom försöker köra om i luften over en, det slutar sällan lyckat...

--VVTS--
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

vad finns det för karting klasser o köra för oss som börjar o bli lite äldre som en annan som är 25
o satsade på radiostyrt istället för karting när jag va yngre?har hört talas om sport2000 och icc superkart är inte o tänka på (för feg )

Volvo V40 T4 2002
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

gurkan skrev:
vad finns det för karting klasser o köra för oss som börjar o bli lite äldre som en annan som är 25
o satsade på radiostyrt istället för karting när jag va yngre?har hört talas om sport2000 och icc superkart är inte o tänka på (för feg )

Ähh, det är bara att gasa.
Jag var +35 när jag en gång i tiden inledde min kartingkarriär i NC (ICC). Några varv hyrkart och någon enstaka provkörning som enda kartingerfarenheter. Det gick alldeles utmärkt att hänga med hyggligt efter lite träning.

Här en suddig bild från när det begav sig. Jag har nummer 31. Bilden är från -94 tror jag. MKR-race i Gävle. Jag blev trea eller fyra i serien om jag minns rätt...

Rice and shine
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Sport2000 rekomenderar jag helt klart, i klassen körs även Rotax Challenger som är kul. En rotax har en serviceintervall på motorn 50 timmar (2timmar körning alla veckor under sommare det är mycket) sedan renoverar man motorn för ca:7-8000:-. En ny kostar ca 40.000-60.000:- + att man behöver lite drev meckvagn, regndäck och personlig utrustning. Har man lite tid och letar kan man hitta någon som lessnat att köpa hela paketet från och man ger ca hälften för motsvarande 2år gammalt som inte gått allt för mycket och är i gott skick. ICC kostar en hel del i motorrenovering samt att inköpet är dyrare ca:20.000:-.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

... nr 25 på bilden är ju Thed Björk.

Lasse, hade du kvalat bättre än han? (eller var det lottat?)

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

ege skrev:
... nr 25 på bilden är ju Thed Björk.

Lasse, hade du kvalat bättre än han? (eller var det lottat?)

Visst är det Thed...
Fast han var väl bara 14-15 år då... (Jag är ungefär jämnårig med Theds pappa Benny)
Thed var ju helt klart normalt lite snabbare än jag.

Jag kommer faktiskt inte ihåg... Tror att detta var en MKR-deltävling (kanske finalen).
Det var nog ett av heaten, lottat. Vi körde nog utan transpondrar...

Kul var det i alla fall...

Rice and shine
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

perlundmark skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Clubman är väl oslagbart när det gäller fart mot krona......har hört talas om bilar för ca 60ooo.... Och dom går ju som Radical ungefär ........

Naturligtvis är Clubman oslagbart! Men jag är kanske lite partisk.
Det finns gamla bilar med 1600 Kent-motorer och 3-rail växellåda för 60 papp, men en bil som kan vinna race (med rätt förare), 1800 Zetec-motor och dogbox kostar från c:a 150 000.
Billiga i drift, jag lägger c:a 40000 per år inklusive garagehyra, men jag aspirerar inte på att vinna serien.
Lägger undan c:a 10000 att ha den dan något går sönder eller för att köpa nått nyare om ett par år.
Upp till 2 g i kurvorna.

Kolla in på www.racersport1800.com
(Det är biltypen som heter Clubman, klassen heter Racersport 1800 i Sverige och K-Sport 1600 i England)

Annars tycker jag du ska kolla in RS, speciellt då CN-bilarna, dyrare i inköp än Clubman men går fortare, har mittmotor (det finns dom som inte gillar utseendet på Clubman med frontmotor).

Men Superkart är väl värst, det går ju så fort att man blir rädd.

Clubman såg ju hur roliga ut som helst, var hittar man ritningar och annat trevligt?

Finns det någon bra läkn till RS/CN bilarna så man kan se vad det är för kul?

Bäst racing/krona
<<   1, 2, 3   >>
9555 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande