Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hur mycket syre använder motorn?
1 besök senaste veckan (1991 totalt)
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare

jag försökte räkna lite på hur mycket uft min motor förbrukar vid 3000 rpm, fick fram att 2,8 kubik/min ungefär (1,9l)

men jag kan inte räkna fram hur mycket soppa det går då, försökte räkna med blandning 14,7.. men hamnar omkring 35l / min .. jag blir tokig, vad gör jag fel? har jag räknat fel på luftförbrukningen eller är det något annat jag missat?

Känner mig riktigt dum här, så dum att jag skriver det på ett forum bara för att få svar så jag kan sova gott

Någon som har en bra formel?

jag har antagit att luften innehåller 21% syre, här börjar ju felen då motorn släpper ut oxider, dvs den kan inte använda allt syre, men hur stor del använder den egentligen?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

är det inte så att man ska räkna i kg och inte m3

det går väl 14,7kg luft på 1kg bensin = lambda 1
bara att ta reda på vad luft har för vikt thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Vill minnas att en kubikmeter luft väger ca: 1,3 kg.

Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
bullseye! tack så mycket.. jag visste att det var något jag glömt! I vilker fall är det välan omöjligt för motorn att ta till vara på allt syre, men nu blir det lite rimligare siffror

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Amerikanska förgasare är ofta storleksangivna i kubikfot per minut. Allra vanligast bland folk som vill åka fort med en smallblocksmaskin är nog storleken 750 kubikfot per minut. Räknar man på 350 kubiktum motorstorlek, 6500 rpm och att man kanske utnyttjar 90 procent av flödet kanske man kan få fram en siffra för den motorstorleken och omvandla till andra enheter.

Umeå
Här sen Maj 2004

Sen måste ju den förbrukade luftmängden vid ett vissty varvtal gälla vid öpopna spjäll.

Eller hur räknar du ut luftmängd vid delgas? För visst är det delgs det handlar om när vi får fram bränsleförbrukning.

--VVTS--
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
jag har räknat efter min motor med formler ur "supercharging, turbochargin and nitrous oxide av earl davis, så jag har omvandlat cubiktum hit och dit. gick ifs att räkna i liter också.

så det bordee vara rätt, vad väger en liter macksoppa?

jag som bara skulle räkna ut volym på ic-rör... sen fick jag en massa funderingar när jag skulle räkna ut vad rörens vilym betyder sett till lag. Nästan ingenting alls fick jag fram :P

edit, jag räknade på delgas, valde 3000 rpm av anledningen att jag normalt sett har fullt laddtryck där, men det spelar egentligen ingen roll längre frågor föddes som jag verkligen ville ha svar på

varför skulle det vara nödvändigt med öppna spjäll? samma formler gäller ju vid jämna 3k rpm som vid 7k rpm? Jag har räknat med 85% fyllnadsgrad (även om det är felaktigt då laddtryck är med i bilden) menar du att fyllnadsgraden skiljer sig så markant? En aning kan jag förstå att den skiljer sig på grund av gashastigheter, men så att värdena blir helt galna?

André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Bensin väger ca 0.75 kg/dm3.

Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
skulle jag kunna använda 100% av syret i luften skulle bilen dra ~1.7 milen (höftat) den drar väl en 0.9.. betyder det att man använder ca 10% av syret..

går det ens att räkna såhär

tack andré

alander
Trollhättan
Här sen Dec 2004

Nej du kan inte räkna så! Lite sammanställning av tidigare posts och lite tillägg ger: vid fullt öppet gasspjäl och 3000 rpm antar vi att du har 100% fyllnadsgrad. Då suger maskinen i sig ~3 m3/min som du mycket riktigt kommit fram till. Sedan räknar vi ut luftmassan och delar med 14,7 så får du bränsleförbrukning/minut vid fullt öppet gassspjäll. Men du kör väl inte alltid omkring med kängan i pannrummet? För att cruisa landsväg behöver du bara ~30-40 hk, dvs ~25% av ditt maximala effektuttag (jag har ingen aning om vilken bil vi talar om men jag gissar lite, det blir inte så fel). Med 25% effektuttag kan vi anta 25% fyllnadsgrad och vi rasar då ner i luftförbrukning till 0,25*3= 0,75 m3/min och således minskar också bränsleförbrukningen i motsvarande grad till 1,7*0,25=0,42 l/mil. Du hamnar på 0,9 och det beror till stor del på att vi får mycket större pumpförluster när vi stänger spjället. Vi måste dock komma ihåg att alla kallstarter, accelerationer, stadskörning och motorns hjälpapparater hjälper till att höja medeleffektförbrukningen.

En motor som går på lambda 1 använder per definition allt syre i luften för att förbränna bensinen. När ett ämnen brinner så oxideras det, så all luft vi stoppar in går åt till att skapa oxider som Co, Co2, Nox etc. För att katalystorn skall kunna göra sitt jobb måste motorn gå på lambda 1, går den för fett kommer det ut HC och Co, går den för magert kommer det ut Nox. Observera att dieselmotorer fungerar lite annorlunda i vissa avseenden.

Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok, tack.. då är jag med i leken igen, såhär när man sovit lite så känns det du säger alldeles för uppenbart fyllnadsgraden dvs.

ok, nu har jag det ganska klart för mig hur syret används, tackar.

som en förklaring på varför jag antog en högre fyllnadsgrad igår va det just för att jag räknade på fullt spjäll från början, och låste upp mig på det men nu ser jag att det du säger stämmer ibland har man inte alla koppar i skåpet

Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

för att krångla till det ytterligare så finns jue inte max effekt vid lambda 1 heller ..
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

fizz skrev:
för att krångla till det ytterligare så finns jue inte max effekt vid lambda 1 heller ..

Blandningsförhållandet ska väl vara 12:1 och inte 14.7:1 för max effekt, eller hur var det?

Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
André >> det stämmer bra men det var inte med i frågeställningen från min sida iaf sådant sitter sedan gammalt, kom på att jag inte kunde lite "basic" motorteori, sådant får mig att känna mig riktigt dum, men det är ju därför man läser böcker, fipplar och hänger här

Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (1991 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande