Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilka av dessa däck passar bäst för banåkning?
2788 besök totalt
944_968CS

Här sen Aug 2004
Inlägg: 7


Trådstartare
Vilka av dessa däck passar bäst för banåkning?

Hej på Er,
Vilka av följande däck passar bäst för banåkning eller minst dåligt.
- OBS Jag kan bara välja på dessa så föreslå inga andra.

225/40x18 och 265/35x18 fram resp bak på en 968CS
däcken är
-Continental SportContact N2 märkta
-GoodYear Eagle F1
-Dunlop SP9000
-Uniroyal RainSport

Kör så det ryker!!!
/Bosse P

_________________
Bosse Petersson
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Av de fyra har jag bara kört på Dunlop-däcken, de blir väl som de andra rätt halkiga efter några varv, men håller förvånansvärt bra tycker jag !! thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



Jag körde årets NBR resa med Continental SPC 2 235/35/19 på en BMW M3 och är toknöjd.
Bra grepp, okej man vågar kanske inte stå på som med R-däck men ändå klart nöjd.
Verkar rulla lätt och tyst och är inte särskilt spårkänsliga. Kommer nog att köpa en omgång till.
Gillar personligen inte V mönstrade däck, sätter torr egenskaper före våtegenskaper.

Uniroyal Rainsport tycker inte jag lirar i samma liga..... "rainsport" ? inget jag kan rekomendera.

GY F1 och Dunlop är säker bra. men får inte min rekomendation - säkert någon annans!

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
944_968CS

Här sen Aug 2004
Inlägg: 7


Trådstartare
Hej, Tack ni som svarat.

Men tacksam för flera synpunkter

/Bosse P

_________________
Bosse Petersson
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jag har kört samtliga däck, fast inte i exakt de dimensionerna. Dock på Porsche 911 / 944 / 968.

Conti är den som kommer passa MINST DÅLIGT på bana.

SP9000 och Uniroyal smälte undan rätt fort och Eagle F1 skulle jag inte kunna rekommendera ens till min mormors Micra. F1:orna jag körde (17" på 968 CS) var seriöst sladdriga och bilen kändes som om den gick på tvålat kakel.

Själv skulle jag inte använda något av de fyra på bana, men har man inget annat val så...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag har F1 på min bil och kan inte rekommendera dom för bankörning. Efter några varv så tappar man all känsla, känns som om man kör i lera. När man väl kommer i depån så ser man gummibubblor på däcken.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Jag hade två omgångar av SP9000 på banåkagolfen jag hade för några år sen. Däcken tål inte seriöst banåka utan storknar då. Men är man inte en sån som står på som attan så är de väldigt snälla att köra på bana med eftersom de släpper tidigt och snällt, man kan köra förbi däckets gräns och har massa kontroll kvar.

Snälla och lätta att köra med IMHo alltså. Men inget om man vill tuta på lite på banan

_________________
Magnus Thomé
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Conti med N-märkning har ju starkare sidostommar sägs det så det borde väl vara en fördel på bana...

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



En sak som jag hade övervägt mycket noga är att inte köra med 225-fram överhuvudtaget!! Många i PCSR med 944/968 kör antingen samma dimension fram/bak eller sätter de 245/255 fram och åker 265/285 bak.

Jag hade satsat på 255 runt om!

Ursäkta OT i denna tråd

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



964c2 skrev:
En sak som jag hade övervägt mycket noga är att inte köra med 225-fram överhuvudtaget!! Många i PCSR med 944/968 kör antingen samma dimension fram/bak eller sätter de 245/255 fram och åker 265/285 bak.

Jag hade satsat på 255 runt om!

Ursäkta OT i denna tråd

/Björn


Jag håller med Björn i princip, men man får nog ta lite hänsyn till vilka fälgbredder man har oxo. Men 225 vs 265 är kanske lite väl svansmotoraktig fördelning

Vilka fälgbredder är det bilen har?

_________________
Pär Hylander
Citera
944_968CS

Här sen Aug 2004
Inlägg: 7


Trådstartare
Fälgbredd

Fram 81/2 x 18
Bak 10 x 18

/Bosse P

_________________
Bosse Petersson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Fälgbredd

944_968CS skrev:
Fram 81/2 x 18
Bak 10 x 18

/Bosse P


Då kan du nog ha lite bredare än 225 fram tror jag.

