Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
går du i tankarna att bygga banåkar bil lite råd o tips
<<   1, 2
4105 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Johan Mähler skrev:
Allt det där med hz å saker.. Kommer väl med tiden men det blir så mycket på engång bara

Jag förstår vad du menar. När jag försökt lära mig sådana grejor har det varit rätt svårt att hålla kvar allt jag lärt mig huvet. Det blir lite för mycket att hålla reda på så det fastnar inte ordentligt. För att lära sig ordentligt behöver man nog öva på att räkna lite, så man får in rätt rutin och tänkande.
Nu tror jag dock inte heller att man behöver vara en väghållningsguru för att hitta bra grejor till bilen. Huvudsaken är att man kan bedöma vilka firmor som är seriösa och kommunicera med dem på ett bra sätt, så man förstår varandra. Det riktiga expert-kunnandet står ju dom för isåfall, bara ni förstår varandra så borde det ju bli bra.

Ett exempel på när det kunde ha gått fel var när jag snackade med ett företag som håller på med diverse bildelar. Vi kom in på det där med väghållning och jag undrade lite vad dom hade för prylar. Hursomhelst förklarade säljaren sin filosofi; han tyckte det där med inställningsmöjligheter och att prova fram rätt fjädrar var humbug. Då var det alltså inte frågan om ett råd i stil med att man inte skall göra det mer avancerat än man klarar av att ställa in, utan han ville på fullaste allvar påstå att deras grejor var rätt i alla lägen(fast man kunde ju kanske välja lite mjukare fjädrar för komforten).
I ett sådant läge är det rätt trevligt att ha läst Göran Malmbergs bok, där han förklarar varför det snabbaste alltid är det bäst anpassade för banan. Det kan ju också vara trevligt att veta vikten av bra balans i bilen.
Nu var väl just det här exemplet lätt att genomskåda, men det visar ju i varje fall att det kan vara viktigt med en bra förståelse för det man håller på med. Det är ju aldrig roligt att upptäcka att grejorna man köpt för dyra pengar egentligen lirar rätt kasst med bilen och att man måste lägga ut ännu mer pengar för att det skall bli bra.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Givetvis skall man undvika de som inte kan (ganska många) men åker man en vanlig bil typ golf och söker runt lite så brukar man kunna finna något bra kit som kanske används och är utprovat av någon som de törs tala om. Så är det seriöst så kommer det fungera.

Självklart tycker jag att man kan sätta sig in i det hela och börja räkna och titta på rolcentrum mm men det är kanske överkurs om man vill börja åka lite och bara åkt ett eller två banmöten innan man börjar bygga en kul bil för det .

Det går ju även att prova ut inställningen på känn men det kräver ju att man både har hunnit blivit tillräckligt bra förare samt att man förstår tekniken vilket kan vara jobbigt när man börjar åka bana och har fullt sjå med att åka rätt spår.
Då är det bra att kunna börja med ett färdigt paket som man sedan utvecklar om intresset finns.
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

Trådstartare
är väldigt kluven på en sak M3an ska ju byggas för att va snabb på bana men ändå andvändar vänlig.
halvbur är ju redan bestämt men frågan som spökar för mig är stolarna? byta till tex sparco eller köra med orinalstolarna man sitter ju ganska skönt i orginalerna något som ligger i fördel för resan ner till tyskland längre fram.dock så är ju racestolar lättare och säkrare men aj vad ont man kommer efter resan till några som har erfarenhet av att skumpa ner till tyskland på stenhård fjädring o racestolar är det värt det

Volvo V40 T4 2002
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Ahh Tackar så mycket thumbs up

Nu har jag en sitta still stol på G iallafall så snart kommer väl fler rejsa.nu orienterade frågor allt eftersom att mitt bygge spårar ur

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag kör med originalstolarna (sitter kupestolar från fabrik i min M3 -96 fast det är en fyrdörrars). Trots att stolarna ser ut o ha bra sidostöd så är det tyvärr inget att hurra för thumbs down och läder gör det ju inte bättre Men det finns lite knep för att sitta som berget ändå, låsa bältet och använda vänsterfoten väldigt aktivt i durken

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Andreas Lidström skrev:
fuling skrev:
Eller så försöker man lära sig lite och då kommer man på att de så kallade kitten kanske inte vad man ville ha igentligen. Det lilla jag lärt mig hitils så blir jag mer och mer skäptisk till så kallade kitt.
I många fall får man inte äns reda på fjäderkontenerna på fjädrar ock krängare, om de som säljer det äns vet

Precis.

Än roligare blir det när man ber om en dämpargraf och får veta att "den är hemlig".

Ja varför är det så? Det är ju inte svårare än att man tar dämparen och mäter upp den själv
Inte hjälpte det med att hota om att köra den i en dyno... dumma dom!

Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Magnus Thomé skrev:
Jag kör med originalstolarna (sitter kupestolar från fabrik i min M3 -96 fast det är en fyrdörrars). Trots att stolarna ser ut o ha bra sidostöd så är det tyvärr inget att hurra för thumbs down och läder gör det ju inte bättre Men det finns lite knep för att sitta som berget ändå, låsa bältet och använda vänsterfoten väldigt aktivt i durken

Hoppsan då, var till salu M3 E36 skinnstolar och säten på autopower nyss, tur man inte köpte då m.a.o!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Stolarna i M3 E46 är klart bättre på att hålla i en.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Vad väger stolarna i M3 E36 mot för dom i M3 E46?

Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

Trådstartare
skulle vilja ha ett par CSL stolar fram håller med dig magnus orginalstolarna är lite halkiga. funderar på att montera 4punkstbälte för att tvångs hålla mig på plats

Volvo V40 T4 2002
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Räcker bra med att låsa det befintliga bältet och lära sig att sitta rätt bara faktiskt. Men det är klart man får mer info från bilen i tunnare/hårdare stol. Men jag tycker det funkar bra som det är :-)

skänninge
Här sen Apr 2004

Trådstartare
testade sittguiden som finns här vart en enorm skillnad i känsla har inte ställt om stolen sen dess.
sitter även så i vinter bilen

Volvo V40 T4 2002
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det här med att sitta rätt och behandla ratten på ett effektivt sätt är viktigt och av vissa kanske lite underskattat.
Personligen märker jag den största vinsten i slalom/konbana.
Ibland kommer jag nämligen på mig med att slarva med ratthantering/sittposition, flytet uteblir direkt. Då är det bara att ta sig i kragen, sitta ordentligt i nästa vända och ratta korrekt.
Genast har man kapat några tiondelar.

Rice and shine
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

Trådstartare
har hört att tonade bakrutor inte va så bra att ha underbankörning då man inte skulle se hur fort någon kom bakifrån true or false ??

Volvo V40 T4 2002
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kan hålla med om att klar tydlig bakåtsikt är ett stort plus. Men i räserbilar ser man ofta ganska uselt bakåt Så allting går ju. Men jag håller med om att lätt att se bakåt är ett plus.

går du i tankarna att bygga banåkar bil lite råd o tips
<<   1, 2
4105 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande