| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Hjälp! Jag är en sopa....
|
1071 besök totalt |
|
Eftersom jag gav bort mitt grafikkort i julas så har jag inte tyckt det varit så jättekul o köra varken GPL eller GTR2002.... Men det _går_ ju o köra med grafikkortet jag har nu, även om det blir väldigt låg upplösning o så. Så jag var med o körde på Laguna Seca idag (en favvo bana!) o det gick ju uruselt Jag har aldrig varit den som meckar med setups, inte i GPL heller... Men i GPL kan man ofta ta sig runt ganska bra med default setups men det verkar inte vara många som kör fort med Dougs setups? Eller är det bara jag som stinker på att köra Possen?
Var ska jag börja? Jag fick tips om GrantR's setups. Var hittar jag dom? Jag skulle vilja hitta en grundsetup som jag trivs med som jag kan använda lite överallt (bara ändra utväxlingen på växlarna) till att börja med iaf. EDIT: Har hittat Grants Seupts på http://gearbox.mart-in.com/ _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re: Hjälp! Jag är en sopa....
Du är absolut inte ensam, Porsche med default-setupen e nästan omöjlig o köra, bytte bil till 550M samt ngn setup som jag har hittat nånstans, skillnaden blev natt o dag. Plötsligt så kunde man köra flera varv utan o snurra/åka av
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
|
Jag brukar åka med en setup som i grunden är rätt mycket av Doug's, fjädrarna är identiska, lite mer toe out fram, och lite mjukare krängare fram samt generellt ca enochenhalv grad mer negativ camber både bak och fram.
Men så å andra sidan brukar det gå -fort.....
_________________ Pär Hylander |
||
|
Jadu det här med setuper till Porschen är lite mystiskt om det ska gå snabbt. Kör med fjäder settings från en 550 setup jag hitta nånstans och har ingen aning om det igentligen är speciellt bra men den klarar att ta curbs rätt bra och kränger inte så mycket. Sen mycket negativ camber och ha en setup som lutar åt överstyrning med mycket bra turn in och balancera bilen med gasen i ingången av kurvor. Man kanske ska testa lite andra setups och se om man blir snabbare men den mesta tiden ligger faktiskt i ett bra racing spår.
_________________ Thomas Tegbäck |
||
|
om man tycker porschen är lurig på gränsen till sladd så kan man mjuka upp fjädrarna bak rätt rejält. Då bara följer baken med lite snällt. Tycker man att den blir lite understyrd då så kan man sänka slow rebound bak å slow bump fram för att få mer turn in oversteer. Mycket camber fram är bra och gärna mjukare kräng fram. Styr det dålig minskar jag toein bak till -0.1-0.2 eller så släpper man gasen lite häftigt innan turn in så bilen ändrar riktning, sen att det bara att ge fullt ut ur kurvan.
|
||
Hur byter man fabrikat på däcken? |
||
|
Väljer en annan bil... står på infon om bilen, vilket däcksfabrikat de använder.
Jag leker mest med dämparna när jag ställer in bilarna utifrån dougs setups. Oftast ställer jag upp fast-bump fram och ner bak. Ger snällare (mer understyrd) bil vid chicane-crasching. Bromsbalansen är en annan grej som man får testa sig till själv. Mer broms bak, bromsar tidigare, mer broms fram om man bromsar senare och längre in i kurvorna. Allt beroende på hur banan ser ut. _________________ Kalle Larsson |
||
![]() |
Racingsimulatorer
|
1071 besök totalt |