Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
pysventil eller hårdare wg-fjäder
4 besök senaste veckan (1121 totalt)
tonyjgetb
ske-å
Här sen Jan 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
pysventil eller hårdare wg-fjäder

Jag har ställt frågan i andra forum också, men jag vill gärna ha förslag från er också.
Det ska laddas mer med turbon i sommar. Vad är det bästa alternativet?
Det laddar orginal ca0,75bar och till sommarn kanske 1,6bar.
Räcker det med en pysventil typ denna eller
En hårdare wg-fjäder som håller 1bar och pysventila det sista?
Eller är det mycket bättre med en fjäder 1,4bar.

Fördelen med 1 bar fjäder är att jag kan ställa ner laddtrycket om stumpan ska köra den
Vad tycker ni?
Det är en audi urquattron det gäller ,och den har inget el-laddtryck

_________________
Kör och mekar i en audi urquattro
Tony Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

Halloj!

Jag kan inte hitta info om vad du har din bil till i "våra banåkabilar"-forumet.

Regler: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810



PS: Heter du "Tont" som du skrivit? Ditt nick tyder på "Tony" snarare...




_________________
Magnus Thomé
Citera
tonyjgetb
ske-å
Här sen Jan 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Halloj!

Jag kan inte hitta info om vad du har din bil till i "våra banåkabilar"-forumet.

Regler: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810



PS: Heter du "Tont" som du skrivit? Ditt nick tyder på "Tony" snarare...






oj hade tryckt fel på en bokstav
Du får väl då ta bort detta inlägg

_________________
Kör och mekar i en audi urquattro
Tony Johansson
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



både och är väl ett bra alternativ, pysventil ensamt funkar bra, men tanten kanske inte tycker om 0,75 bar?
tänk på temperaturerna bara, döda inte din turbo och ut på banan med bilen!

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Du kommer nog att få köra med olika mappningar också om du skall alternera mellan så pass stora laddtrycksskillnader och får feta på ordentligt om du skall ända upp till 1,6 Bar.

_________________
Anders Hansson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427



Glöm inte heller att kolla inloppstemperaturen och om turbon egentligen gör någon nytta vid det laddtrycket... risken finns att den ökar temperaturen på luften så pass mycket att du faktiskt inte får in mer syre i cylindrarna.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
tonyjgetb
ske-å
Här sen Jan 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Det som är gjort/görs med bilen är:
Finns även på hemsidan ( http://hem.bredband.net/urquattro )

toppen är portad
Vassare kam
Nytt grenrör
Ny ic ( från en porsche 944 turbo)
Uppgraderad turbo
Tillägssprut
Fetare avgas.

Det jag funderat på är att stoppa dit en fjäder som klarar 1bar, sedan så kan man justera upp till ca1,6bar.
Är 0,6bar för mycket för en pysventil?

_________________
Kör och mekar i en audi urquattro
Tony Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

Jag kan inte se info nånstans om att det är en banåkabil. Tråden låst t.v. PM'a mig med banåkainfo så låser jag upp thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
pysventil eller hårdare wg-fjäder
4 besök senaste veckan (1121 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande