Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Hjälp! Jag är en sopa....
1071 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42383

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hjälp! Jag är en sopa....

Eftersom jag gav bort mitt grafikkort i julas så har jag inte tyckt det varit så jättekul o köra varken GPL eller GTR2002.... Men det _går_ ju o köra med grafikkortet jag har nu, även om det blir väldigt låg upplösning o så.

Så jag var med o körde på Laguna Seca idag (en favvo bana!) o det gick ju uruselt Jag har aldrig varit den som meckar med setups, inte i GPL heller... Men i GPL kan man ofta ta sig runt ganska bra med default setups men det verkar inte vara många som kör fort med Dougs setups? Eller är det bara jag som stinker på att köra Possen?



Var ska jag börja? Jag fick tips om GrantR's setups. Var hittar jag dom? Jag skulle vilja hitta en grundsetup som jag trivs med som jag kan använda lite överallt (bara ändra utväxlingen på växlarna) till att börja med iaf.



EDIT: Har hittat Grants Seupts på http://gearbox.mart-in.com/

_________________
Magnus Thomé
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re: Hjälp! Jag är en sopa....

Magnus Thomé skrev:
Eller är det bara jag som stinker på att köra Possen?


Du är absolut inte ensam, Porsche med default-setupen e nästan omöjlig o köra, bytte bil till 550M samt ngn setup som jag har hittat nånstans, skillnaden blev natt o dag. Plötsligt så kunde man köra flera varv utan o snurra/åka av thumbs up Porschen är väl lite svårare rent allmänt men med en bra setup så ska det väl gå bra. Ska testa dom setuper som fanns på sidan du länkade till nu.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag brukar åka med en setup som i grunden är rätt mycket av Doug's, fjädrarna är identiska, lite mer toe out fram, och lite mjukare krängare fram samt generellt ca enochenhalv grad mer negativ camber både bak och fram.

Men så å andra sidan brukar det gå -fort.....

_________________
Pär Hylander
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jadu det här med setuper till Porschen är lite mystiskt om det ska gå snabbt. Kör med fjäder settings från en 550 setup jag hitta nånstans och har ingen aning om det igentligen är speciellt bra men den klarar att ta curbs rätt bra och kränger inte så mycket. Sen mycket negativ camber och ha en setup som lutar åt överstyrning med mycket bra turn in och balancera bilen med gasen i ingången av kurvor. Man kanske ska testa lite andra setups och se om man blir snabbare men den mesta tiden ligger faktiskt i ett bra racing spår.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



om man tycker porschen är lurig på gränsen till sladd så kan man mjuka upp fjädrarna bak rätt rejält. Då bara följer baken med lite snällt. Tycker man att den blir lite understyrd då så kan man sänka slow rebound bak å slow bump fram för att få mer turn in oversteer. Mycket camber fram är bra och gärna mjukare kräng fram. Styr det dålig minskar jag toein bak till -0.1-0.2 eller så släpper man gasen lite häftigt innan turn in så bilen ändrar riktning, sen att det bara att ge fullt ut ur kurvan.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Sen är där ju den aspekten med olika däcksfabrikat och deras egenskaper på gränsen för släpp

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Pär Hylander skrev:
Sen är där ju den aspekten med olika däcksfabrikat och deras egenskaper på gränsen för släpp


Hur byter man fabrikat på däcken?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



Väljer en annan bil... står på infon om bilen, vilket däcksfabrikat de använder.
Jag leker mest med dämparna när jag ställer in bilarna utifrån dougs setups. Oftast ställer jag upp fast-bump fram och ner bak. Ger snällare (mer understyrd) bil vid chicane-crasching.
Bromsbalansen är en annan grej som man får testa sig till själv. Mer broms bak, bromsar tidigare, mer broms fram om man bromsar senare och längre in i kurvorna. Allt beroende på hur banan ser ut.

_________________
Kalle Larsson
Citera
Racingsimulatorer
Hjälp! Jag är en sopa....
1071 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande