Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (5788 totalt) |
Re: Chiptrimma bromsar?
Hej Lars! På en del enklare bilar, särskilt småbilar, är det bara 3 kanaler. Bakaxeln är en kanal, så om ena bakhjulet låser sig slutar båda bakhjulen bromsa. Fast utvecklingen går fort och snart har nog även småbilar 4-kanals ABS. Angående hur man stänger av systemet, det enklaste är att plocka ur säkringen. Brukar alltid finnas en egen säkring för ABS. Lampan för fel på ABS kommer lysa men det är ju i alla fall enklare än att koppla ur givarna, och så får man inga felkoder heller. om den sista frågan, ja ABSen är en dator och alla parametrar styrs av mjukvara. Så visst, det går att chipa om ABSen precis som ECUn. Av alla enheterna är dock i regel ABSen en av de mindre och enklare, och den som är minst chans att den är omprogrammeringsbar, utan att man lödar in ett nytt chip. Har inte hört eller sett något om nåt lyckat försök att göra det eller nån firma som säljer den tjänsten. mvh/Rolf _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
||||
Sen kan det väl säkert att det är möjligt att göra ABSenheten så mycket snabbare med mjukvaran eftersom det kan vara ventilerna som sätter begränsningarna. Men trimma går ju alltid med allt annat
![]() Hur fristående är ABSenheten från resen av systemet normalt? Behöver den bara ström och sköter ABSlampan själv eller är den en integrerad del med ECUn? om den är riktigt fristående skulle man ju kunna tänka sig att flytta in en enhet som man upplever fungera bättre. Det brukar ju vara samma grejjer i en massa bilar (men kanske olika mjukvara). |
||||
Re: Chiptrimma bromsar?
Edit: Gammal tråd det här. Jag har hunnit forska lite sen jag skrev det första inlägget. Stämmer som du skriver. CliOSporten har en 4-kanalig Bosch 5.3 ABS. Men man nyttjar bara en "regler-kanal" till bakhjulen. Bilens ABS-funktion är verkligen usel. Det minsta bilen kränger så går det inte att bromsa. Likandant om friktionen är ojämn mellan hjulen. Jag har som sagt haft ett ordentligt tillbud. Ytterligare en gång var det mycket nära ögat då jag var tvungen att bromsa hårt i en rondell med ojämnt underlag. En god vän körde rakt igenom en häck in på en kyrkogård med sin CliOSport av samma orsak. När man åker bana lär man sig att ta det lite lugnt på vissa luriga ställen. T.ex. vid Mohlins knäpp, in i Torparn och vid bromsningen innan långa böjen ut på rakan på Gelleråsen. Det gäller att hålla rakt in i svängen med alla hjulen platt på marken när man bromsar. (ser nog lite lustigt ut för de som just blivit omåkta...) ![]() Jag har luskat runt lite, av de jag talat med är det ingen som har erfarenhet av omptimering av ABS-styrenheter. (Det är väl inte lika lukrativt att pilla med bromskod som med effekthöjande kod kan man tänka.) För att kunna använda bilen för konbana har jag blivit tvungen att montera en switch för ABS'en. I konbana funkar det utan anmärkning med ABS'en avslagen. Nackdelen är att vid banåka blir bromsbalansen i vissa lägen lite väl spännande utan ABS/EBD. Lösningen för banåka skulle kunna vara avslagen ABS och reduceringsventil till bakhjulen. (Som det är från början på de lite enklare utrustade lättviktsversionerna 172 "Cup" och "Ragnotti".) Med de nya Eibachfjädrarna funkar det klart bättre att bromsa på bana. Bilen lyfter inte innerhjulet lika mycket, och ABS'en får det lite lättare. I Frankrike har problemet okså uppmärksammats. http://www.chez.com/eperre/CliORSPha (tyvärr är min franska inte direkt lysande...) Så här står det i Renaults papper om ABS'en. ![]() |
||||
En fas2 som sagt, en 2002'a. Texten ovan ur "Dialogys" gäller för fas1 tror jag. Jag tror att jag läst någonstans att de nyaste (182) har en något annurlunda ABS-enhet. De senaste 172'orna har ju oxå "antispinn"-funktion. Lenas är tillverkad precis innan man började med det. Hur upplever du ABS'en på din Johan? |
||||
Efter att gluttat lite i tråden:
Vi har provat med och utan ABS på vår långloppsdiesel. Problemet du beskriver har en en del av våra förare också haft. Jag har i vissa lägen känt lite av det, men då är det bara att kliva av bromsen och hämta hem bilen genom att provocera fram farthämmande bakvagns- eller framhjuls släpp, beroende på läge och situation. Problemet kan uppstå dels vid hjullyft bak, dels när du väljer att ta en oren brakepoint in i böjen. Nu låter ju Clion extremt känslig på din beskrivning, att ABS luras av hjul i luften är normalt. Fabror konstruktörer har sällan banåka med i sin spec ![]() Frågan är om du har sänkt och styvat bilen så mycket att hjulen är mer i luften än vad som är fallet på en out of the box? De flesta lite potentare enhetsklasser kör utan aktiv ABS, däremot har jag förm ig att S40 åkte med ABS i JTCC. Jag hade nog nöjt mig med att lyfta ur säkringen eller reläet för ABS och satt tillbaks den när du tuffar runt på stan igen. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Jag har inte kört den på bana så det säger inte så mycket men jag har inte haft några problem med den, möjligen tycker jag baken blir väl vinglig vid hårda inbromsningar och att ABS går in bak lite väl lätt då det är lite guppigt. Då det senare inträffar brukar det dock hjälpa att bromsa ännu hårdare. Min har ESP så den kanske har en annan ABS. |
||||
Snarare tvärtom vilket också märks. De enda chassimoddarna förutom däck och fälgar och belägg är Eibachfjädrar och lite ändrade hjulvinklar fram. Bilen är bara marginellt lägre än original och aningen styvare. Faktum är att fjäderbytet gjorde ganska stor skillnad, den avlastar inte bakre innerhjulet lika mycket och därmed funkar ABS'en bättre. Det blir nog även fortsättningsvis att åka utan ABS i slalom, med ABS på banträffar och med insidan av huvudet på väg till och från banorna. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (5788 totalt) |