_________________
Pär Hylander
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Re: Fälgbredd

Pär Hylander skrev:
944_968CS skrev:
Fram 81/2 x 18
Bak 10 x 18

/Bosse P


Då kan du nog ha lite bredare än 225 fram tror jag.


Jag har Dunlop Supersport Race 235:or fram på ett par 8" fälgar,sitter som en smäck. På 8½" borde du kunna gå upp till 255 utan problem. Observera dock att olika däcksfabrikat har olika bredd trots märkningen. Har några gånger sett att 235 varit bredare än 255 i verkligheten..

_________________
Anders Hansson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Jag har kört på Dunlop SP9000 och GY Eagle F1. SP9000 var bara bra på en sak, väldigt lättkörda när man passerat gränsen annars överhettade de jättesnabbt,allmänt hala och slets ut jättesnabbt. GY F1 av förra versionen är inte bra på något medans den nya GY Eagle F1 GS-D3 känns hittils mycket bättre när det gäller grepp men jag har inte testat på bana än så jag vet inte hur lätt de överhettas.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Anders Larsson skrev:
Conti med N-märkning har ju starkare sidostommar sägs det så det borde väl vara en fördel på bana...


N-märkningen är väl en speciell märkning för Porsche 911 då denna bilen är väldigt känslig för sido-ostadighet i däckena, därav stummare stomme.. En Porsche frälst som nämnde det idag för mig..

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



N märkningen är inte bara för 911:an, den gäller för alla modeller. Det finns tydligen olika N märkningar och beroende på vilken bil man har så ska man välja det däcket med den märkningen som Porsche rekommenderar till sin bil.

_________________
Rehan Mirza
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Är inte dom olika N-märkningar bara olika generationer av däck eller olika fabrikat!?

Typ gamla Conti Sportcontact = N1
o nya Conti Sportcontact2 = N2 osv

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Nu blev jag osäker, men hur som helst så är N märkningen inte enbart för 911:or.

_________________
Rehan Mirza
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Izar skrev:
Nu blev jag osäker, men hur som helst så är N märkningen inte enbart för 911:or.


Näe men jag har för mig att de utvecklades först just för 911:an

Anders Larsson skrev:
Är inte dom olika N-märkningar bara olika generationer av däck eller olika fabrikat!?

Typ gamla Conti Sportcontact = N1
o nya Conti Sportcontact2 = N2 osv


Det har jag ingen aning om, undrar vad contis hemsida säger om saken?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



N-märkningen spelar väl bara roll om man använder originaldimensioner?
245/45-16 finns väl tex. bara bak på 944 turbo? Så N-märkta däck i denna dimension kan ju inte vara utprovade för någon annan bil.

Jag körde Bridgestone S02 N3 innan i originaldimension på min 944 (245/45-16 resp 225/50-16) och det skiljde mindre än 5 mm i faktiskt slitbanebredd på däcken. 245'orna var smala jämfört med toleranserna (som är väldigt generösa) men 225'orna var väldigt breda. Det stöder ju också Björns argument att köra samma dimensioner runt om.

En dag ska jag ha 255 runt om men hittils har jag fått så bra pris på andra kombinationer av däck att det inte blivit av.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dan Hovang skrev:
N-märkningen spelar väl bara roll om man använder originaldimensioner?
245/45-16 finns väl tex. bara bak på 944 turbo? Så N-märkta däck i denna dimension kan ju inte vara utprovade för någon annan bil.


Nä, 930 kunde ha den dimensionen oxo (tänk på 9x16" Fuchs ). Men det finns antligen ingen Porsche i produktion nu som har den, om det är det du menar? F ö så har jag inte sett ngt som tyder på att N-märkningen bara skulle vara för 911, på senare år har jag ivf sett Boxster med i Nmärkningslistorna.

Har oxo betämt för mig att siffran är en generations/versionssiffra endast.

_________________
Pär Hylander
Citera
Däck för banåka
Vilka av dessa däck passar bäst för banåkning?
2788 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande