| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar?
|
1413 besök totalt |
|
Bromsar?
Tänkte sätta på lite större skivor fram på Sierran och har tittat på skivorna från ST200. Vad jag läst så är dom 275mm. Kan dom passa? ST220 är väl bara att glömma då dom är 5-bult, eller? Vad finns det för alternativ om jag ska slänga på större frambromsar. Lika bra att byta oken med? Hilfe bitte!
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
|
Vad är bilen till? Är det en rensad lättad ren racerbil eller? Tungt elände på r-däck och mycket banåka? Jag undrar inte bara pga reglerna för skruvabanåkabilforumet utan även för hur mycket bromsar du behöver beror på hur du använder bilen
Har du en tråd om bilen i "våra banåkabilar"?
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Någon tråd finns inte än då jag inte har nog med bilder eller annat skoj att dela med mej av än. Men det kommer
Den kommer rensas så mycket det bara går utan att behöva ta bort plåten på utsidan. orginalvikten är väl kring 1250 har jag för mej, så jag ska försöka komma så nära 1000kg sträcket som möjligt. Kommer enbart att användas på bana och liknande (om den blir färdig) och inget annat. Vill ju hellst ha så stora bromsar som möjligt men då jag saknar sedelpress i källaren så är det lite svårt
||
|
malfunkshun:
om du lättare bilen duktigt så behöver du förmodligen ej större bromsar. Just bromsvätska, kanske fixa ett par kylslangar och ett par BRA belägg kommer räcka långt. Nästa alternativ är bromsar från någon lite tyngre std bil. Jag åker med std bromsar från ca1400-1500kg på en 1000kg bil, funkar klockrent tom std belägg. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
fuling:
Jag kommer att öka motoreffekten till ungefär 300hk, så det är en anledning till att större bromsar krävs. Tänkte använda mej av "standard" grjejer så långt det går. Alla förslag är välkomna
Bert Svensson: Ska göra detta så fort jag hittar en sån kattalog. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
|
malfunkshun:
Nu har ju inte bromas och motor effekt något igentligt förhållande. Men vist man kommer upp i högre fart på kortare sträcka, men är bilen lättare än std så kan det gämna ut sig. Hur är std bromsarna, är de bra eller kassa??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Standardbromsarna är rätt kassa, Sierra orginal från 92. Oken ser ut att sjunga på sista versen och skivorna likaså. Känner på min Sierra som jag kör till vardags att bromsarna mattas en del vid långa inbromsningar i högre hastigheter. Lika bra att byta det som behöver bytas å stoppa dit lite rejälare grejer när jag ändå håller på. Vill ha marginalerna på min sida
||
Du kan skylla på att det är måndag
Jo jag har som sagt kikat på ST200 och ST220. ST200 har 108/4 (har jag för mej) och 275mm skiva fram och borde väl passa, teoretiskt sett. ST220 vet jag inte storleken på men den har 108/5. ST220 ok med en ST200 skiva borde fungera och kostar inte saffran. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
|
Hej
ST200-skivor kan man få dit, likaså ST170. När det gäller ok, så bör ST220 funka men frågan är om inte vanliga "nya" Mondeo duger, de har ju stora skivor (300 mm mätte jag mina till) och bromsar bra. Jag har sett engelsmän med både ST170 och ST200-skivor på Sierra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar?
|
1413 besök totalt |