Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1991 totalt) |
hur mycket syre använder motorn?
jag försökte räkna lite på hur mycket uft min motor förbrukar vid 3000 rpm, fick fram att 2,8 kubik/min ungefär (1,9l) men jag kan inte räkna fram hur mycket soppa det går då, försökte räkna med blandning 14,7.. men hamnar omkring 35l / min .. jag blir tokig, vad gör jag fel? har jag räknat fel på luftförbrukningen eller är det något annat jag missat? Känner mig riktigt dum här, så dum att jag skriver det på ett forum bara för att få svar så jag kan sova gott ![]() Någon som har en bra formel? jag har antagit att luften innehåller 21% syre, här börjar ju felen då motorn släpper ut oxider, dvs den kan inte använda allt syre, men hur stor del använder den egentligen? _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
är det inte så att man ska räkna i kg och inte m3
det går väl 14,7kg luft på 1kg bensin = lambda 1 bara att ta reda på vad luft har för vikt ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
bullseye! tack så mycket.. jag visste att det var något jag glömt!
![]() ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Amerikanska förgasare är ofta storleksangivna i kubikfot per minut. Allra vanligast bland folk som vill åka fort med en smallblocksmaskin är nog storleken 750 kubikfot per minut. Räknar man på 350 kubiktum motorstorlek, 6500 rpm och att man kanske utnyttjar 90 procent av flödet kanske man kan få fram en siffra för den motorstorleken och omvandla till andra enheter.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Sen måste ju den förbrukade luftmängden vid ett vissty varvtal gälla vid öpopna spjäll.
Eller hur räknar du ut luftmängd vid delgas? För visst är det delgs det handlar om när vi får fram bränsleförbrukning. |
||
jag har räknat efter min motor med formler ur "supercharging, turbochargin and nitrous oxide av earl davis, så jag har omvandlat cubiktum hit och dit. gick ifs att räkna i liter också.
så det bordee vara rätt, vad väger en liter macksoppa? jag som bara skulle räkna ut volym på ic-rör... sen fick jag en massa funderingar när jag skulle räkna ut vad rörens vilym betyder sett till lag. Nästan ingenting alls fick jag fram :P edit, jag räknade på delgas, valde 3000 rpm av anledningen att jag normalt sett har fullt laddtryck där, men det spelar egentligen ingen roll längre ![]() ![]() varför skulle det vara nödvändigt med öppna spjäll? samma formler gäller ju vid jämna 3k rpm som vid 7k rpm? Jag har räknat med 85% fyllnadsgrad (även om det är felaktigt då laddtryck är med i bilden) menar du att fyllnadsgraden skiljer sig så markant? En aning kan jag förstå att den skiljer sig på grund av gashastigheter, men så att värdena blir helt galna? _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
skulle jag kunna använda 100% av syret i luften skulle bilen dra ~1.7 milen (höftat) den drar väl en 0.9.. betyder det att man använder ca 10% av syret..
går det ens att räkna såhär ![]() tack andré _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Nej du kan inte räkna så! Lite sammanställning av tidigare posts och lite tillägg ger: vid fullt öppet gasspjäl och 3000 rpm antar vi att du har 100% fyllnadsgrad. Då suger maskinen i sig ~3 m3/min som du mycket riktigt kommit fram till. Sedan räknar vi ut luftmassan och delar med 14,7 så får du bränsleförbrukning/minut vid fullt öppet gassspjäll. Men du kör väl inte alltid omkring med kängan i pannrummet? För att cruisa landsväg behöver du bara ~30-40 hk, dvs ~25% av ditt maximala effektuttag (jag har ingen aning om vilken bil vi talar om men jag gissar lite, det blir inte så fel). Med 25% effektuttag kan vi anta 25% fyllnadsgrad och vi rasar då ner i luftförbrukning till 0,25*3= 0,75 m3/min och således minskar också bränsleförbrukningen i motsvarande grad till 1,7*0,25=0,42 l/mil. Du hamnar på 0,9 och det beror till stor del på att vi får mycket större pumpförluster när vi stänger spjället. Vi måste dock komma ihåg att alla kallstarter, accelerationer, stadskörning och motorns hjälpapparater hjälper till att höja medeleffektförbrukningen.
En motor som går på lambda 1 använder per definition allt syre i luften för att förbränna bensinen. När ett ämnen brinner så oxideras det, så all luft vi stoppar in går åt till att skapa oxider som Co, Co2, Nox etc. För att katalystorn skall kunna göra sitt jobb måste motorn gå på lambda 1, går den för fett kommer det ut HC och Co, går den för magert kommer det ut Nox. Observera att dieselmotorer fungerar lite annorlunda i vissa avseenden. _________________ Jakob Alander |
||
ok, tack.. då är jag med i leken igen, såhär när man sovit lite så känns det du säger alldeles för uppenbart
![]() ok, nu har jag det ganska klart för mig hur syret används, tackar. som en förklaring på varför jag antog en högre fyllnadsgrad igår va det just för att jag räknade på fullt spjäll från början, och låste upp mig på det ![]() ![]() ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Blandningsförhållandet ska väl vara 12:1 och inte 14.7:1 för max effekt, eller hur var det? _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
André >> det stämmer bra
![]() ![]() ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1991 totalt) |