Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? EVO-förare på ringen (splittad tråd) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9778 totalt) |
|
||||||||
Jag fick känslan av att han var osäker på hur banan gick, eftersom han petade så mycke på bromsen. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||
Nja, jag tror nog att han hade björnkoll på hur banan gick! Fullt i Fuchsrörhre, däremot ett lite lyft i Pflanzgarten "3". Undrar om vägarbetarna i SX var informerade!? Vänsterfoton måste vara nervösa ryckningar! Han trampar ju aldrig tillräckligt hårt för att bromsa och ibland håller han på och larvar med vänsterfoten även på rakorna/utgången av kurvorna! Jag kan inte se något som helst rationellt motiv till hans övningar. Kul varv och bra tempo och bilkontroll men lite stökigt på sina håll. Inte alls lika "clean" som det med som finns med NSX-r:en, verkar vara samma tv-program att döma av tidslistan i början av varvet men inte kan det väl vara sama förare? Låter som vanliga gatpuckar. Visst är det väl underbart när han kommenterar live och uttalar "Wippermann" och "Eschach" på sitt vis! Tack för länken - dags för en andra koll! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Märkligt beteende. Det kan inte vara så att han med dessa duttningar på bromsen kan påverka/lura de aktiva systemen, diffar, yaw-control etc. |
||||||||
Det kanske är möjigt - han verkar ju alltför kompetent i övrigt för att hålla på med något onödigt. Jag tycker dock att hans vänsterduttar är så korta/lätta/snabba att det inte borde kunna påverka något, men vad vet jag om elektroniken i en Evo? (Svar: Absoult ingenting!) Kolla in tidkod 10.28 och framförallt 11:56 och 12:00. Varför skulle man överhuvudtaget behöva göra något där?? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Så som jag har fått det förklarat för mig så anledningen till att dom gör så är för att dom vill trycka ut beläggen efter att dom misstänker att dom har vibrerat in i oken. Detta främst efter att ha kört över curbs o så. Om man tittar på best motoring klippen så gör dom exakt samma grej där hela bunten.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
En modefluga bland japanska racerförare alltså - inget som vi riktiga chaufförer behöver bry oss om! Skämt åsido, kan detta verkligen stämma? Någon som själv upplevt det här? Titta på videon, vid 10:26 och 10:29 gör han dessa duttar och jag kan för mitt liv inte tro att beläggen vibrerat fast där och även om så vore fallet skulle han ju inte behöva göra denna manöver 2 gånger här?? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Självklart att vi inte tänkte på det. Så där gör vi ju alltid när vi passerat fartguppen här i Bromma, eller hur Anders... Skämt åsido... Låter nästan väl fantastiskt för att vara sant. Men det skull iofs inte förvåna mig. Precis som Anders säger, säkert bara en japansk innegrej som ger lite statuspoäng... |
||||||||
Stämmer nog. Det slår mig att jag läst att att hojåkare ser till att beläggen är "ute ordentligt" genom att "torrbromsa" lite. Vet inte om det flexar mer och beläggen åker in i större utsträckning och lättare på hojar? Kanske inte är så tokigt koncept. Iofs så är det rätt stor skillnad på den första och den andra pedaltryckningen på många "vanliga" bilar. Pedalen kommer i ofta märkbart högre och även "fastare" andra gången, tycker jag. Jag gör nog ibland själv så om jag tänker efter, att jag tar två gånger på bromsen inför "tunga bromsningar" när jag hobbyåker på bana. |
||||||||
Med Mondeon använder jag detta - vill vara säker på att det verkligen finns broms inför tex Aremberg! Jag tycker dock japanens duttningar verkar så extremt korta att de knappas skulle kunna ha någon effekt. Nåväl inget jag tänker anama. Jag tycker han har bra speed genom Fuchsröhre! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Nu börjar jag flyta ut lite väl OT (får splitta ut den här diskussionen till Körteknikforumet). Med min firma-Mondeo (tyvärr ingen ST220) är bromsfenomenet extra tydligt. Jag upplever den lite lustig vad gäller bromsarna. Det känns alltid klart bättre vid andra tryckningen. Bromsarna verkar dock räcka till bra även vid så frisk Ringenkörning som bilen i övrigt orkar. Som sagt satsningen genom Fuchsröhre är godkänd. |
||||||||
Har hört detta från flera Mondeo ägare - nåväl, bäst vi håller oss on topic. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Jag trodde det var för att tända bromsljuset och störa förarna bakom, tycker mig ha sett det när de kör sina "tester" med flera bilar samtidigt på bana.
