Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är 10.5kNm/deg ett "bra" värde i vridstyvhetssamanhang?
1323 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Är 10.5kNm/deg ett "bra" värde i vridstyvhetssam

Lotus elise s2 har ett chassivridstyvhetsvärde på 10.5kNm/deg

efter lite sökning så har det pratats om siffror från 3kNm/deg upp till rörramsbyggen på 33kNm/deg.

Många av de lite nyare sportigare bilarna låg på ca 15-25kNm/deg..

Hur ska man nu tolka detta i om man jämför elisens chassi mot dagens dubbelt så vridstyva chassin.. s2 chassit kom inte för många år sedan.. Man hävdar än idag att det är SÅ vridstyvt..
Lotus exige sport som var uppe här för någon vecka sen använder standardmonocoquen men har en annan rörramsbakvagn. Kan det vara så att värdet 10.5kNm/deg är värdet på monocoquen utan bakvagn? Isf, skulle värdet kunna öka om man har en väl utformad bakvagn? (som jag gissar lotus exige sport har..)

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Är 10.5kNm/deg ett "bra" värde i vridstyvhet

Tja, för att citera ett tidigare uttalande så är 5000Nm/dgr en blöt disktrasa, men jag tror vi tillsammans kom överens om att den var urvriden eller nått sånt. 10000Nm går att åka med om inte bilen är för tung.
Det handlar ju om ett förhållande. Vidare så blir en hårdare fjädrad bil mer krävande eftersom förhållandet fjädringsväg-flexväg närmar sig varandra. Till slut svarar den inte på justeringarna. Väger bilen säg 1000-1200kg och är fjädrad till 2Hz, så bör 10000Nm/dgr funka någorlunda. Men sedan far det iväg när belastningarna i form av slicks stötdämpare och Hz-tal ökar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Lite att jämföra med (vad jag har hittat tidigare):
BMW Z3 Coupe: 16.4 KNm/grad
BMW Z4 Roadster: 14.5 KNm/grad
BMW E46 Cab: 10.5 KNm/grad
Porsche Boxster: 10.0KNm/grad
Audi TT Roadster; 10.0 KNm/grad
BMW Z3 Roadster: 5.6 KNm/grad

Stridsvagn Volvo S60: 20.0 KNm/grad

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Hobbe skrev:
Lite att jämföra med (vad jag har hittat tidigare):
BMW Z3 Coupe: 16.4 KNm/grad
BMW Z4 Roadster: 14.5 KNm/grad
BMW E46 Cab: 10.5 KNm/grad
Porsche Boxster: 10.0KNm/grad
Audi TT Roadster; 10.0 KNm/grad
BMW Z3 Roadster: 5.6 KNm/grad

Stridsvagn Volvo S60: 20.0 KNm/grad

Vad väger bilarna då?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vikten varierar givetvis (tjänstevikt, full/halv tank inkl. förare, automat/SMG/manuell etc).
Cirka vikter:

Z3 Coupe: 1350 kg
Z4 3.0i: 1365 kg
Boxster: 1370 kg
TT: 1380 kg
S60: 1580 kg
E46 Cab 330i: 1660 kg

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Allmänt banåkaforum
Är 10.5kNm/deg ett "bra" värde i vridstyvhetssamanhang?
1323 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande