Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBOn sitter lite för lågt
1 besök senaste veckan (4513 totalt)
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Jag har lite problem med turboplaceringen. Den sitter lite för lågt. Ungefär 5 cm under returen tilltråget. Att flytta den är inte att tänka på. Har funderat på torrsump med tycker att det finns extremt dåligt med info om detta på näte. Jag har en gammal tvåstegsump pump från folkvagn men vet inget om kapacitet på denna. Hur ska i så fall tanken se ut? Kan man göra tanken i glasfiber? osv. Alla förslag är välkommna.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Du behöver inte torrsump om det bara är turbon som sitter för lågt. Oljeflödet igenom turbon är ganska lågt, det borde räcka med en liten hemmagjord sump under turbon och en eldriven oljepump modell mindre, som pumpar upp oljan från turbosumpen in i riktiga sumpen.

En riktigt torrsump med behållare är naturligtvis att föredra men kan vara lite overkill om det bara är turbon som är problemet. Eller så får du montera turbon högre upp...det viktiga är att turbon är monterad över "oljenivån" i tråget. Att den ligger över själva returröret är inte lika farligt...du kan alltid fabricera ett annat returrör...viktiga är att oljan kan rinna ner av sig självt. Vad är så speciellt med turbon att den måste sitta så lågt? Den sitter rätt fint orginal?

Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Du behöver inte torrsump om det bara är turbon som sitter för lågt. Oljeflödet igenom turbon är ganska lågt, det borde räcka med en liten hemmagjord sump under turbon och en eldriven oljepump modell mindre, som pumpar upp oljan från turbosumpen in i riktiga sumpen.

En riktigt torrsump med behållare är naturligtvis att föredra men kan vara lite overkill om det bara är turbon som är problemet. Eller så får du montera turbon högre upp...det viktiga är att turbon är monterad över "oljenivån" i tråget. Att den ligger över själva returröret är inte lika farligt...du kan alltid fabricera ett annat returrör...viktiga är att oljan kan rinna ner av sig självt. Vad är så speciellt med turbon att den måste sitta så lågt? Den sitter rätt fint orginal?

Som jag skrev så sitter turbon lägre än oljereturen in i blocket. Det är ju inget fel att ha turbon där den sitter original om motorn och bilen är original vilket inte stämmer i mitt fall. Jag har en torrsumppump liggandes och tänkte försöka anvnda den.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Per Wahlqvist skrev:

Som jag skrev så sitter turbon lägre än oljereturen in i blocket. Det är ju inget fel att ha turbon där den sitter original om motorn och bilen är original vilket inte stämmer i mitt fall. Jag har en torrsumppump liggandes och tänkte försöka anvnda den.

Jaaa...det fattar jag också, men du får förklara lite mer ingående vilket förhoppningsvis kommer att leda till att folk blir mer motiverade att hjälpa dig.

Frågor av typen: "Min turbo sitter för lågt och ni ska skita i varför det är så, för det är så. Min bil är special. Jag har den här torrsumpspump och funderar på den...kan inte ni också fundera åt mig?" är inte speciellt givande att diskutera.

Jaa...jag fattar att du har en "specialbil" men det är fortfarande en SAAB 900 och sådana har man sett några av och det är inte så att det är omöjligt att placera turbon tillräckligt högt för att inte behöva torrsump. Det har lixom funnits några SAAB 900 med ombyggda motorer och hemmapulade grenrör som fortfarande inte behöver torrsumpstråg.

Därför vill i alla fall jag veta mer om hur du har resonerat och varför du är så förtegen om anledningar till turbons låga placering. Om det är enda anledningen till torrsumpsbygge så antar jag att det blir lite enklare/billigare att göra om grenröret så turbon sitter högre upp.

Det finns inget magiskt med torrsump...den fungerar likadant på dom flesta motorer. Det är dock lite bökigt då det innebär att man får modifiera/svetsa om/tillverka tråget, installera pumpen, oljebehållare osv.

Göteborg
Här sen Nov 2002

9000 16v spis med orginal grenrör?

BMW 330i -05
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Jag vet att det kanske blev lite för dålig info om problemet.
Lite fakta om motorn:

Bloket är OG900 (Det vinklade)
Kolvar OG 9-3 (T5) komp 9.2
Topp NG900
Kammar? tryckare? Fjädar? (900 I just nu)
Insug med separata spjäll och trattar
Grenrör i tändföljd och med bästa möjliga flöde utan tvära krökar.
Separat Wastegate
Turbo Hollsett HX50 (Laddar inte så sent som man tror. Stora aggreget med väldigt hög kvallitet och kort tid innan ladd i förhållande till storlek) Enda nackdelen är vikten.

MS insprutning och SAAB DI tändning.

Vill inte ha för stort vrid på låga varv för det skulle knäcka transmisionen direkt.
Jag saknar digital kamera men har tagit en bild med mobilen. Fick inte blåtand att fungera men bild kommer under dagen.

orsaken att den sitter för lågt är dels plattsbrist men största orsaken är flödet i grenröret. Jag har försökt få så "raka" böjar som möjligt utan att störa flödet (tror jag). Jag kan inte backa turbon närmare motorn för då tar den i fjäderbensfästet och krökarna blir väldigt tvära. Sedan tar hjulet i vid fullt rattutslag. Lyfter jag upp turbon högre tar den i Höger strålkastare. Sedan måste ju även avgasröret få platts.

Beebbeep hur går det med era tryckare?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jaha! Då fattar jag!

Men som sagt, budgetlösning skulle kunna vara en liten turbotråg och elpump från biltema som håller turbotråget torrt.

Alternativ två är två- eller trestegspump där ena steget håller turbosumpen torr och resterande håller tråget torrt. Då får du svetsa om tråget och montera anslutningar för pumpen (gärna fler än en). Några "skrapplåtar" som ligger nära veven är också bra att ha.

en sån här :

och en sån här:

Umeå
Här sen Maj 2004

En annan mycket enklare lösning är att ta en enkel pump och avända den enbart för att pumpa olja från turbon till orginal oljetråg.

En pump som är enkel att konvertera till fristrående är SAAB B-motorns oljepump.

--VVTS--
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Magnus L skrev:
En annan mycket enklare lösning är att ta en enkel pump och avända den enbart för att pumpa olja från turbon till orginal oljetråg.

En pump som är enkel att konvertera till fristrående är SAAB B-motorns oljepump.

Jag har hittat en liten oljepump som är kapslad och klar med en drivaxel och olja in och ut. Vad ska man i så fall driva den med. Tänkte el men vart kan man hitta en lämplig elmotor.
Lägger upp en bild på min torrsumppump. Kanske någon känner igen den och vet något om kapaciteten mm.

Det är två stycken kugghjulspumpar inuti. Den bakre tror jag är Folka original och att man liksom monterar denna utanpå orginalpumpen. Någon som vet?
Bilden på motorn i bilen (Mobilbild). Saknas en massa stag i chassiet. Jag kapade bort dom och bygger om en massa. Jag ska se om jag kan lägga upp en bild i morgon med stötfångare skärmar osv monterat i morgon.

Det ser ut som att det är ganska gott om platts runt turbinhuset men det är det inte när allt annat kommer på platts.

London / England
Här sen Jul 2004

Ursakta sten-alders-bumpen, men fick du nagonsin det dar att funka, eller byggde du torrsump?

Jag fragar eftersom jag namligen maste bygga torrsump sjalv pa min B234-motor (saab 2.3), och jag ar lite fundersam over hur ni loste traget till slut.

1 besök senaste veckan (4513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande