| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Göran "X:et" Erixons Volvo PV 544+
|
1 besök senaste veckan (20724 totalt) |
|
Som jag tidigare utlovat kommer här bilderna på pappas PV under sin storhetstid inom backtävling i början på 90-talet! NM-guld, SM-deltävlingsegrar och flertalet andra pallplaceringar blev resultatet för kultryggen! Nån som känner igen bilen? Kommentera gärna bilderna
Järvsöbacken, tusentals åskådare på plats!
Röforsloppet
Röforsloppet -90
Efter att pappa lagt hjälmen på hyllan bestämde han sig för att hyra en bil och ställa upp i SM i Torsby, Gurlittaloppet -95, med en Volvo 360, fjärdeplats belv resultatet. _________________ Nils Erixon |
||||||
|
PV är en klassiker.
Mycket fin bil han hade åxå ser det ut som. Har sett mycket av de bilarna. Bla så borde han ju ha tampats med Håkan Jonsson som åxå körde på under en låååång tid. Är ju ganska många tävlingar man vart på , både rallycross och backe. Även lite isracing har man hunnit med åxå. Dock har ja inte sett nån PV på bana
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Självklart tampades pappa mot Håkan Johansson från Umeå när han tävlade.. Visst känner jag till honom, en av de värsta konkurrenterna, även Magnus Krokström åkte PV då!
Att PV inte kördes/körs på bana så mycket tycker jag är lite märkligt, pappa ställde en gång upp på KM, då det kördes på Kinnekulle.. Då hade han Formel Ford fälgar på och körde ifrån både det ena och det andra, bl.a. 911:or..!
_________________ Nils Erixon |
||||||
|
Jo jag vet att de kördes på bana.
Är bara jag som inte sett någon tävling på hel asfaltbana. Mest beroende på mitt centrala boende i norr(Vilhelmina , tidigare Umeå) , det blir mest Rally , Rallycross och Backe. Har väl mest sett och vart på Rallycross. Annars var det nog Roland "gruskalle" Brännström för länge sen och sen Tomas Rådström vi följde. Rådis köpte bla "Gruskalles" bil och körde SM med. Vad gällande banåkning så tror jag Håkan åkte lite Special Saloon ett tag väl? Jag tror till och med att jag sett nån tävling söderut med din far? När var och hur vet jag inte alls det var ett bra tag sen , känner igen bilen iaf? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Förstår att du känner igen bilen, den har åkt en och annan backtävling där uppe!
||||||
|
Lillen, bilen såldes dessutom till dina trakter, inte riktigt men till Porjus.. Sedan har den nog gått en och annan rallycross där uppe, Jens Lundkvist köpte den! Vet inte om den är vid liv än idag, vore kul att veta..
||||||
|
Nja så ingående info har jag inte!
Bara att jag sett den ganska ofta förr. Han har då iaf tävlat mycket förut det vet jag men resultat mm vet jag inget om. Heller inte hur bilen mår?? Pappas vänner har flera kört mycket Rallycross så jag kan höra vid tillfälle? Men det dröjer nog för de bor på annan ort! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Jens Lundqvist var mycket framgångsrik med PV:n innan han gick vidare till BMW (först M3E30 och sedan E36 320 med S14) och vann ännu mer. :-)
PV:n såldes till Piteå och fortsatte att vinna. Jag har för mej att den såldes vidare söderut för kanske 5 år sen, men minns inte vart. Kommer jag ihåg rätt så vann den inte lika ofta längre. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
Roligt med lite infromation om den! Vet du vad han hette som köpte den? Undrar om den är vid liv och hur mycket som sitter kvar i den motormässigt!?
||||||
Precis som du säger så vore det kul att veta om den fortfarande lever och i vilket skick den är i! Pappa hade som ni ser på bilderna otrolig puts på grejerna enligt min mening, Spiidfriik kanske sitter inne på mer info?!
||||||
Hade Håkan Johansson bra finish? Där kan jag inte hålla med dig riktigt! Hade inte den en del skavanker?
||||||
Visst är det samma färg fortfarande? Bilden är tagen i Piteå för några år sedan, inte Håkan som äger den längre. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
![]() |
Bilder o videos
|
1 besök senaste veckan (20724 totalt) |