De håller ju på med alla möjliga fåniga saker som bara verkar vara för att de skall verka grymma förare. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Att bromstesta sina medtävlare Maz? Fult trick.
Körstilen är lite lustig, mycket 0-1-0-1-0-1-0? om jag får sticka ut hakan så skulle jag säga att han hittar runt men det är inte mer heller. (och nu berättar väl någon att han kört 3 stycken 24-timmars? ) För han överkör i Hatzenbach, han tar lustigt spår och verkar inte veta vilken sväng han kommer fram till i Wehrsiefen. Tom jag tar Angskurve bättre! Varför lyfter han mellan Karusellen och Höhe Acht. Han svänger in för tidigt i Hedwighshöhe och släpper upp efter Sprünghugel? Men det är klart, varvet gick på 8.15? Det går fort...fast hade gått fortare med en annan förare. (För nytillkomna tittare kan jag meddela att det är väldigt enkelt att sitta här bakom tangentbordet och köra. ) Pedalandet blir jag inte heller klok på? Men det kanske är en racingföraryrkessjukdom? Eller så är man väl olika helt enkelt? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
8.11 på gatdäck för fullt varv gör man ju inte utan att kunna banan. 6:an fullt genom Fuchsröhre är ju inte heller något en nybörjare brukar få till. Håller dock med om att han gör många tabbar, Hatzenbach och Hocheichen är ju långtifrån bra, likaså Flugplatz är tveksamt. Att han lyfter av i vänstern mellan Karusellen och Hohe Acht tycker jag dock inte är så konstigt - det finns massor av folks som hävdar att den svängen är lätt att ta flat-out men ytterst få video bevis finns (talar nu om motorstarka bilar). Däremot tycker jag att han kör lite märkligt i själva Hohe Acht och ganska underligt i Wippermann. Imponerande fort går det i alla fall. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
Helt sant. (Det är ju som sagt väldigt lätt här bakom tangentbordet.)
Släpper du själv där?
För jag har visserligen bara kört därigenom med 200hk men skulle inte släppt om jag så haft 100 till... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Med motorstark så tänkte jag väl på något typ 964 RS. Jag har haft många och långa diskussioner på Ringers om just den kurvan och kanske går det att hålla fullt där med typ en Evo (tror det här var en nyare variant) men det är defintivt inte lätt på gatdäck.
Tittar man på detta ur ett turistperspektiv så är det väldigt, väldigt sällan någon med en motorstark bil håller fullt där. Jag har inte hittat en enda video där så sker! Möjligen den NSX-r som också körs av en japansk racerförare på en video på ca 8 minuter. Angående Fuchsröhre. Ja, jag lyfter definitivt där. Med 993 RS lyckades jag vid något enstaka tillfälle hålla fullt där och nå varvtalsstoppet på 5:an vilket var 235 km/h i verklig fart. Det var dock när jag var ung och modig. Nu är jag betydligt fegare (kokare ?) plus att jag har 60 hästar till och tar det ganska lugnt där. Tror inte Evon når 250 km/h i verklig fart där men kanske 225-230 och det är duktigt fort, kan tänka mig att den känns ganska hög och svajig just där! Magnus, nu ser du hur det går när vi inte kan ha allt Ringen-relaterat under samma tak! :-) _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||||
ja, det ser ut som om det är "Best Motoring" gänget som ligger bakom filmningen, men det är inte samma förare... NSX-Ren rattades av "Gan-san" (Motoharu Korosawa) och det är inte han som rattar EVon... _________________ MackeMaehlum |
||||||||
Mjo best motoring verkar det vara. Bilen är en Evo ix (9) den har premiär i höst dvs en testbil som mitsu har lånat ut. Den borde ha ca 280hk och varva ur 6an runt 250km/h om man kollar på tidigare modeller. Dom däck som sitter på original på Japspec bilarna är dock en aning klistrigare än vanliga gatdäck brukar vara en blandning mellan "gat r-däck" samt vanliga högprestanda däck.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? EVO-förare på ringen (splittad tråd) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9778 totalt) |