Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4105 besök totalt |
Jag förstår vad du menar. När jag försökt lära mig sådana grejor har det varit rätt svårt att hålla kvar allt jag lärt mig huvet. Det blir lite för mycket att hålla reda på så det fastnar inte ordentligt. För att lära sig ordentligt behöver man nog öva på att räkna lite, så man får in rätt rutin och tänkande. Nu tror jag dock inte heller att man behöver vara en väghållningsguru för att hitta bra grejor till bilen. Huvudsaken är att man kan bedöma vilka firmor som är seriösa och kommunicera med dem på ett bra sätt, så man förstår varandra. Det riktiga expert-kunnandet står ju dom för isåfall, bara ni förstår varandra så borde det ju bli bra. Ett exempel på när det kunde ha gått fel var när jag snackade med ett företag som håller på med diverse bildelar. Vi kom in på det där med väghållning och jag undrade lite vad dom hade för prylar. Hursomhelst förklarade säljaren sin filosofi; han tyckte det där med inställningsmöjligheter och att prova fram rätt fjädrar var humbug. Då var det alltså inte frågan om ett råd i stil med att man inte skall göra det mer avancerat än man klarar av att ställa in, utan han ville på fullaste allvar påstå att deras grejor var rätt i alla lägen(fast man kunde ju kanske välja lite mjukare fjädrar för komforten). I ett sådant läge är det rätt trevligt att ha läst Göran Malmbergs bok, där han förklarar varför det snabbaste alltid är det bäst anpassade för banan. Det kan ju också vara trevligt att veta vikten av bra balans i bilen. Nu var väl just det här exemplet lätt att genomskåda, men det visar ju i varje fall att det kan vara viktigt med en bra förståelse för det man håller på med. Det är ju aldrig roligt att upptäcka att grejorna man köpt för dyra pengar egentligen lirar rätt kasst med bilen och att man måste lägga ut ännu mer pengar för att det skall bli bra. |
||||
Givetvis skall man undvika de som inte kan (ganska många) men åker man en vanlig bil typ golf och söker runt lite så brukar man kunna finna något bra kit som kanske används och är utprovat av någon som de törs tala om. Så är det seriöst så kommer det fungera.
Självklart tycker jag att man kan sätta sig in i det hela och börja räkna och titta på rolcentrum mm men det är kanske överkurs om man vill börja åka lite och bara åkt ett eller två banmöten innan man börjar bygga en kul bil för det . Det går ju även att prova ut inställningen på känn men det kräver ju att man både har hunnit blivit tillräckligt bra förare samt att man förstår tekniken vilket kan vara jobbigt när man börjar åka bana och har fullt sjå med att åka rätt spår. Då är det bra att kunna börja med ett färdigt paket som man sedan utvecklar om intresset finns. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
är väldigt kluven på en sak M3an ska ju byggas för att va snabb på bana men ändå andvändar vänlig.
halvbur är ju redan bestämt men frågan som spökar för mig är stolarna? byta till tex sparco eller köra med orinalstolarna ![]() ![]() ![]() _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
||||
Jag kör med originalstolarna (sitter kupestolar från fabrik i min M3 -96 fast det är en fyrdörrars). Trots att stolarna ser ut o ha bra sidostöd så är det tyvärr inget att hurra för
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Ja varför är det så? Det är ju inte svårare än att man tar dämparen och mäter upp den själv ![]() Inte hjälpte det med att hota om att köra den i en dyno... dumma dom! _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Hoppsan då, var till salu M3 E36 skinnstolar och säten på autopower nyss, tur man inte köpte då m.a.o! _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
skulle vilja ha ett par CSL stolar fram
![]() ![]() _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
||||
Räcker bra med att låsa det befintliga bältet och lära sig att sitta rätt bara faktiskt. Men det är klart man får mer info från bilen i tunnare/hårdare stol. Men jag tycker det funkar bra som det är :-)
_________________ ![]() |
||||
![]() Det här med att sitta rätt och behandla ratten på ett effektivt sätt är viktigt och av vissa kanske lite underskattat. ![]() Personligen märker jag den största vinsten i slalom/konbana. Ibland kommer jag nämligen på mig med att slarva med ratthantering/sittposition, flytet uteblir direkt. Då är det bara att ta sig i kragen, sitta ordentligt i nästa vända och ratta korrekt. Genast har man kapat några tiondelar. ![]() |
||||
Kan hålla med om att klar tydlig bakåtsikt är ett stort plus. Men i räserbilar ser man ofta ganska uselt bakåt
![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4105 besök totalt |