Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1323 besök totalt |
Är 10.5kNm/deg ett "bra" värde i vridstyvhetssam
Lotus elise s2 har ett chassivridstyvhetsvärde på 10.5kNm/deg efter lite sökning så har det pratats om siffror från 3kNm/deg upp till rörramsbyggen på 33kNm/deg. Många av de lite nyare sportigare bilarna låg på ca 15-25kNm/deg.. Hur ska man nu tolka detta i om man jämför elisens chassi mot dagens dubbelt så vridstyva chassin.. s2 chassit kom inte för många år sedan.. Man hävdar än idag att det är SÅ vridstyvt.. Lotus exige sport som var uppe här för någon vecka sen använder standardmonocoquen men har en annan rörramsbakvagn. Kan det vara så att värdet 10.5kNm/deg är värdet på monocoquen utan bakvagn? Isf, skulle värdet kunna öka om man har en väl utformad bakvagn? (som jag gissar lotus exige sport har..) _________________ Mathias Lövdblad |
||
Re: Är 10.5kNm/deg ett "bra" värde i vridstyvhet
Tja, för att citera ett tidigare uttalande så är 5000Nm/dgr en blöt disktrasa, men jag tror vi tillsammans kom överens om att den var urvriden eller nått sånt. 10000Nm går att åka med om inte bilen är för tung. Det handlar ju om ett förhållande. Vidare så blir en hårdare fjädrad bil mer krävande eftersom förhållandet fjädringsväg-flexväg närmar sig varandra. Till slut svarar den inte på justeringarna. Väger bilen säg 1000-1200kg och är fjädrad till 2Hz, så bör 10000Nm/dgr funka någorlunda. Men sedan far det iväg när belastningarna i form av slicks stötdämpare och Hz-tal ökar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Lite att jämföra med (vad jag har hittat tidigare):
BMW Z3 Coupe: 16.4 KNm/grad BMW Z4 Roadster: 14.5 KNm/grad BMW E46 Cab: 10.5 KNm/grad Porsche Boxster: 10.0KNm/grad Audi TT Roadster; 10.0 KNm/grad BMW Z3 Roadster: 5.6 KNm/grad Stridsvagn Volvo S60: 20.0 KNm/grad ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||
Vad väger bilarna då? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Vikten varierar givetvis (tjänstevikt, full/halv tank inkl. förare, automat/SMG/manuell etc).
Cirka vikter: Z3 Coupe: 1350 kg Z4 3.0i: 1365 kg Boxster: 1370 kg TT: 1380 kg S60: 1580 kg E46 Cab 330i: 1660 kg _________________ BMW MC-klubben |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1323 besök totalt |